Єврейська календарна традиція передбачає чотири річних цикли. Кожен з яких має окремий день свого початку. Рош-га-Шана (євр. новий рік)– є «головним Новим роком»
Єврейська календарна традиція передбачає чотири річних цикли. Кожен з яких має окремий день свого початку. Рош-га-Шана (євр. новий рік)– є «головним Новим роком», оскільки саме в цей день змінюється порядкове число року. В цьому році, 1 тішрея (30 вересня), для євреїв наступить 5769 рік від сотворення Богом світу. Тому в Талмуді цей день називається «новоліття для відліку років».
Згідно з єврейською традицією в цей день євреї пригадують сотворіння світу та людини і аналізують, як вони прожили рік, що минув. Чи було це життя достойним. І що очікує їх далі.
Шофар – це спеціально оброблений баранячий ріг, який дає голосний та сильний звук, унікальний в своєму роді. Для виконання цієї заповіді, громада обирає людину, яка вміє правильно сурмити в шофар. Робить він це у відповідні моменти під час молитви, після виголошення благословінь, дотримуючись при цьому традиції ритмів та мотивів. В цей момент панує повна тиша, всі повинні слухати шофар. Ця традиція займає центральне місце у святкуванні Нового року. Водночас виконувати цей ритуал – є головною заповіддю цього дня, тому інколи Рош-га-Шана ще називають «днем сурміння». Звук шофара — це тривожний звук, який заставляє єврея зупинитись, задуматись та пригадати.
Як вже зазначалось вище, цей день – є пригадуванням подій минулого року. Водночас з цим він є днем «початку Суду» Божого, тому для людини він є днем покаяння, оскільки тільки воно здатне врятувати людину від цього Суду. Тому центральною темою всіх молитов Рош-га-Шана є тема покаяння – тшува.
В єврейській мові тшува означає одночасно «розкаяння» та «повернення». Оскільки в цьому світі тільки людина має здатність відрізняти добро від зла. І тільки людині дарована можливість діяти відповідно до одного з цих понять. При цьому, коли людина робить недобрі вчинки вона немов «відходить» від самої себе, від волі Всевишнього. Тому покаяння є поверненням до себе і до Творця. Рош-гa-Шана і є тим днем в який людина повинна «повернутись».
Традиція свята містить ще один цікавий ритуал. В перший день Рош-га-Шана, в світлий час доби необхідно прийти до джерела та прочитати біля нього слова з пророка Міхи (Міхея), в яких йдеться про людські гріхи та звучить заклик викинути їх в «безодню моря». Таким чином євреї демонструють готовність змити з себе гріхи минулого року.
Перші десять днів після святкування Нового року називаються Ямім норам. Після яких наступає Йом–Кіпур. В перекладі з єврейського вони (10 днів) називаються «дні трепету», а Йом-Кіпур – «День відкуплення».
Ці дні є продовженням новорічного покаяння, які закінчуються винесенням вироку «Суду Всевишнього». Для пом’якшення рішення Господа євреї перебувають в і дні в молитві та каятись в гріхах. Перед Йом-Кіпуром вони також просять пробачення у людей яких вони якимось чином образили. Також в цей період заохочується здійснювати благодійні пожертви, більше ніж в інші періоди року.