Ми повинні дивитися на грішника в своєму домі очима Бога

01.08.2013, 16:31

Так вважає отець Християн Островський. Він народився в Польщі в м. Олецько (Вармінсько-Мазурське воєводство). Закінчив Вищу Духовну Семінарію в м. Елк в ступені магістра богослов’я. Зараз продовжує навчання в докторантурі на Католицькому Університеті в Любліні. Від червня 2012 року настоятель костелу «Святого Духа» в м. Кіровограді.

Так вважає отець Християн Островський. Він народився в Польщі в м. Олецько (Вармінсько-Мазурське воєводство). Закінчив Вищу Духовну Семінарію в м. Елк в ступені магістра богослов’я. Зараз продовжує навчання в докторантурі на Католицькому Університеті в Любліні. Від червня 2012 року настоятель костелу «Святого Духа» в м. Кіровограді.

– Отче Християн,якщо поглянути на карту, то географічно найближча до нас країна, де більшість населення є католиками - це Польща. Чи правильним є припущення, що парафіяни вашого храму мають польське походження і знають свою рідну мову? Адже служби в костьолі ведуться не тільки українською, а й польською.

Значна частина наших прихожан має польські корені, але триває процес асиміляції. Більшість бере участь в літургії українською мовою. Служба польською мовою проводиться тільки раз на тиждень. Наші прихожани звикли до української мови в літургії і навіть впроваджують її до приватних молитов.

– Поясніть будь ласка, для читачів, котрі не дуже розбираються в релігійних обрядах, чим принципово відрізняється католицька течія в християнстві від традиційної для України православної.

-Найбільше тим, що бачать наші очі, тобто традиціями (римо-католики), але не можна забувати, що до католицької церкви належить також багато церков східних традицій (наприклад, греко-католики, мароніти, копти).
Незважаючи на традиції, католики й православні по догматиці, тобто вірі, ближчі ,ніж усім нам здається.

– Усі релігії категорично проти абортів,але не всі так критично налаштовані щодо розлучень,як католики. Так само рішуче засуджують розлучення і в Індії,але навіть там настійливо рекомендують негайно проганяти сварливу дружину. І кваліфіковані психологи називають чотири причини,з яких шлюб необхідно розірвати,аби не занапастити себе і дітей. За важливістю ці фактори розташовуються так:а)коли один з подружжя наркоман чи хронічний алкоголік і не хоче лікуватися;б) коли один з подружжя б’ється;в)коли патологічно скупий;г) коли постійно зраджує іншого. Яку позицію щодо цього займає католицька церква?

-Звичайно, аборти-це вбивство беззахисної людини, яка не має змоги сама захищатися. Розлучення подружжя - це не є щось доброго. Християнин має думати не тільки про себе, про заспокоєння своїх потреб, але також за щастя своїх дітей, які мають право мати батька і матір, тобто нормальну родину.
Звичайно, трапляються різні люди, наркомани, алкоголіки, блудники. Покликанням християнина є любити кожного. Якщо друга сторона поводиться погано, маємо обов’язок це їй показати, але також в своїх вчинках ми повинні дивитися на грішника в своїм домі очима Бога, тобто не проганяти, але прощати заради блага дітей. Так повинно бути не тільки у католиків. Неправда?

– Я була в польському місті Ченстохові і бачила величезну кількість паломників,що приходять уклонитися іконі Божої матері,попросити в неї допомоги в своїй біді та подякувати за поміч. Там у храмі всі стіни завішані подарунками, що їх принесли люди, яким молитва допомогла у, як здавалось, безвихідних ситуаціях. Про чудеса зцілення, наприклад, чи порятунок від банкрутства або повернення безнадійних боргів розповідають також і віруючі інших конфесій. Отче Християн, у зв’язку з цим питання: що тут спрацьовує: істинний промисел Божий ? Пристрасна надія людини на поміч? Життєві обставини, що і без відвідання храму склалися б сприятливо? Чи, може, тут присутні і певні елементи пропаганди і реклами?

-Паломництво, наприклад, до чудотворної ікони - це велика жертва. Звісно, Бог може допомогти людині в її біді завжди, але віруюча людина сама хоче відчути негаразди дороги й інші перешкоди та пожертвувати їх Богові. Це не Бог вимагає жертви, але це наше добровільне рішення.

– Якщо атеїст стає віруючим-це на побутовому рівні сприймається позитивно, якщо те робиться щиро, а не для іміджевої принадності перед виборами, приміром. У той же час люди з великими пересторогами сприймають тих, хто змінює одну віру на іншу. Наприклад,коли людина, чиї предки були іудеями,приймає християнство,або хтось із православної родини і хрещений у цій вірі раптом іде, приміром, у баптисти -- варіанти можуть бути різними. Яка ваша позиція щодо цього?

-Якщо хтось «міняє віру», то, мабуть, у своїй традиційній вірі не знайшов істини. Якщо така людина приходить до нас, спочатку пробуємо з’ясувати, які були причини її вибору і намагаємось спонукати її до щирого пізнання своєї традиційної релігії, а лише потім нашої.

– Отче Християн, за огорожею костьолу з боку вулиці Тарковського можна бачити великі чорно-білі портрети двох дівчат. Хто вони ?
-Це одна і та сама людина, свята Тереза з Лізьє (Франція). Два роки тому в нашому храмі були її мощі. Фотографії мають нагадувати про цю подію.

– Свого часу я бачила,як у дворі вашого храму влаштовувалися благодійні обіди для знедолених людей. І ніхто не питав, якої вони віри-приймали всіх,хто до цього, може,місяцями не куштував гарячого супу. Ця практика триває і досі?

-Так, крім літа. Думаємо, що таким чином показуємо, що церква- це не тільки дім молитви, але християнської любові.

– Православний священик може служити в одному й тому ж храмі довгі роки і за цей час стає для багатьох парафіян ніби своєю людиною.А у католиків,я чула,ксьондзи можуть служити на одному місці лише якийсь певний строк. Якщо це справді так,то яка причина?

-Нема окресленого церковним законом часу праці священика в даній парафії. Справа в тому, що священика неодруженого легше перенести на інший приход.

– Не впевнена, чи буде наступне питання делікатним,але все ж озвучу його. У католицизмі велике значення має сповідь,зміст якої священик має зберігати у суворій таємниці. Чи можете у загальних рисах сказати,які проблеми(або гріхи,якщо хочете) непокоять сьогодні наших людей найбільше?

-Тайна сповіді обов’язує не тільки католицьких священників. Проблем багато, католики не кращі інших, мають такі або подібні гріхи, як інші християни.

– Отче Християн, позаторік, а також у нинішньому травні у вашому храмі влаштовувалися концерти класичної музики,у залі був аншлаг. Чи є надія на повторення?

-Концерти в нашому храмі бувають часто, але парафія не є організатором, лише безкоштовно надає можливість проводити їх у храмі.

Ніна ДАНИЛЕНКО

"Перевесло", 9 травня 2013 року