Перспективи релігієзнавства: бліц-інтерв’ю для «Філософської думки»
-Чому саме Ви вирішили зайнятися релігієзнавчими дослідженнями? Що спричинило таке зацікавлення?
-Я займався професійно історією філософії та теологією, побічно виникла тематика релігійної аналітики (а також публіцистики) і власне релігієзнавства. Так що релігієзнавством я зайнявся випадково.
-Які головні проблеми/теми, які досліджує Ваш напрям релігієзнавчих досліджень?
-Релігієзнавчі дослідження традиційної та сучасної теологій – православної, католицької, протестанської. Релігієзнавча оцінка методологічних розробок теологів, особливо теології доби постмодерну.
-Як би Ви окреслили статус релігієзнавчої науки в сучасному світі?
-Великі перспективи у зв’язку із розвитком філософії релігії, філософської теології, новою хвилею феноменологічних досліджень, яка народжується буквально зараз, будучи спровокованою сучасною теологією. Цікаве застосування «розуміючої соціології» в соціології релігії.
-Як Ви можете оцінити вплив філософії на сучасне релігієзнавство? Які з напрямків сучасної філософії формують теоретичні підвалини релігієзнавства?
-Без філософії релігієзнавство втрачає статус науки і стає публіцистикою.
-В дослідженнях релігії існує проблема методу. Оскільки релігієзнавство не володіє своїм власним унікальним методом, якими методами зазвичай послуговуєтесь Ви?
-Феноменологія, герменевтика.
-Хто такий «релігієзнавець», яка його самоідентичність?
-Це філософ релігії, це історик релігії, це соціолог релігії. Об’єднує лише спільний дискурс.
-Які імена визначили долю релігієзнавчої науки? Які, станом на сьогодні, провідні постаті, без яких немислиме релігієзнавство?
-Доля релігієзнавчої на початку 21 століття визначається її здатністю вступити у повноцінний діалог із теологією та філософією доби постмодерну. Тут ще все попереду.
-Окресліть, будь ласка, актуальні «тренди», найчастіше обговорювані теми у дослідженнях релігії?
-Постсекулярна ситуація та її вплив на статус релігії, теології, релігійної філософії.
-Як Ви ставитесь до ідеї існування конфесійного чи богословського релігієзнавства? Наскільки правомірно взагалі говорити про такий феномен?
-Таке явище яке завжди існувало і існує, хоча методологічно воно має дуже слабку легітимність.
-Яка роль релігієзнавства для соціуму, що воно може йому запропонувати?
-В 21 столітті експерти із релігії потрібні будуть як ніколи. Після того як стало відомо, що США при вторгненні в Ірак думали про «дружніх шиїтів», а ті розгорнули потім партизанську війну, стало зрозумілим, що без релігієзнавства в майбутньому неможливо існувати. Без комплексного експертного знання, яке дає релігієзнавство політика в сучасному світі стає подібною до танців на мінному полі.
-Окресліть, будь ласка, перспективи розвитку релігієзнавчої науки.
Дослідження теології як форми релігійних знань, дослідження релігійного досвіду та релігійних інтуїцій – за допомогою феноменології, дослідження релігійних комунікативних спільнот – за допомогою герменевтики та комунікативної прагматики, дослідження феномену постсекулярного стану в суспільстві, вивчення нового атеїзму, професійне вивчення відносин релігії та науки.
25.12.12