Державна служба України з етнополітики та свободи совісті (ДЕСС) відповіла, що як центральний орган виконавчої влади з питань релігії та етнополітики працює з повагою до розмаїття релігійних та етнічних спільнот України.
У заяві Священного Синоду ПЦУ йшлося про те, що вже двічі Церква робила публічні заяви щодо численних перешкод громадам добровільно виходити з-під порядкування УПЦ МП та долучатись до ПЦУ. Часто такі перешкоди, наголошувалося у заяві ПЦУ, створюють на місцях представники державної влади. Синод ПЦУ закликав ДЕСС, який відповіддає за релігію, припинити створювати системні перешкоди громадам переходити до ПЦУ.
ДЕСС відповіла:
"На сайті ДЕСС доступні розроблені нами рекомендації, які покликані допомогти вірянам України оформити рішення про вибір належності до певної спільноти так, щоб воно було юридично захищеним навіть у разі оскаржень. Наші рекомендації допоможуть тим вірянам, які прагнуть вільно зробити свій вибір у законний спосіб і бажають його юридично оформити".
ДЕСС наголошує, що рішуче засуджує випадки колаборації чи сприяння ворожій пропаганді ворога, які не є припустимими, але так само не є припустимим звинувачувати в колаборації всіх членів великої спільноти, коли навіть на рівні підозр – це менше 1% її членів, а решта молиться за Україну та її захисників, збирає гуманітарну допомогу та воює на передовій, плаче і радіє разом з усією країною. "Не є припустимим принижувати громадян України, проголошувати їх ворогами через їхню церковну ідентичність, етнічну ідентичність чи мову. Навіть якщо їхня Церква має непросту історію і непросте сьогодення", - йдеться у відповіді.
Щодо реєстраційних питань ПЦУ в ДЕСС, то відповідь ДЕСС така:
"Як у 2021, так і 2022 роках половина всіх зареєстрованих статутів у ДЕСС – статути ПЦУ. Як у 2021, так і 2022 роках чверть усіх дій у ЄДР (державна реєстрація створення релігійної організації, змін до установчих документів, інші дії) – юридичні особи ПЦУ. Водночас організації ПЦУ становлять приблизно 1/7 релігійної мережі України (з урахуванням тих організацій, документи яких оформлені як УПЦ Київського Патріархату). Отже, ПЦУ неодноразово успішно користувалася реєстраційними послугами ДЕСС, як і низкою інших. Її юристи перебувають на зв’язку з нами і мобільним телефоном, і електронною поштою.
Наголошуємо, що органи державної влади працюють задля реалізації рівних прав і можливостей усіх громадян і в жодному разі не мають працювати в інтересах певної особи чи організації. Повага до цього базового принципу – складова європейського та євроатлантичного курсу України, проголошеного в Конституції.
Щодо Донецької єпархії ПЦУ. Ми докладно пояснили реальну ситуацію на сайті ДЕСС у матеріалах 11 жовтня (з оновленням 18 жовтня) і 4 жовтня – запрошуємо до ознайомлення всіх небайдужих. Стисло кілька фактів:
- 5 вересня від єпархії подали статут у новій редакції, у якому її багаторічна юридична адреса в Донецьку була змінена на адресу в Дніпрі; саме в Донецьку, а не в Маріуполі, і саме багаторічна – щонайменше з 2008 року її не змінювали, як можна побачити в ЄДР;
- на жаль, єпархія не повідомила ДЕСС, що зміна багаторічної донецької адреси є терміновою – звісно, документи мали б пріоритетний розгляд, якби нам повідомили, що це потрібно для розблокування або попередження блокування рахунків гуманітарної допомоги;
- згідно з чинним законодавством, увесь статут у новій редакції має бути перевірений на відповідність законодавству, якою малою не була б зміна в ньому (хоч одне слово, хоч одне речення) – ставлячи свій гриф, орган держвлади засвідчує, що статут повністю відповідає законодавству, що й було зроблено ДЕСС із дотриманням належних процедур;
- рекомендації ДЕСС щодо необхідних уточнень у документах було надано єпархії 28 вересня;
- 5 жовтня вранці ДЕСС отримала документи, у яких належно враховано зауваження і рекомендації ДЕСС, того ж дня зареєстрували;
- таким чином, реєстрація статуту зайняла час з 5 вересня по 5 жовтня;
- реєстрація могла відбутися значно швидше, якби єпархія повідомила про наявність об’єктивної потреби у пріоритетному розгляді.
Щодо постанови парламенту про передачу у власність єпархії ПЦУ приміщення кафедрального храму в Сімферополі.
- Постановою ВРУ прийнято рішення про передачу приміщення кафедрального храму в Сімферополі в державну власність, а не власність єпархії ПЦУ: «Тимчасово, на період дії Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України”, передати з власності Автономної Республіки Крим у державну власність частину майнового комплексу загальною площею 1 475,7 кв. метра, позначену у плані домоволодіння літерою “а”, будівлі, розміщеної за адресою: вул. Севастопольська, 17, м. Сімферополь, 95015, а саме Кафедральний собор святих рівноапостольних князя Володимира та княгині Ольги».
- В усіх консультаціях, починаючи з 2020 року, ДЕСС підтримувала постанову про передачу цього храму в державну власність, оскільки, на нашу думку, це посилює суб’єктність представництва під час захисту в міжнародних судах в інтересах України.
- ДЕСС не має жодних повноважень змінювати статус власності майнових комплексів або їх частин, на вільних чи на тимчасово окупованих територіях України. До ДЕСС відповідно ніколи не надходило такого доручення.
- Отже, хоча ДЕСС і вітає зазначену постанову ВРУ, ДЕСС не є тим органом держвлади, який може змінити статус частини комплексу приміщень з власності Автономної Республіки Крим на державну.
- Для того, щоб ДЕСС могла працювати зі зміною статусу нерухомості в користуванні релігійною організацією, необхідно було б надати такі повноваження ДЕСС шляхом внесення низки змін до законів і підзаконних актів України. Інакше кажучи, з боку Верховної Ради та Кабінету Міністрів мала б відбутися зміна повноважень ДЕСС.
Щодо Свято-Успенської Києво-Печерської Лаври ПЦУ. Від ПЦУ подано до ДЕСС документи для реєстрації новоутвореної релігійної організації – «Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра (чоловічий монастир) Української Православної Церкви (Православної Церкви України)». Хоча пакет документів пройшов уже кілька ітерацій, ми не можемо зареєструвати цю організацію через відсутність відповідних законодавству документів про її місцезнаходження.
- ДЕСС не приймає рішення про розташування релігійних організацій за тією чи іншою адресою. У ДЕСС немає таких повноважень.
- У документах для реєстрації статуту новоствореної релігійної організації її місцезнаходження має бути зазначене за адресою нерухомого майна, право власності або користування яким підтверджено згідно з чинним законодавством.
- На початковому етапі розгляду документів до ДЕСС було подано статут, який містив адресу, ідентичну адресі монастиря та Київської митрополії УПЦ (Предстоятель – митрополит Онуфрій), без жодних документів, що стосуються права власності або права користування для нової організації ПЦУ за цією адресою. Тому реєстрація не була можлива.
- Пізніше до ДЕСС було подано статути з іншими адресами, які можна пов’язати зі Свято-Феодосіївським монастирем ПЦУ, але знову-таки не було документів, що підтверджують наявність права власності або користування. Тому реєстрація не була можлива.
- Згідно з чинним законодавством, кілька релігійних організацій можуть бути зареєстровані за однією адресою. Відповідно ПЦУ може зареєструвати два монастирі за однією адресою. Але мають бути документи, що підтверджують наявність права власності або користування за цією адресою для нового монастиря. Без цього законна реєстрація неможлива.
- Намагаючись сприяти проясненню ситуації, ДЕСС звернулася до Київської міської військової адміністрації та Печерської районної у місті Києві державної адміністрації стосовно надання інформації щодо актуальної адреси нежитлових будинків, розташованих у місті Києві, що були згадані в заявці ПЦУ.
- На жаль, відповіді на звернення не дали результатів, які можуть сприяти реєстрації. Навпаки, за результатами звернень постало ще більше запитань про права на будівлі, асоційовані зі Свято-Феодосіївським монастирем ПЦУ.
- Релігійна спільнота вільна обрати будь-яку адресу для реєстрації своїх нових організацій за умови, що документи відповідають чинному законодавству, зокрема мають відповідати чинному законодавству документи про місцезнаходження.
Насамкінець – кілька слів про наш досвід складних реєстраційних ситуацій. Належно оформлені документи найскладнішої реєстраційної справи ДЕСС дали нам можливість захистити здійснену нами реєстрацію в низці інстанцій. Це не була православна організація, але її ситуація була надскладна і залишалася нерозв’язаною упродовж багатьох років.
Оскарження ініціювали ті, хто втратив контроль над юридичною особою і її нерухомістю внаслідок реєстраційних дій ДЕСС. Конфліктні ситуації з ризиком оскаржень вимагають особливо пильної уваги до документів. Сьогодні, маючи позаду успішний захист наших реєстраційних дій у дуже складних оскарженнях, ми впевнені у кваліфікації наших фахівців.
ДЕСС відкрита до дискусій на засадах поваги до гідності всіх учасників. На сайті ДЕСС вільно доступна можливість написати нам, щоб домовитися про онлайнову зустріч із тих чи інших питань православної ситуації України https://dess.gov.ua/webinars, заповнивши форму або написавши на електронну адресу religion@dess.gov.ua."