Created with Sketch.

Історія української християнської душі: у Львові відкрилася виставка натільних хрестиків і медальйонів з княжих часів

06.05.2021, 21:47
Великий натільний хрест-енколпіон. На лицевій стороні по центру зображено Розп'яття, по трьох сторонах хреста погрудне зображення святих. ХІІ-ХІІІ ст.
Джерело фото: Всі світлини РІСУ

Сьогодні у музеї-підземеллі Гарнізонного храму святих апостолів Петра і Павла Львівської архиєпархії УГКЦ відкрилася виставка християнських реліквій XII-XV століття “Ars sacra: Подорож у середньовіччя”. Урочиста частина відбулася в храмі, щоби забезпечити карантинні вимоги, після чого присутні змогли познайомитися з експонатами у музеї.

Львівські колекціонери Олександр Свіщов і Юрій Котик передали як дарунок Гарнізонному храму 33 натільні хрестики, медальйони та енколпіони з недорогоцінних металів з XII-XV ст. та пізніших століть. Вони експонуються в окремій кімнаті музею у підземеллі храму.

"Українська культура має надзвичайно багату давню церковну традицію періоду України–Руси. Львівським колекціонерам вдалося врятувати унікальні реліквії, виконані у металопластиці – техніці створення рельєфних зображень на різних металах. Врятовані колекціонерами предмети є унікальним свідченням історії духовності та становлення християнства в Україні. Ці речі вдалося зберегти попри війни, руйнування і пограбування церков, плюндрування святинь. Час повертати реліквії Церкві", — розповів настоятель Гарнізонного храму о. Тарас Михальчук.

владика Степан (Сус)

 

"Я хочу насамперед подякувати авторам цієї колекції за те, що ці хрестики і медальйони залишилися в Україні, що ви їх врятували від того, що вони могли поїхати десь закордон. Тому що це є дуже цінна колекція, — сказав на відкритті виставки єпископ Курії Києво-Галицького Верховного Архиєпископства УГКЦ, владика Степан Сус. — Дивлячись на ці хрестики і медальйони, справді відчуваєш, що торкаєшся історії людської душі. Адже кожен з них хтось замовляв, хтось їх тримав в руках, хтось їх освячував. І беручи до рук ці святі реліквії, людина перш за все довіряла себе Богові, хотіла щоб Господь її захищав, щоб Господь провадив нею. Ця виставка — це історія української християнської душі. Ми не знаємо власників, хто ці хрестики носив. Але, починаючи з ХІІ ст., ми можемо простежити як розвивалося мистецтво зображення святих на цих медальйонах і хрестиках".

Владика Степан також звернув увагу, що крім духовної та історичної складової, є ще просвітницька — ці речі будуть не лежати в домашніх колекціях, а нестимуть інформацію всім, хто відвідує музей, зокрема, школярам, щоби вони наочно пізнавали нашу духовну спадщину.

З вітальними словами виступили голова Львівської облради Ірина Гримак і львівський міський голова Андрій Садовий. Генерал-лейтенант Павло Ткачук, начальник Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, нагадав, що цього року виповнюється 10 років з часу відновлення богослужінь у храмі свв. Петра і Павла та заснування у ньому Центру військового капеланства.

о. Тарас Михальчук подарував Юрію Котику нове видання Біблії

 

"Колекціонери ніколи не афішують своєї діяльності. Вони переважно збираються у своїх товариствах, досліджують різні артефакти. Можна збирати різні предмети, але ті, які ми даруємо в цей храм, — це духовні предмети і вони мають належати в першу чергу церкві. Кожен предмет має свою маленьку історію. І це духовність, яку ми маємо передати для наших наступних поколінь", — сказав один з меценатів Юрій Котик. Він також висловив сподівання, що знайдуться й інші меценати, які підтримають таку співпрацю з Гарнізонним храмом.

Владика Степан веде журналістів до музею у підземеллі храму

 

Зала музею, в якій представлена експозиція

 

Різні типи натільних хрестиків. ХІІ-ХІІІ ст.

 

Різні типи натільних хрестиків. ХІІ-ХІІІ ст.

 

Різні типи натільних хрестиків. ХІІ-ХІІІ ст.

 

Натільний хрест-зґарда. XIV ст.

 

Іконка натільна прямокутної форми. На лицевій стороні є рельєфне зображення Богоматері з Немовлям, з чотирьох боків оздоблене геометричним орнаментом. ХІІ ст.

 

Велика натільна арочна іконка. На лицевій стороні є зображення Богоматері з Немовлям на лівій руці, по колу орнамент. ХІІ-ХІІІ ст.

 

Іконка-енколпіон натільна у формі криновидного хреста. На лицевій стороні по центру є зображення Богородиці з Немовлям на руках, по боках — погрудне зображення святих, по діагоналі — крини. ХІІ-ХІІІ ст.

 

Іконка натільна, арочної форми. На лицевій стороні зображено Ісуса Христа на троні, по сторонам — букви ІС-ХС. ХІІ-ХІІІ ст.

 

Натільні римо-католицькі іконки. XVII-XVIII ст.

 

Натільні римо-католицькі іконки. XVII-XIX ст.

 

Белзька ікона Божої Матері або Ченстоховська Богоматір. Одна з найбільш відомих і шанованих католицьких і православних святинь Польщі і Центральної Європи. Також відома як "Чорна Мадонна". Король Лев Данилович (1228-1301) привіз її до Белза та помістив у Белзький замок під опіку православного духовенства. У 1382 р. (за іншими даними у 1377) намісник короля Руського, сілезький князь Владислав Опольський перевіз ікону з Белза у Ясногірський кляштор отців паулінів у Ченстохові.

 

Медальйон-іконка члена Товариства допомоги греко-католицьким церквам святого Апостола Петра. Жовква, 1905 рік

 

В експозиції музею є багато різних цікавих експонатів. Зокрема, які розповідають про церковне підпілля в СССР

 

Читайте також
Культура До музею у Рівному повернулися шість унікальних ікон
Сьогодні, 16:08
Культура Стан скульптур на архикатедральному соборі св. Юра в м. Львові викликає стурбованість фахівців
06 травня, 17:44
Культура У костелі в Дубні на Рівненщині вперше за 65 років зазвучав орган
06 травня, 14:33
Культура У львівському храмі блаж. Климентія Шептицького виставили для огляду старовинні плащаниці
06 травня, 09:48