Публікація у зв’язку з актуальністю цієї теми на РІСУ
Під охороною держави на Івано-Франківщині перебуває 587 пам’яток сакральної архітектури, серед них – 446 церков та 88 дзвіниць. Відомими є такі церкви: Святого Духа в м. Рогатині; св. Василія Великого в с. Черче Рогатинського району; архистратига Михаїла в с. Устя Снятинського району; Різдва Богородиці в с. Рожнів; Йоана і Анни в с. Смодна Косівського району; Собору Богородиці в с. Нижній Вербіж Коломийського району та ін. Журналіст Богдан Скаврон зазначає, що з 1991 року станом на червень 2009 року на Івано-Франківщині згоріло 17 дерев'яних церков. Ще 12 старих храмів релігійні громади розібрали через поганий стан несучих конструкцій. За даними обласного управління охорони культурної спадщини, негайного проведення ремонтно-реставраційних робіт вимагають 129 дерев’яних церков, для ліквідації аварійного стану яких необхідні мільйони гривень [1].
Ось така невтішна статистика, позитив до якої може внести той факт, що ще п’ять років тому Міністерство культури України домовилося з польським Центром досліджень і документування історичних пам'яток про укладення спільного списку давніх дерев’яних храмів для внесення їх до списку ЮНЕСКО. В 2009 році на Івано-Франківщині обрали дві старовинні церкви – у м. Рогатин і в с. Нижній Вербіж Коломийського району, хоча із певними застереженнями. Тому надія на визнання цих святинь існує, проте багато що залежить від того, у якому стані будуть ці храми, коли експерти будуть їх оцінювати.
Церковна дерев’яна спадщина Івано-Франківщини викликає великий інтерес у дослідників духовної культури України. Це зумовлено тим, що населення краю належить до різних етнографічних груп: лемки, бойки, гуцули та ін. Як зазначає дослідниця Людмила Прибєга: «Серед гірського населення українських Карпат своєю самобутністю та глибиною традицій народної культури, мистецтва, побуту особливо вирізняються гуцули. …Гуцули природжені лісоруби та теслі. Тому гуцульські будівлі якісні й міцні, мають чітку планувально-просторову структуру та вишукані пропорції» [2].
У загальних рисах гуцульський храм з дерева є п’ятизрубним, хрещатим у плані і одноверхим. Центральний зруб має квадратну форму і завжди увінчується восьмигранним наметовим верхом на барабані. Для того, щоб захистити храм від дощів і снігу, гуцульські майстри завжди робили широке піддашшя.
На основі такої архітектурної схеми у XVIII-XIX ст. у гуцульському краї постало немало церков у різних варіантах. Селище Ворохта Надвірнянського району, яке розкинулося у мальовничій частині українських Карпат, відоме багатьом любителям зеленого туризму. Очевидно, ті, хто проявляє інтерес до дерев’яних пам’яток, звертають увагу на два храми цього селища. У багатьох джерелах з дерев’яної архітектури, як колишніх радянських, так і сучасних, ворохтянська церква Різдва Богородиці вважається найдосконалішою за формою і пропорціями серед усіх гуцульських. Вона була побудована ще 1615 року в с. Яблуниця того ж району (улюблене місце літнього і зимового відпочинку), а в 1780 році її перенесли у Ворохту і поставили на пагорбі, де вона височіє над річкою Прут.
Власне у цій місцевості ми продовжимо далі знайомитися із дерев’яними шедеврами Гуцульщини, але ще згадаємо новітню церкву Петра і Павла у Ворохті. Вона збудована в 1924-1925 роках і має більшу висоту, сучаснішу архітектурну форму і ще не понівечений природою та історією деревний матеріал. Стоїть у центрі селища поблизу траси, належить греко-католицькій громаді Ворохти. Богородична церква спонукає цікавого подорожнього (в тому числі й автора) призупинитися і порівняти те, як народні майстри різних століть в одному селі вклали душу і серце у два різні храми з дерева, які розділяє біля 150 років…
Якщо вирушити із Ворохти у напрямку Яремче, у селах Кремінці та Микуличин можна також зупинитися біля дерев’яних храмів – відповідно св. Димитрія (датується XVIII ст.) і Пресвятої Трійці (1868 р.). По цій трасі відкриваються ще мальовничіші краєвиди; мости, зведені за часів Австро-Угорщини; чисельні приватні садиби із недешевими для середньостатистичного українця послугами для відпочинку у цьому райському куточку Карпат. І, мабуть, незначна частка зелених туристів (більшість прагне в першу чергу побувати на відомому водоспаді), сьогодні зверне увагу на той факт, що у м. Яремче знаходиться прекрасний дерев’яний храм. У XVIII ст. в с. Ямна, яке по суті належить сьогодні до цього міста, була зведена дерев’яна церква св. Івана Милостивого. Квадратний центральний зруб, який є високо піднятий вгору, «переходить у восьмерик і вінчається наметовим покриттям та маківкою з хрестом» [3]. Бокові відгалуження є короткими, а піддашшя оперезує всю споруду. Тому дослідники наголошують, що храм сприймається як компактний і стрункий. Така вертикальна форма церкви св. Івана Милостивого робить її подібною певним чином до давньої церкви у смт. Ворохта.
Оригінальним довершенням відзначається дерев’яний храм чуда архистратига Михаїла в с. Дора, практично це околиця м. Яремче. Збудований у XVII ст., частково «ровесник» ворохтянської церкви. Михайлівська церква розкинулася на пагорбі, до неї веде під’їздна поката дорога, а також бруковані східці. Вхід має із боку кладовища (до речі, часто у вічі впадає те, що біля гуцульських церков знаходяться кладовища).
Журналістка Вероніка Заник у своїй статті наводить твердження відомого реставратора із Національного музею у Львові Володимира Мокрія: церква від початку свого існування суттєво змінилася. Двісті-триста років тому вона не була помальована ні зовні, ні з середини і мала природний охристий колір мореної сосни, хоча її відновлювали в 1844 році. На початку XX століття стіни Михайлівської церкви в Дорі повністю зафарбували і розписали. У 1950-их роках місцевий художник поновив орнаменти святині [4].
Архітектурна форма церкви чуда архистратига Михаїла відзначається тим, що має крупніший центральний зруб. Бокові об’єми покриті дахами з фронтонами. До бабинця приєднується тамбур. Вітки хреста перекриті двосхилим дахом, з фронтончиками і з декоративними банями.
В. Заник у своїй статті наголошує, що на прохання парафіян реставратори залишили храмові більш сучасний звичний вигляд (не повертали його до первісного). Більшість зображень іконостаса (пророчий, апостольський ряди), який є різьбленим з дерева, належать пензлеві майстра XIX століття. Під цим шаром, щоправда, є й давніші образи. [4]. Такий іконостас належить до шедеврів гуцульської духовної культури.
З 1946 по 1990 роки в старовинному храмі діяла громада РПЦ. У період релігійної свободи Михайлівська церква цієї живописної гірської місцевості повернута законним власникам – греко-католицькій громаді.
Нову сторінку в історії с. Дори відкрили греко-католицькі монахи Студитського Уставу, які в 1935 році за благословенням тодішнього митрополита Андрея Шептицького приїхали сюди на постійне проживання. Подружжя Кокорудзи (Ілля та Іванна), яке мало в Галичині славу меценатів, радо віддали у Дорі в користування монашої спільноти два будинки та велику частину поля. Навесні 1936 році монахи-студити заснували ремісничу школу і безкоштовно навчали гуцульських хлопців, які виявляли охоту до науки. Навесні 1937 року в Дорі розпочалося будівництво монастирського храму св. пророка Іллі, яке завершилося вже влітку наступного року. Церква постала у гуцульському стилі, у вигляді хреста. Встановлено особливий іконостас овальної форми, до виготовлення якого долучився директор місцевої школи Іван Свищук. Ікони на іконостасі створені методом випалювання і частково оздоблені різьбою.
Журналістка Вероніка Заник характеризує Святоіллінську святиню як «компактну, доладну, зі шляхетно потемнілого смерекового зрубу, під дерев’яною ґонтою» [4]. Можна погодитися з нею в тому, що сакральна будівля вабить подорожніх. У цьому автор цих рядків переконався, коли, забажаши зняти втому по виїзді з Яремче, зупинився автом біля дороги і помітив хрестоподібну в плані, одноголову церкву. Вона є привабливою як зовні, так і з середини.
З 1946 року у приміщенні монастирської церкви діяв музей атеїзму. В 1990 році Святоіллінський храм повернуто Згромадженню Студитського Уставу, монахи якого невтомно трудяться на духовній ниві краю.
В 2000 році в урочищі в урочищі Товстий Діл с. Дори було освячено новозбудовану церкву верховних апостолів Петра і Павла, до постання якої спричинилося монаше Згромадження св. апостола Андрія (походить з Аргентини і діє нині в лоні УГКЦ), зокрема, о. Ярослав Свищук. Виконана з дерева, церква є взірцем новітнього церковного будівництва. Згаданий священик власноруч виконував розпис іконостасу. На монастирському подвір’ї знаходяться скульптури-погруддя тринадцятьом мученикам УГКЦ.
Автор свідомий того, що в рамках однієї статті важко передати враження від кількох церков гуцульського краю, та все ж подані основні історичні факти та архітектурні особливості, без знання яких ми не будемо повністю розуміти дерев’яні «секрети» народних умільців карпатської місцевості, їхньої ментальності і культури.
Світлини Лесі Малахівської, Івано-Франківська обл.-Львів, липень 2009 року
Список використаних джерел:
1. Скаврон Б. Храми Гуцульщини для світу // Галицький кореспондент. – 2009. – 28 трав.
2. Прибєга Л. Дерев’яні храми українських Карпат. – К., 2007. – С. 127-133.
3. Завада В. Церква у с.Ворохта / Пам'ятки архітектури та містобудування України. – К. : Техніка, 2000. – С. 123.
4. Заник В. Дві церкви, дві історії // Всеукраїнський туристичний журнал: Карпати. Туризм. Відпочинок. №1 (25), січень 2008 р. www.karpaty.net.ua/articles_25/dvi_cerkvy_dvi_istoriji.php