На території української держави функціонує 8 видів римо-католицьких спільнот: Францисканський Орден Світських (ФОС), Спільнота Живого Розарія, Братство Почесної Варти Найсвятішого Серця Ісуса, Рух Світло-Життя, Круціата Визволення Людини, Оновлення в Святому Дусі, Школа Християнського Життя та Євангелізації, Неокатехуменальна дорога.
Світлана ІСКРА
З отриманням Україною незалежності розпочався якісно новий етап в історії її культури. Поряд з процесами державотворення постійно здійснюється процес формування нового культурного обличчя нації, індустріалізації мистецтва, його вивільнення з тенет ідеологічних штампів, опанування скарбницею духовної спадщини, доступу до якої українське суспільство було позбавлено протягом багатьох десятиліть. У розумінні поняття соціокультурної реальності спираємось на теорію П.Сорокіна про «суперсистеми» як «картини світу», що моделюють історичне і соціальне життя суспільства [15]. Особливості ж нової соціокультурної реальності у посттоталітарних суспільствах (до яких належить і сучасна Україна) пов’язані з формуванням нового типу відносин «між людьми у сфері культури, новими умовами (у тому числі й матеріальними) розвитку, особливою системою цінностей, норм і принципів, культурних потреб і засобів їх задоволення» [16, 177]. Нову соціокуль- турну реальність науковці визначають як «ситуацію переходу» до мистецтва майбутнього, ойкумена якого «буде включати в себе нові освоєні й обжиті землі і континенти, ті види художньої творчості, які такими сьогодні естетичною думкою ще не визнаються» [6, 24]. Водночас «новий соціальний і культурний контекст впливає не тільки на характер змін у культурі сучасній, але й на оновлення, почасти і відродження значних сфер культури минулого часу» [17, 595]. Однією з таких галузей минулого є соціокультурна діяльність різноманітних релігійних спільнот, що відображають не лише світоглядні установки певної частини українського суспільства, але й специфічні форми художнього життя і художньої комунікації. Метою статті є характеристика католицьких спільнот, що функціонують у сучасній Україні, та визначення основних видів їх соціокультурної діяльності.
Різноманітні аспекти діяльності римо-католицької церкви на теренах України, на жаль, і досі не знаходяться у фокусі інтересів культурологів чи істориків. Серед робіт, присвячених цій проблемі, можна виділити дисертаційне дослідження Е.Зварищука [7]. Фактологічний матеріал, проаналізований у статті, автор отримав з українських католицьких періодичних видань «Парафіяльна газета», «Християнське слово», «Аве Марія», «Кредо», «Наша парафія».
На території української держави функціонує 8 видів римо-католицьких спільнот: Францисканський Орден Світських (ФОС), Спільнота Живого Розарія, Братство Почесної Варти Найсвятішого Серця Ісуса, Рух Світло-Життя, Круціата Визволення Людини, Оновлення в Святому Дусі, Школа Християнського Життя та Євангелізації, Неокатехуменальна дорога. Якщо парафіяльна спільнота як складова церкви є відкритою за своєю формою, то вищеназвані - закритими. До їх складу входять миряни римо-католицького віросповідання після відповідної підготовки і проходження через обряд посвячення, що стає свідоцтвом їх членства у спільноті. Мета діяльності сучасних католицьких спільнот - формування світського ядра католицької церкви, освіта і виховання соціальних працівників, покликаних допомагати духовенству у різних формах діяльності. В Апостольському посланні Івана Павла ІІ Оієз Оотіпі зазначено, що «серед різних форм людської культури та розваг, які пропонує суспільство, вірні повинні вибирати ті, які найбільше відповідають життю, узгодженому з заповідями Євангелія». [8] Також Папа римський наголошує на важливості існування католицьких спільнот у сучасному світі: «Віруюча людина, якщо не хоче піддатися натискові середовища, мусить знаходити підтримку в християнській спільноті» [8].
На межі ХХ-ХХІ ст. ФОС відіграв одну з вирішальних ролей у відродженні католицизму в Україні. Представники чернечих францисканських орденів одними з перших повернулись на терени колишнього СРСР і виступили ініціаторами відродження своєї світської гілки.
Усі римо-католицькі спільноти діють за утвердженими уставами. Так, на чолі ФОС стоїть регулярна Рада, що складається із Старшого, його заступника, секретаря, відповідального за формацію, каз- начея, духовного асистента спільноти. Посада духовного асистента - обов’язкова для усіх спільнот. На неї призначаються представники чернечих чоловічих або жіночих орденів. Обов’язком Ради є керівництво спільнотою, сприяння розвитку християнської і францисканської формації своїх членів, ухвалення рішень про прийняття нових членів спільноти та допущення їх до складання обітниць.
Процес складання обітниць - досить тривалий і поділяється на етапи: постулат, новіціат, перші обітниці та довічні обітниці. Постулат триває від кількох місяців до року. На цьому етапі християнин отримує статус офіційного кандидата до ордену мирян, не складає жодних обітниць чи зобов’язань. Під час постулату кандидат проходить шлях пізнання францисканської духовності, поглиблення свого християнського життя та глибокого обдумування свого рішення.
Новіціат називають також періодом формації. Триває він щонайменше один рік і закінчується складанням обітниць. Його мета - визрівання покликання, спроба євангелічного життя у спільноті та глибше знайомство з орденом. Готовність новація до складання обітниць вирішує рада спільноти таємним голосуванням. Складання обітниць - це урочистий церковний акт, через який кандидат привселюдно підтверджує своє особисте зобов’язання жити за Уставом Францисканського Ордену Світських [3].
Спільноти ФОСу діють в Жмеринці, Городку, Львові, Кам’янці-Подільському, Летичеві, Шепетівці, Миколаєві, Херсоні, Вінниці (усього в 33 містах). Члени спільноти опікуються різними закладами для хворих, інвалідів, дитячими будинками та ін. Так, у м. Бар Вінницької області знаходиться найстарша спільнота, заснована невдовзі після Другої світової війни. За часів Радянської влади вона діяла підпільно. Історія Ордену ніколи не переривалась, члени мусили приховувати свою належність та справи, їздили в Ригу складати обітниці.
У Вінниці при монастирі Діви Марії Ангельської також довгі роки діє спільнота ФОС, яка складається з чотирьох менших спільнот: Добра Звістка, Посланці Ісуса, Послідовники Ісуса і Убогі Господа (молодіжна спільнота). її члени відвідують самотніх хворих людей і допомагають їм, чотири рази на тиждень за власні кошти та за пожертвування парафіян для вбогих готують та розвозять обіди для 80 психічно хворих осіб в обласну психоневрологічну лікарню ім. Ющенка, а також щонеділі проводять для бажаючих молитовні зустрічі.
Кожен член Живого Розарія (а їх в групі повинно бути 15) на протязі місяця молиться одну з таємниць Розарія Пресвятої Богородиці (тобто роздумує над однією важливою подією з життя Ісуса) у визначеній справі. В першу неділю кожного місяця вони обмінюються таємницями, і наступний місяць кожен з членів групи молиться наступну таємницю [2].
11-12 червня 2004 р. у Летичівському санктуарії відбулася перша зустріч членів міжнародного руху Живого Розарія Центральної та Східної України. На цій зустрічі було зареєстровано 1060 членів міжнародного руху Живого Розарію. Представників від парафіяльних спільнот було близько 100, серед них шанувальники Розарія з Вінниці (де є 13 повних і дві неповні «рози»), Жмеринки (16 «роз») і Слобідки Рахнівської Вінницької області (8 «роз»), а також зі Львова, Одеси, Могилева-Подільського, Хмельницького, Красилова, Червонограда, Броварів, Летичева та інших міст [12].
Братство Почесної Варти Найсвятішого Серця Ісуса було засновано в монастирі Відвідин Пресвятої Діви Марії сестер-візиток в місті Бург (Франція) 13 березня 1864 р. з ініціативи Констанції Берном. Члени Братства - різного віку, занять, освіти - у визначену для себе годину моляться в різних інтенціях (проханнях) церкви, світу, краю та власних. Спільнота Почесної Варти Серця Ісуса у Вінниці в 2005 році відсвяткувала свій 10-річний ювілей [9].
Найбільш розвинутою гілкою Руху на Україні є Домашня Церква - різновид сімейних спільнот. В Україні існує близько 110 родинних кругів (в одному крузі 4-7 подружніх пар), більшість з них (83) - в Кам’янець-Подільській дієцезії, де Домашня Церква почала свій розвиток з парафії св. Войцеха в с. Гвардійське в 1992 р. [14].
Родинні круги Домашньої Церкви зустрічаються щомісяця в присутності священика. Під час зустрічей вони спільно моляться, поглиблюють свої релігійні знання, вчаться щоденного християнського життя, систематичної духовної праці над собою і своєю родиною. Особливо важливим для кожної сім’ї є спільні реколекції для подружніх пар з дітьми, що дає змогу об’єднати та зміцнити усю родину.
Одне із завдань Домашньої Церкви - створення нової культури, яку вони називають «цивілізацією любові». Для цього влаштовують оази - п’ятнадцятиденні реколекції. В залежності від віку та соціального стану учасників будується один із типів формаційних програм: Оаза «Дітей Божих», Оаза «Нової Дороги», Оаза «Нового Життя», Оаза Родин, Оаза для кліриків духовних семінарій, Оаза для священиків тощо.
Обов’язковими складовими програми Оази є духовні вправи (особиста молитва, спільно підготовлена і проведена Літургія), навчання, (апостольська школа), відпочинок і розваги, різні форми музикування, екскурсії, допомога іншим. Після повернення в своє середовище учасники зустрічаються щотижня або подружжя щомісяця в малих групах, щоб поглиблювати свою християнську формацію і ділитися досвідом християнського життя. Рух Світло-Життя (подружжя і молодь з священиком) проводить також євангелізаційні та тематичні реколекції в парафіях.
На території Кам’янець-Подільської дієцезії (в Китайгороді і Вербовці) оази діють постійно, щодва тижні об’єднуючи близько сотні дітей з Кам’янця-Подільського, Бару, Шаргорода, Мурованих Курилівців, Вінниці та інших парафій [4].
Рух Світло-Життя в Україні не має ще зорганізованої структури на рівні країни, але в кожній дієцезії є модератор дієцезіяльний та дієцезіяльна пара Домашньої Церкви.
Починаючи з 2002 року регулярно проводиться Всеукраїнське паломництво КВЛ, що зазвичай має характер реколекцій, з конференціями і молитвами. Зразком соціокультурної діяльності КВЛ може бути життя спільноти, яка діє в м. Бар Вінницької обл. і нараховує 142 особи. Члени спільноти постановили не вживати алкоголю: хто - певний час (їх у русі звуть кандидатами), а хто - й на все життя (останніх членів барська спільнота Круціати має вже 36) [11].
Покликання спільноти Однови в Святому Дусі полягає в намаганні християн діяльним і повнокровним життям, вірою привести до святості. До руху входять люди найрізноманітніших професій і соціального стану [10]. Харизма спільноти Віднови в Святому Дусі - прославлення Бога та євангелізація. Щонеділі після молодіжної Служби Божої спільнота проводить молитву прославлення, на якій можуть бути присутні всі бажаючі. Однова в Святому Дусі поділяється на малі групи, які мають свій час на молитву, читання Біблії, неформальне спілкування, навчання, спільний відпочинок на природі [5].
Регулярно проводяться спільні реколекційні зустрічі молитовних груп. В їх розпорядок входять індивідуальні молитви-розважання над Святим Письмом, катехези, робота в малих групах, Свята Меса і Спільні молитви з піснями.
Рух Католицьке Товариство Молоді (КТМ) об’єднує юнаків і дівчат, що склали урочисту присягу членства та виконали кілька умов: пройшли навчання «нульового ступеня», були допущені до присяги Дієцезіальним урядом КТМ та взяли участь у відповідних реколекціях. Сьогодні КТМ налічує 46 членів та кільканадцять кандидатів у кількох парафіях [18]. Метою функціонування спільноти є різнобічне виховання молоді як запорука перспектив розвитку католицької церкви у майбутньому.
Кожна із зазначених спільнот, окрім вище перерахованих форм соціокультурної діяльності, широко практикує вокально-хорове музикування зі своїм власним репертуаром і специфікою виконання релігійних пісень. Традиції пісенної культури спільнот походять із країн-засновниць. Так, зважаючи на те, що лідер неокатехуменальної спільноти Кіко Аргуельо належить до іспанської культури, уся пісенність цього руху органічно походить з іспанського і мавританського фольклору. Сам К.Аргуельо є композитором, який свідомо поєднує у своїй творчості (що складає основу репертуару неокатехуменальної спільноти) особливості давньоіудейських гімнів (на згадку про музикування перших християн) з ритмо-інтонаційними і ладовими формулами пісенності свого народу, ритмами стилю «фламенко». У зв’язку з цим кожна група «неокатехуменальної дороги» має власного гітариста, що супроводжує не лише пісні, але й вокальні молитви-медитації.
У результаті оглядового аналізу соціокультурної діяльності римо-католицьких спільнот, що функціонують у сучасній Україні, можна виділити їх два типи - інтравертного та екстравертного спрямування. До перших належать спільноти харитативні, діяльність яких спрямована на самореалі- зацію особистості в межах спільноти - Однови в Святому Дусі, Живого Розарія, Братства Почесної Варти Найсвятішого Серця Ісуса. До других належать спільноти, діяльність котрих поширюється за власні межі і проявляється у соціальній допомозі різним верствам населення, пропагуванні здорового способу життя, різнобічному вихованні молоді (ФОС, Світло-Життя). Незважаючи на те, що ці спільноти не стали в Україні масовими, вони слугують не лише прикладом свідомості віри для ри- мо-католицької частини громадян, але й зразком свідомого ставлення до життя у сучасному світі. Форми музикування різних культур, що проникають разом із спільнотами в українську церкву, поступово доповнюються українськими традиціями музикування, демонструючи інтегративну орієнтацію сучасної культури.
ЛІТЕРАТУРА
Джерело: Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Серія "Мистецтвознавство" Вип. 1, 2009 с. 77-81