Created with Sketch.

"Саме собою «не поминання Патріарха Кирила» не може вважатися великим досягненням", - речник ПЦУ

02.03.2022, 17:02

"Не поминання» може бути лише першим кроком, але аж ніяк не ознакою справжньої зміни становища", - так прокоментував архиєпископ Євстратій (Зоря) рішення все більшого числа єпархій та священиків УПЦ МП "не поминати Патріарха Кирила".

Своїми думками про наслідки такої ініціативи речник ПЦУ поділився на сторінці у Фейсбук.

"1. Напрямок загалом вірний і його слід вітати. З усвідомлення того, що Московський патріарх - ніякий не «вєлікій господін і отєц» для православних в Україні, для багатьох може розпочатися шлях до усвідомлення необхідності єднання в одній Помісній УПЦ. На цьому шляху, як і на всякому, очевидно будуть певні етапи усвідомлення, але все ж напрямок обирається вірний - «геть від Москви».

2. Однак слід розуміти, що саме собою «не поминання патріарха Кирила» не може вважатися великим досягнення, адже

а) дозвіл не поминати його був і раніше, там де для МП цього вимагали обставини;

б) причини «не поминання» оголошуються найчастіше персональні, тобто прив’язані до особистої позиції Кирила (Гундяєва), а не до сутності проблеми, яка полягає у інституційному підпорядкуванні Російській Церкві.

3. Хіба хтось має ілюзію, що якби патріарха у Москві зараз звали не Кирил, а Климент чи Тихон - щось би було інакше? Він би сказав щось більш відповіде до подій?

Скільки архієреїв РПЦ в Росії чи Білорусі сказали щось справді вагоме на захист миру? Нуль. Відтак те, що Кирил не сказав слів, які від нього бажали почути в Україні - СИСТЕМНА проблема, а не персональна. Моспатріархія зараз - частина державного апарату Росії, а не Помісна Церква в класичному богословському розумінні.

4. Відмова поминати патріарха Кирила найбільш важливою, з канонічної точки зору, буде тоді, коли про це оголосить митрополит Онуфрій. Інакше завжди можна посилатися на поширену в Церквах грецької традиції практику, де поминають лише свого правлячого архієрея, але не Предстоятеля. В такому випадку «не поминання» не буде означати навіть формального розриву з Кирилом.

Отже справді вагомим буде крок, коли митрополит Онуфрій оголосить офіційно, що він припив поминання імені Московського патріарха.

5. Однак коли/якщо це станеться, це означатиме формальне розділення. Якими будуть подільші кроки? - адже навіть не поминаючи Кирила структура МП в Україні все одно буде у складі цілої структури РПЦ. Так прописано в Статутах їх обох. Тож щоби формально розірвати інституційний зв‘язок з РПЦ - слід змінити Статут.

Це все одно, що роз’єднання енергосистем чи залізничного сполучення з Росією - їх не можна просто оголосити «окремими», якщо в реальності вони далі би діяли як єдина система.

6. Для змін до Статуту має бути зібраний, відповідно до зазначеного в ньому порядку, Собор УПЦ або Собор Архієреїв УПЦ. Ані про перше, ані про друге, ані про намір змінити статус-кво ніхто не оголошував. Звучать лише ПОБАЖАННЯ в заявах окремих священиків чи груп, щоби це сталося.

7. Навіть якби митрополит Онуфрій офіційно розірвав молитовне спілкування з патріархом Кирилом, скликав Собор і змінив Статут - залишилося би головне питання: це вже автокефалія? Тобто та «самочинна і самопроголошена автокефалія», з якою вся структура МП в Україні боролася понад 30 років? Чи не виглядатиме це трохи іронічно, якщо говорити м‘яко?

8. Тепер про справді важливе з канонічної точки зору. Слід нагадати, що скасувавши лист Патріарха Діонісія 1686 р. про надання певних прав Московському патріарху щодо Київського митрополита (це сталося у жовтні 2018 р.) Вселенський Патріарх де-юре повернув усіх православних ієрархів України з трьох юрисдикцій під свій омофор. На цій підставі всі вони отримали листи із викликом на Об‘єднавчий Собор 15 грудня 2018 р.

Отримали всі - не всі з‘явилися. Але канони передбачають, що участь у Соборах - не право, а ОБОВ‘ЯЗОК архієрея, а ухилення від участі - порушення. Канони також передбачають, що коли ієрархи покликані на Собор, але хтось не з’явився чи голосував проти рішень - це не скасовує чинності постанов Собору. Єдина причина не приймати такі рішення - це єресь, однак навіть в МП лише найбільш радикальні одинаки намагалися придумати для ПЦУ якусь «єресь», решта просто не визнавали її.

9. Саме Помісній Церкві, утвореній шляхом об‘єднання на Соборі в Святій Софії 15.12.18 р. було надано Томос про автокефалію, в якому зазначено, що до Православної Церкви України входять ВСІ єпархії, парафії, монастирі та інші інстиуції в межах України.

Отже ніякої «паралельної Церкви» чи то у вигляді структур МП, чи то якоїсь форми «автокефалії» (самопроголошеної чи навіть отриманої від Москви) - Вселенський Патріархат не може визнати і не визнає.

10. Відтак чи розраховують в нинвшній УПЦ МП на шлях самопроголошеної автокефалії? Чи наданої Москвою (хтось у це вірить?) - і не визнаної іншими Помісними Церквами та Вселенським Патріархом? Мабуть над цими питаннями там ще не думали, але дехто вже замислюється.

Підсумок

В сухому залишку без РЕАЛЬНИХ наступних кроків, першим з яких має бути офіційне розірвання молитовного спілкування митрополита Онуфрія з Московським патріархом, кампанія «не поминання» може залишитися в тому ж ряду, що і попередня, коли 30 років усіх переконували, що «УПЦ - це не Московський патріархат». Наслідки того, що ховали слова про Московський патріархат з власної назви, але ревно поширювали їдеї РПЦ (не всі особисто, але як інституція) - ми зараз відчуваємо разом.

Тож «не поминання» може бути лише першим кроком, але аж ніяк не ознакою справжньої зміни становища".

Читайте також
Православні Предстоятель ПЦУ Епіфаній розпочав візит до Рима
Вчора, 09:23
Православні З собору у Луцьку прибрали усі фрески із зображеннями бізнесменів
02 березня, 10:20
Православні Етап становлення ПЦУ проходить успішно, – релігієзнавець
02 березня, 08:55
Православні У Кам'янському в Козацькій церкві Пресвятої Покрови вперше провели Богослужіння
02 березня, 11:20