Мало кому відомий автор пише книгу про мало популярного нині Бога. Мало хто міг передбачити успіх. Тепер же мало хто не чув про книгу та дискусії навколо неї.
Успіх «Хижі» можна пояснити тільки одним — люди втомилися від традиційної балаканини навколо Бога, від релігійних систем і церковних бюрократій, але не перестали думати про Бога, запитувати Його, сперечатися з Ним, хворіти вічними питаннями. Виявилося, що в пострелігійному і постхристиянському світі Бог зовсім не помер, застаріли і померли лише образи, звичні слова, стереотипи.
Книга обурює «надмірною» сміливістю думки, радикалізмом поставлених питань, непідробністю висловлених переживань. За лічені місяці ходіння по світу вона викликала запеклу критику теологів, і при цьому знайшла визнання величезної аудиторії простих, «нерелігійних» людей.
Російський переклад, виданий позаминулого року, отримав підназву «Розмова з Богом». Вперше книга, на обкладинці якої був згаданий Бог, стала бестселером в пострадянських країнах. Те, що не вдавалося зробити проповідникам всіх християнських церков, легко, без натиску і активних кампаній, зробила художня книга.
Автор розповідає історію про людину і Бога, яка вплітає в себе читача. Пол Янг говорить з Богом про людину, але також про Бога з людиною-читачем. Розмова ведеться на дві сторони. Те, що говориться в тексті, міг би сказати майже кожен з нас. Такий авторський задум робить усіх нас учасниками розповіді. Релігійні традиціоналісти і далекі від християнства люди втягуються в дискусію, яку породжує текст. Ніхто не погоджується з усім, але всі погоджуються з «чимось важливим».
Феномен «Хижі» засвідчив зростаючий попит на правдивість, щирість, відвертість в розмовах про Бога.
Займенники, що вказують на Бога, в тексті дані малими буквами, що не звично для вітчизняного читача. Сам автор пояснює це тим, що він описує Бога поблизу, а не видали; Бога доступного і волюдяного, який не вимагає великих букв і протокольних церемоній.
Щоб уникнути непорозумінь потрібно попередити: книга написана не для теологів, Пол Янг писав її для своїх дітей. Інакше автор напевно б обійшов гострі кути, спірні питання, ухилився б від можливих атак.
Ідеї Янга занадто уразливі для критики. Теологічна невизначеність, блукання думки на кордонах, де християнство вже закінчується або ще починається, дає лише загальні орієнтири в дорозі. Для тих, хто звик подорожувати облаштованими автострадами, неясностей у книзі дуже багато. А герой шукає відповіді не на магістральних дорогах і не в залах мегацерков, але на заметених снігом стежках і в покинутій хижі.
Як і більшість нинішніх книголюбів, я не купую «книги відповідей» або книги «правильні», де все ясно ще на першій сторінці. Пол Янг мудро залишає місце для таємниці і не знімає питальну напруженість. Те, що робить книгу вразливою, стало її гідністю.
Книга в хорошому сенсі єретична, саме єресь стимулює пошук, диспути, пробуджує дрімаючу церкву. Але якщо це і єресь, то автор в ній не наполягає. Він лише передав словами пережите, відчуте. Залишився би герой у хатині ще хоч на один день, невідомо, яким міг бути прийнятий сюжет, які ще одкровення ми б дізналися. Чіплятися можна тоді, коли автор виводить суму теології зі своєї приватної думки або приватного досвіду. Цього в Пола Янга немає.
Схоластично, кабінетна теологія програє художнього твору. Але «Хижа» виграє не в силу теологічної правильності, а з причини радикального відваги, яку настільки любить Бог. Як за часів Іова, правильні теологи ризикують почути: «Ви не говорили слушного про Мене, як раб Мій Йов (Іов.42: 8).
Віддаючи данину поваги автору, все ж зауважу: «Хижу» виділяють не стільки власні гідності тексту, скільки співзвучність часу і настроям сучасників. Це не можна було заробити письменницькою працею, Полу Янгу була подарована здатність висловити дух часу, накопичені «прокляті» питання, невідбутну тугу за «справжнім» Богом. Адже у кожного - своя трагедія і своя хижа, в якій можна зустрітися з Богом.
І ще, книга Янга - текст вторинний і не самодостатній, щоб зрозуміти багато питань і думок автора, необхідно читати Біблію. »Хижа» відсилає до джерела, без зв'язку з яким вона залишиться ні до чого не зобов'язуючою і нікому не ясною алегорією.
* * *
P.S. Читачі, критики зможуть зустрітися з Вільямом Полом Янгом у рамках V Київського міжнародного фестивалю християнської книги і поставити запитання, що їх цікавлять.
читач