Кидається в очі граничний індивідуалізм мислення опитаних. Фактично, благополуччям інших людей опікується один підліток із півсотні (другу відповідь про стельки зараховуємо сюди суто умовно в силу її саркастичного характеру). Різко лідирують матеріалістичні інтереси, виражені нічим не прикритою жагою наживи. Гроші ради грошей - виразний потяг сучасних підлітків. Сюди ж сміливо можна додати й завуальований матеріалізм "успішності", "щастя", "незалежності" - в першу чергу, фінансового, звісно ж. Це ніцшеанський волюнтаризм людей, готових на протиправні дії ради власного блага, яке вони бачать як нічим не стримуване збагачення.
Днями на прохання адміністрації своєї школи провів зі старшокласниками мотиваційне заняття "Що варте зусиль". Перед заняттям запропонував учням анонімно відповісти на запитання "Яка ваша мрія?" Зібрав 53 анкети. Наводжу відповіді.
- Мати люблячого чоловіка, двох дітей та вдалу кар'єру.
- Продавать стельки в метро. Підпис, 9-в клас.
- Быть богатым и машину.
- Не скажу! :)
- Это личное :)
- Стать кондуктором.
- Добиться успеха в жизни.
- Глава грузовых перевозок (организатор).
- Дизайнер интерьера.
- Поступить в институт и закончить его.
- Найти родного человека. Найти себя, свое и своих.
- Встретиться с друзьями из других городов.
- Зустріти людину, яка буде любити мене більше ніж життя.
- Кожного дня бачити нові обличчя, бачити щасливих людей у метрополітені, саме тому я мрію стати продавцем пластерів.
- Успешная (.- ?) Миграция.
- Стать успешной женщиной.
- Быть счастливой.
- Банан.
- Стать успешным и самодостаточным человеком.
- Побывать в США.
- Выучить английский и поехать в Америку.
- Вища освіта.
- Побувати в Єгипті. Бути успішною людиною.
- Много денег.
- Карьера, семья, успех.
- Бути успішним і займатися справою, яка мені подобається.
- (Побачити?) Чудеса світу.
- Поїхати до Парижа :)
- Собака.
- Добиться успеха.
- Гарно вчитися, вступити до університету Каразіна й стати програмістом.
- Сім'ю, вищу освіту й щоб у мене все було добре.
- Ни от кого не зависеть.
- Быть счастливой.
- Счастливую семью и детей. И много-много $.
- Счастливое будущее.
- Побувати у Японії й, якщо вийде, працювати там.
- Стати успішним програмістом.
- Бути дизайнером. Поїхати до Англії. Мати гарну сім'ю.
- Чтобы жизнь людей была легче.
- Нефтяную вышку.
- 9999999999 $.
- Стати багатим, успішним і знаменитим.
- Брата или сестру.
- Собаку. И вырасти успешным и добрым человеком.
- Заработать $ 1000000000.
- Увидеть мир. Быть счастливой, любить и быть любимой, братика или сестричку.
- Отправиться в кругосветное путешествие.
- тарелку пельменей и вареников.
Ще три відповіді виражають симпатію до молодих учителів.
***
Отже, найбільше старшокласники мріють про:
Кар'єра, робота, гроші, улюблена справа - 18.
"Успіх" - 11.
Сім'ю - 7 відповідей.
Міграція, туризм, всесвітня мандрівка - 7.
Особисте щастя - 6.
Освіта - 4.
Особиста незалежність - 2.
Щастя інших людей - 2.
Собака - 2.
Друзі - 1.
Бути знаменитим - 1.
Брата чи сестру - 1.
***
Кидається в очі граничний індивідуалізм мислення опитаних. Фактично, благополуччям інших людей опікується один підліток із півсотні (другу відповідь про стельки зараховуємо сюди суто умовно в силу її саркастичного характеру). Різко лідирують матеріалістичні інтереси, виражені нічим не прикритою жагою наживи. Гроші ради грошей - виразний потяг сучасних підлітків. Сюди ж сміливо можна додати й завуальований матеріалізм "успішності", "щастя", "незалежності" - в першу чергу, фінансового, звісно ж. Це ніцшеанський волюнтаризм людей, готових на протиправні дії ради власного блага, яке вони бачать як нічим не стримуване збагачення.
Сімейні цінності відстають від матеріальних у кілька разів. Жодного разу не згадано батьків та інших кровних родичів - їх у кращому разі холоднокровно ігнорують. Дружба є фікцією, як і стосунки з братами й сестрами.
У хвості плететься мрія про собаку. Нехіть до знаменитості, очевидно, пояснюється не скромністю опитаних, а глибокою байдужістю до думки й інтересів інших людей. Підлітки вірять, що гроші зроблять їх самодостатніми й захистять від можливого невдоволення оточуючих.
Є тут і ознаки глобалізації: підлітки налаштовані подивитися світ. Термін "міграція" вживає один респондент. І розуміє, вочевидь, що вона є "успішною" далеко не завжди. Інші говорять про туризм, мандрівку, готовність працювати, "якщо вдасться". Не висловлюють рішучості обов'язково залишити Україну. Однак готові скористатися нагодою закордонних поїздок і праці. Видно, підлітки усвідомлюють свою низьку цінність як спеціалістів, тому заявляють про бажання отримувати освіту, вчити мову й освоювати чужі краї.
Отже, "шість декад пропаганди, яка підкреслювала колективізм і пошук спільного блага, на ділі породили гіперіндивідуалістів, виключно поглинених власними інтересами" (Catherine Wanner. Advocating new moralities: conversion to evangelicalism in Ukraine / C. Wanner // Religion, State and Society. – 2003. – Vol. 31, No. 3. – P. 285).