Доповнення до статті Миколи Кучинського про розуміння Святої Тройці дітьми.
Дорогий друже, брате, Миколо! Ви мене згадали в статті «Як пояснити дитині, що Бог є Трійця?» [http://risu.org.ua/ua/index/blog/~firemark/40910/] і мені приємно, що зачисляєте мене до тих, які могли б Вам допомогти приблизитися до Істини. Це велика відповідальність, і за це спробую щось Вам написати, хоч впевнений, що воно лише частково зможе Вам допомогти.
Я, так як і Ви, і так як наші Дружини і Діти стоїмо всі разом перед Богом. А Бог є Богом, і ми не спроможні ані розумом, ані почуттями Його зрозуміти, Його пояснити, Його охопити нашою любов’ю, нашою уявою і т.д. Ми лише можемо торкнутися до Його Величності і Глибини. Однак, я Вам скажу, у нас з Вами є одна перевага, що ми є Домашньою Церквою, яка, як пише мій друг Антуан Аржаковський «не претендуючи на це, щоб втілити вселенську Церкву є вповні малою Церквою, вона не є лише частиною Церкви». З того, у своїй статті «La corporéité dans une perspective familiale et ecclésiale – Тілесність в родинній та церковній перспективі», що появилася 2011 р. в: Intams review: Journal for the Study of Marriage and Spirituality – № 16. – С. 154-163, він виводить, що й Дух Святий тут особливо плідно діє, а кожному з нас, чи в малій-домашній чи вселенській Церкві треба вміти розпізнати і розвивати ці дари.
А дальше Вам так скажу. Ви добре робите, що намагаєтеся прямувати до висот і своїх дітей в цій пригоді взяти із собою. І навіть, якщо в принципі дитина ще собі не ставить питання про розуміння Святої Тройці – не погано щоб вона його ставила. Справа в тому теж, що коли присутня педагогіка святих Таїнств в нашій малій Церкві, то приближення і відчуття реальності життя Святої Тройці не конечно справа зусиль нашого розуму. Це сам Господь Бог у Тройці Святій, який в різний спосіб, який охоплює всю людину, всі її виміри і почуття, впроваджує людину в своє Божественне життя. Крім переваги «педагогіки Святих Таїнств», то що дитина приймає як константу, це то, що батьки вірять і згідно віри виконують у щоденних діях, бо відомі слова папи Павла VI, що «не так учителі нам потрібні, як свідки»!
Щодо самого представлення Тройці, то можна взяти три однакові воскові свічки і запаливши їх, наблизити одну до одної так щоб полум’я стало одним вогнем. Де межі полум’я першої, другої чи третьої свічки? Їх не видно, коли вони разом. А коли їх розділити – кожна свічка може нести своє полум’я окремо. Так пояснюють дітям поняття Святої Тройці катехити, готуючи їх до першої Сповіді.