Created with Sketch.

„Харизма Арсена Річинського”

26.04.2007, 10:52

Постаті основоположника етнології релігії в українському релігієзнавстві та автору власної концепції релігійно-національної ідеології Арсену Річинському присвячена книга з такою назвою, яка нещодавно вийшла у тернопільському видавництві „Підручники і посібники”.

Постаті основоположника етнології релігії в українському релігієзнавстві та автору власної концепції релігійно-національної ідеології Арсену Річинському присвячена книга з такою назвою, яка нещодавно вийшла у тернопільському видавництві „Підручники і посібники”.

Про книгу кореспонденту РІСУ Володимиру Морозу розповідає її автор Арсен Гудима, кандидат філософських наук, професор-релігієзнавець, почесний науковий співробітник Відділення релігієзнавства Інституту філософії імені Григорія Сковороди НАН України.

Книга присвячена одному з найактивніших громадських діячів першої половини ХХ століття, який обстоював українізацію православної церкви, але спадок якого досі залишається мало вивченим і навіть повністю не зібраним.

„Харизма Арсена Річинського” — це, за словами автора, перша науково-популярна книга, покликана ознайомити українського читача з життям та основними ідеями релігійного і громадського діяча. До речі, Арсен Гудима брав активну організаційну участь у виданні основної праці А. Річинського „Проблеми української релігійної свідомості”, виданої ще 1933 року і на довгі роки незаслужено забутої.

Праця складається з двох частин. Перша — біографічна, в якій автор не тільки зупиняється на основних віхах життя і творчої діяльності Арсена Річинського, але аналізує обставин епохи, в яких ця творчість відбувалася. Тоді дві великі сили в Європі готувалися до Першої світової війни, розповідає автор книги. Росія вже давно хотіла захопити Галичину, але цей край як і Волинь, зрештою, опинився в складі третьої Речі Посполитої. Полонізаційна політика в Галичині не давалася легко, бо там існувала міцна структура — Греко-Католицька Церква на чолі з митрополитом Андреєм Шептицьким. З Галичини виходили національні імпульси, а от на Волині національна свідомість залишалася приглушеною.

На Волині жило менше 1% росіян, а Церква русифікована, підкреслював уже тоді А.Річинський. Такої несправедливості свідомий українець, син священика з Кременецького повіту і лікар за професією терпіти не міг. У 1927 році А.Річинський скликає „З’їзд православних мирян-українців у церковних справах”, який виступив за українізацію православ’я. Після того були репресії і відлучення від Церкви, яке, втім, згодом зняли.

Навесні 1939 року А. Річинський потрапив до табору в Березі-Картузькій, звідки повернувся 16 вересня, за день до встановлення радянської влади. Але й нові володарі Західної України не оминули своєю увагою громадсько-релігійного діяча і вже 20 жовтня Річинський отримує 10-річний термін. Перед звільненням, як це часто робили з політичними в’язнями, йому завдали сім ножових поранень, що виявилися не смертельними. Додому Річинському повернутися не дозволили і решту життя він провів у м. Казалінск на півдні Казахстану, працюючи лікарем. Туди ж перебралася родина. Помер Арсен Річинський 13 квітня 1956 року від крововиливу, надаючи допомогу породіллі.

У другому розділі „Відновити слід давнє українське православ’я…” Арсен Гудима виділяє основні релігієзнавчі ідеї А.Річинського.

Автор „Проблем української релігійної свідомості”, як наголошує А.Гудима, добре розумів, що релігійне життя відбувається тільки на основі життя національного. Річинський побачив хиби нашої національної вдачі, те, що „українці спалахують як солома, але так само швидко гаснуть”. Він хотів озброїти людей перед наступом полонізації, неоунії та більшовизму.

До основних рис погляду Річинського на релігію автор книги відносить: наполегливе шукання коренів українського релігійного світогляду; твердження, що язичницька духовність українців органічно увійшла в християнство; те, що без історичних рис свого християнства українці потрапляють в небезпеку зникнення; московське православ’я мало згубний вплив на православ’я українське; давнє українське православ’я потрібно відновлювати на основі народної духовності Київського християнства. Всі ці тези А.Гудима коментує та розвиває сам.

„Лише національна ідея, добута з джерел давнього українського Православ’я і освячена Київською традицією в лоні Східного обряду здатна стати мироблюбним осердям трьох гілок християнства, які будуть творити одну національну Церкву. Для цього необхідне відродження в Церкві українського духу” підкреслює автор книги слова Річинського.

Протягом усієї праці автор вказує, що погляди громадського діяча та ідеолога українського православ’я залишаються актуальними досі і їх вивчення дозволяє зрозуміти багато сторін феномену української релігійності. Харизма або Божий дар Арсена Річинського є особливим явищем, що стоїть на перехресті Господньої Благодаті та любові до свого народу.

Замовити книгу можна за телефонами у Тернополі:
— 8(0352) 26-80-10
— 8(067) 275-03-30

Читайте також