Один з популярних ресурсів РПЦ сайт "Православие и мир" взяв інтерв'ю у представника Константинопольського Патріархату митрополита Прусського Елпідофора (Ламбрініадіса), представивши його як "одного з найавторитетніших єрархів Вселенського Патріархату". Єрарх заявив, що для України автокефалія є "найкращим і найбільш канонічним рішенням в даний момент", повідомляє "Релігія в Україні".
Один з популярних ресурсів РПЦ сайт "Православие и мир" взяв інтерв'ю у представника Константинопольського Патріархату митрополита Прусського Елпідофора (Ламбрініадіса), представивши його як "одного з найавторитетніших єрархів Вселенського Патріархату".
Єрарх заявив, що для України автокефалія є "найкращим і найбільш канонічним рішенням в даний момент", повідомляє "Релігія в Україні".
«Вселенський Патріархат переконаний в тому, що чим більше існує складнощів, тим гостріше ми відчуваємо необхідність в проведенні соборів і зустрічей і підтримки діалогу, щоб ми могли при допомозі Духа Святого і Господа нашого Ісуса Христа подолати ці труднощі», - заявив митрополит Елпідофор, розцінивши як «прояв богословської та еклезіологічної неповноти відсутність РПЦ на Святому і Великому Соборі Православної Церкви» на Криті в 2016 році. Охарактеризувавши Церкви, які прийняли в кінцевому підсумку рішення про неучасть у Соборі, як «сателітів Москви», за винятком хіба що Антіохійської кафедри, владика стверджує, що вони просто підводили аргументацію «під заздалегідь прийняте Російською Церквою рішення взяти курс на роз'єднання».
Водночас митрополит Елпідофор вважає, що «скрепи ще не зруйновані, канали спілкування ще не перекриті, але просто РПЦ повинна докласти більше зусиль для того, щоб знову завоювати довіру не тільки Константинопольського Патріархату, а й десяти Православних Церков, яких зачепила закулісна діяльність з її боку, що призвела до неучасті й інших Церков».
Щодо автокефалії Української Церкви, митрополит Елпідофор висловився однозначно: «Надання автокефалії помісній Церкві ось уже майже 1 350 років підлягає виключній юрисдикції та компетенції Вселенського Патріарха і Священного Синоду Константинопольської Церкви. Однак, Вселенський Патріархат, незважаючи на своє право самостійно наділяти автокефалією, не ігнорує інші помісні Церкви, як це засвідчено самою історією Церкви до цього часу. У випадку з Україною це покладене на спеціальну делегацію, яка здійснює візити і проводить зустрічі з предстоятелями Православних Церков з метою поширення об'єктивної картини стану питання і, зрозуміло, з метою розвінчання поширюваної дезінформації і відомостей, що вводять в оману».
На питання, в чому ж полягає ця «поширювана дезінформація», єрарх відповів:
«Те ж саме ми чули і десять років тому, в 2008 році, коли готували офіційний візит Вселенського Патріарха Варфоломія в Україну при президенті Ющенку і митрополиті Київському Володимирі (Сабодані). Тоді Російська Церква розгорнула таку саму інформаційну кампанію серед всіх інших Церков, погрожуючи розколом, Армагедоном, кінцем світу, стверджуючи, що Патріарх їде на Україну, несучи розкол і т. д. і т. п. Однак, нічого з цього не збулося, так що і зараз у мене не викликає занепокоєння вся ця риторика з боку Московського Патріархату».
При цьому владика підкреслив, що прохання про надання автокефалії, подане Президентом держави, не є його особистим проханням: «Ми спотворюємо всю суть, розглядаючи це питання з такої точки зору. Президент України передав на Фанар прохання українського народу після схвалення його парламентом переважною більшістю голосів. Отже, автокефалія не є предметом особистого бажання президента країни, і Вселенський Патріарх зараз покликаний [вирішити] питання, яке стосується не тільки лідера цієї країни».
Він засумнівався в здатності УПЦ (Московського Патріархату) самостійно брати участь у вирішенні таких питань: «Чи може сьогодні канонічна Церква в Україні подати прохання про автокефалію, навіть якщо захоче? Всім нам відомо, яким чином йдуть справи в Московській Патріархії. Хто наважився б на такий крок, виявився б викинутим з Церкви за спрощеною процедурою».
Що стосується УПЦ Київського Патріархату і УАПЦ, які також звернулися за допомогою до Константинополя, владика Елпідофор роз'яснив: «Якщо хтось неканонічний, це не означає, що він не існує... Той факт, що він оголошується розкольником, не забирає у нього права просити про свою реабілітацію і про врегулювання свого стану у своїй Церкві, а визнавши, що саме його Церква ставить його в несправедливе становище, звернутися до Вселенського Патріарха, направивши йому церковну апеляцію, так зване "еккліто". Саме тому, що в Україні існують розкольники і неканонічні, які намагалися звернутися до своєї церковної юрисдикції та були відкинуті, вони можуть, на нашу думку, цілком правомірно звернутися до Вселенського Патріархату для розгляду цього питання і перегляду їх стану з винесенням рішення, що не підлягає оскарженню».
За його словами, в майбутньому Константинопольський Патріархат перейде до розгляду справ за такими вже поданими апеляціями.
«Критерієм і метою для Церкви-Матері в цьому випадку служить не автокефалія сама по собі, оскільки така не є самоціллю», - підкреслив єрарх і резюмував: «Однак, їй віддається перевага з церковної точки зору, як найкращому і найбільш канонічному вирішенню в даний момент, тому що тільки це зможе послужити єднанню православного народу України, який, як відомо, повністю роз'єднаний».