"Релігієзнавча наука в Україні вже давно орієнтується на світові зразки, а не на радянські", — таку заяву зробили 3 серпня українські релігієзнавці на прес-конференції в Укрінформі.
Анатолій Колодний розповів про роботу відділу релігієзнавства, серед досягнень якого багато праць, які висвітлюють сучасне становище не лише новітніх релігійних течій, але й самого релігієзнавства в Україні. А.Колодний розповів, як відбуваються релігієзнавчі дослідження. Також йшла мова про те, що у науковців нема завдання знищити релігію чи виховати атеїста, як це було в радянські часи.
«Основне завдання — дослідити релігійні явища, бо істина — це не релігійна істина, а пізнана істина», — наголосила у ході дискусії Людмила Филипович. Вже давно, з часів незалежності, науковці відішли від того, коли науковість в релігієзнавстві означала засади наукового атеїзму. Теперішні принципи наукової роботи у сфері релігії це: наукова об’єктивність, позаконфесійність, плюралізм та гуманізм.
Науковці також зазначили, що в Україні майже немає досліджень феномену атеїзму, який теж є релігійним і стає об’єктом уваги в Європі, про що свідчіть існуючій у Ватикані Інститут атеїзму.
Також йшлося і про закон про свободу совісті. Учасники прес-конференції зазначили, що в обговоренні цього закону є два підходи: перший, коли закон залишається тим же, що і 20 років тому, але весь комплекс поправок повинен врахувати його співвіднесеність до Конституції та врахувати факти сьогоднішнього життя суспільства. Другий підхід, коли буде прийнятий новий проект закону. Але, як зазначалося на прес-конференції, існуючий закон високо оцінили фахівці з Європи, зокрема Венеціанська комісія.
Науковці висловили свою думку стосовно того, чому і як відбувається відхід від традиційних Церков. Основною причиною, на думку експертів, є те, що в традиційних Церквах дуже мало уділяється увага суспільній роботі, люди не спілкуються, їм здається, що вони нікому не потрібні. Коли поглянути на новітні релігійні течії, там багато уваги приділяється саме «роботі з людьми», якою традиційні Церкви не займаються. Також був озвучений цікавий момент, що більшість людей в цих новітніх течіях є новонаверненими, з 900 опитуваних лише 12 мали своє релігійне минуле в традиційних Церквах.