У стінах Баварського національного музею 26 вересня відбулась зустріч громадської організації «17», яка діє в межах ініціативи My Future Heritage та німецьких музейників. Під час заходу були підбиті підсумки міжнародного міжмузейного проекту Pinsel.Munich.
За повідомленням Громадської організації «17», українська команда проекту провела презентацію своїх напрацювань та досліджень. В межах проекту були оцифровані 9 скульптур Йогана Георгія Пінзеля з колекцій Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Возницького та 8 боцетто з постійної експозиції Баварського національного музею, а заразом білокам’яна скульптура Діви Марії, розташовану на колоні перед північним фасадом костелу Непорочного Зачаття Діви Марії у місті Городенка. Так, віртуальна колекція скульптурної спадщини Пінзеля поповнилась майже 20 творами сницаря.
Оцифровано скульптури, які раніше оздоблювали головний вівтар костелу Непорочного Зачаття Діви Марії та отців-місіонерів в Городенці, а саме «Свята Єлизавета», «Свята Анна», «Святий Йосип» та «Ангел», а також 5 голівок ангелів (херувимів). До слова, Скульптури є найбільшими з відомих творів скульптора, їхня висота сягає понад два метри.
В колекції Баварського національного музею в Мюнхені представлено два боцетто – «Св. Йосиф» та «Ангел», які є мініатюрними моделями майбутніх скульптур для костелу в Городенці, виготовленими власноруч Пінзелем та ще один - «Ангел», виготовлений учнем скульптора - Антонієм Штилем. Окрім них були відскановані дерев'яні моделі для макета головного вівтаря костелу Успіння Пресвятої Богородиці в місті Монастириська, та Воздвиження Всечесного Хреста в містечку Буданів.
«Ми маємо багато матеріалу, і фото, і 3D моделі, і 3D видруки. Тобто це матеріал, з яким можна працювати в майбутньому», - вважає керівник проектів з оцифрування спадщини Пінзеля Роман Гук.
Оцифрування вже дало поштовх дослідженням довкола мистецької спадщини скульптора.
«Боцетто репрезентують авторський стиль, спосіб мислення і мистецьке бачення Йогана Пінзеля. Мініатюрні скульптурні етюди вказують на кілька штрихів авторського стилю Пінзеля: філігранне виконання різьби, використання спеціально виготовлених різців, виконання творів у заздалегідь продуманому масштабі, створення первинних графічних начерків та ескізів», - переконаний доктор архітектури, дослідник Олег Рибчинський.
В межах проекту були поставлені під сумнів попередні атрибутування деяких із боцетто, а саме скульптур «Невідомий Пророк», який на думку дослідника проекту є макетом до скульптури «Авраама» з Костелу в місті Монастириська, та «Святий Єронім» з храму в Буданові.
Проект «Pinsel.Munich» - це не лише оцифрування спадщини Йогана Георгія Пінзеля. Окрім віртуальних моделей, доробком команди стали видруковані на 3D принтері моделі скульптур - 4 скульптур з Храму у Городенці та двох комплектів мюнхенських боцетто.
«Ідея полягає в одночасному експонуванні боцетто в Німеччині та Україні. Один комплект боцетто ми надрукували для Баварського національного музею. Ще один залишиться у Львові, і буде експонуватись в музеї Пінзеля після його відкриття», - розповідає Роман Гук.
«Pinsel.Munich» є міжнародним етапом проекту «Pinsel.AR», метою якого є дослідження мистецької спадщини барокового скульптора Йогана Георгія Пінзеля та створення віртуальної галереї всіх збережених творів сницара. Ознайомитись з напрацюваннями проекту можна на сайті.