Created with Sketch.

Тіла українських воїнів росіяни заміновували, щоб ми не могли їх забрати з поля бою і передати рідним, — Михайло Бонис, військовослужбовець, випускник УКУ

19 листопада, 13:54
Михайло Бонис
Джерело фото: УКУ

«Росія – це той ворог, який ніколи не заспокоїться. Це імперська держава, яка буде завжди тиснути і давити. Наше завдання – цю імперію розвалити. Це важко. Але хіба ми колись вірили, що Радянський союз розвалиться? Чи Українська Греко-Католицька Церква вийде з підпілля і зможе нормально функціонувати? – Ми ніколи так не думали. Але це сталося. Ми забуваємо про момент зв’язку з Богом, і дуже покладаємося на допомогу Заходу, на зброю. Але якщо довіримося Богові – Він допоможе», – Михайло Бонис, військовослужбовець, випускник УКУ.

Джерело: УКУ

Михайло – військовослужбовець, командир взводу безпілотних авіаційних комплексів, позивний – «Бук». До початку повномасштабного вторгнення росії на територію України працював у Центрі Шептицького УКУ, у підрозділі, який займався культурними проєктами, та в Деканаті студентського життя. Випускник Філософсько-богословського факультету УКУ і Бізнес-школи УКУ. Батько двох дітей. З початком великої війни приєднався до Збройних Сил України.

Михайло воював у 125-й бригаді Територіальної оборони у складі роти контрдиверсійної боротьби. Пройшов багато гарячих точок війни, брав участь у обороні Бахмута. Зараз займається аеророзвідкою – керівник підрозділу, який практично весь час перебуває на нулі.

Павло Коваль, Леся Владимиренко, Михайло Буричка, Михайло Бонис

 

Команда УКУ зустрілася з Михайлом під час експедиції проєкту «Малі історії Великої війни» на Схід. Говорили про оборону Бахмуту, складнощі служби, фізичну підготовку і її важливість, присутність Бога на війні та потребу капеланів і психологічного супроводу бійців.

— Михайле, розкажи про свій шлях до війська.

— Зараз я є командиром взводу безпілотних авіаційних комплексів. Це новий підрозділ, який був створений у липні 2024 року. До того, понад рік був командиром розвідувального взводу в 219-му окремому батальйоні. А починав із 125-ї бригади Територіальної оборони у складі роти контрдиверсійної боротьби.

Спочатку нас набирали як «спортсменів», ми виконували дрібні завдання на Заході України. Ми з хлопцями вирішили, що нам таке не цікаво, бо прийшли добровольцями і хочемо щось зробити суттєве – всі перевелися в розвідку у 219-й батальйон, який базувався на Харківщині. Відтоді так і працюємо.

— Хто є твоїми побратимами і посестрами? Чи є у вас спільні цінності?

Спільні цінності можна формувати, бо є загальнолюдські цінності, а є – в кожного свої. Зі мною служать різні люди – індивідуалісти, сильні, яскраві, складні – тому треба вміти з ними працювати.

Є хлопці з Луганська, з Донеччини. Мій досвід навчання в семінарії допомагає зрозуміти людей, їхню людську природу, і звести їх разом.

Моя права рука – побратим «Каспер». Чому Каспер? – Бо його не видно ніколи. Він сам айтівець, дуже самозарадний, але закрита в собі людина, яка назовні не комунікує ні з ким. Натомість технологічні моменти зробить ідеально. Найкращі антени, прошивки, які треба виставити, навести – він це зробить, і все буде найкраще. У Бахмуті були наші перші польоти і там нас накрили мінометами – старлінк перебили, «Каспер» вибіг швиденько, все скрутив, і ми далі підняли «пташку».

Тож, комунікацію у підрозділі з людьми я беру на себе, але технологічні всі штуки закриває «Каспер».

— Пригадай напрямки, бої, які вдалось пройти. Що було найскладнішим?

Спочатку працювали на Харківщині, на кордоні навпроти Бєлгорода. Ми знали, що регулярно раз на тиждень буде мінометний обстріл, час від часу щось прилетить і треба знайти укриття, прикрити мінування, вийти в сіру зону, здобути якісь дані – це був «розслабон». Після того нас перевели в Бахмут – там було досить важко. Бахмут був найскладнішим.

Зима, січень 23-го року [битва за Бахмут, коли російська армія посилила штурм на місто, – ред.], ми не були психологічно готові до того, що нас чекало. Ми не мали ні сил, ні засобів для того, щоб працювати у Бахмуті. Зазнали дуже великих втрат, багато хлопців загинуло, багато зникли безвісти. Один бій міг тривати кілька діб: сильні обстріли, атаки, контратаки. Часто творився хаос, свої своїх накривали артилерією, командування було не зовсім готове, бувало нам давали істеричні команди по рації: «Ідіть і вбийте їх, контратакуйте».

Відчувалася постійна напруга, не було можливості розслабитися, відпочити, було холодно. Нас атакували «вагнерівці» [ПВК «Вагнер» – російська військова структура, до складу якої входять найманці, – ред.]. Вони йшли – ми їх клали, а вони продовжували йти. Стало зрозуміло, що потрібна якась тактика, стратегія, треба придумувати якісь варіанти, щоб вижити і відбити атаку.

Тоді я працював на позиції «Бандера» – це була територія шиномонтажу. Ми зробили собі там пункт спостереження на висоті п’ять-шість метрів. Кожен з нас там жив добу, а спускався лише на дві години поспати.Одного разу хлопчина зачепився за гілку і висів там поки його не зняли. Адже зима, на ньому БК [бойовий комплект, – ред.], бронежилет, купа всього – він завис і вже просто сили не мав вивернутися і злізти звідти.

Ми перебували в Бахмуті до двох місяців, втрати нашого батальйону були вкрай великі. Нам, фактично, пощастило, бо нас вивели звідти, а інші підрозділи залишилися, і їх стало ще менше, ніж нас. Ми чудом встигли вийти, перемерзли всі, було багато травмованих. Я зірвав собі спину, бо відчергував, відвоював, потім евакуацію проводив і треба було ще «БК закидувати»; ящики величезні носити.

Після Бахмуту нас перевели на Сіверщину в місто Сіверськ, там під час штурмів теж багато загинуло наших хлопців.

— За свідченнями військових, у Бахмут кидали дуже багато підрозділів, які не знали, що таке міський бій, були не готові, не знали як діяти, скупчувались, робили хаотичні дії. Чи були готові ви до такого бою у польових умовах, чи швидко зорієнтувалися, як діяти в місті?

— Ми потрапили в розвідку. До розвідувального відділення додали окреме відділення і я був його командиром. У нас не було досвіду боїв загалом і наш батальйон не був готовий до того, але мені здається, що і наша армія не була готова до Бахмуту. Створився міф про фортецю Бахмут.

Ми – ТРО [Сили територіальної оборони, – ред.], нам дали величезну ділянку, без налагоджених зв’язків, з іншого боку від нас стояли НГУ [Національна гвардія України – ред.], з іншої сторони – ще хтось, з ким ми не мали контакту. Мені перший раз показали на карті точку і сказали: «От ти йдеш сюди, там кілька кілометрів треба пройти, і ти маєш зайти на наші позиції». Ми йшли-йшли і вийшли просто на позиції «НГУшників». Заскочили до них в окоп і хлопчина, який там був налякався – автомат на нас наводить; ми налякались, бо не знали хто це є. Частина позицій там уже була захоплена росіянами – і ти не знав куди йти. В такому хаосі треба розуміти, що ми несемо масові втрати через некерованість ситуації. Не було чіткого командування. Коли є наказ тримати позиції – всі тримали, потім не було кому тримати, тоді здаємо позиції.

Мій командир у Бахмуті під час бою витягнув одного пораненого хлопчину, другого і пішов сам відбивати позицію. На жаль, його розстріляли з кулемета. Ми не могли забрати його тіло, бо просто не було можливості підійти. Там засіло кілька російських кулеметників і крили цілу вулицю. Вважаю, його вчинок був мегагероїчним, він зараз числиться зниклим безвісти, бо нам так і не вдалося забрати його тіло.

Багато тіл наших воїнів росіяни заміновували, тобто коли ми приходили, аби забрати тіла побратимів, бачили, що вони заміновані і розуміли, що не маємо можливості їх розміновувати. Тому залишали їх там. У нашому списку десятки людей зниклих безвісти, знаємо, що вони загинули. А їхні рідні часто надіються, що хтось з них ще повернеться, перебуває десь в полоні.

— Як ти переживаєш втрати на війні побратимів, друзів, знайомих?

— Втрати – це найважча річ, яка є на війні. Я не мав жодного відношення до війни, закінчив Філософсько-богословський факультет в УКУ, навчався в семінарії, у Бізнес-школі УКУ; я розумів, що моє завдання – переображувати цей світ – від образу до подоби (за Іринеєм Ліонським – ред.). Я робив це через освіту, культуру. Прийшовши в армію, розумієш, що в тебе зовсім інші засоби, через які мусиш діяти. З часом втягуєшся в це все, береш на себе відповідальність за інших людей.

Пам’ятаю хлопчину 20-ти років, позивний «Студент» – Олексій; ми разом жили в кімнаті. Мені 40, йому – 20; він міг бути моїм сином. От тільки-що ти з ним працював, готував їсти, сварив за непомиту пательню, а ввечері прилітає ФПВ-дрон і мені дзвонять хлопці і кажуть: «Студента» нема…

Командир повинен винести тіло свого бійця сам – це його місія. Ти йдеш за ним, шукаєш, а там дощ – розумієш, що вибух був великий – просто збираєш його частини тіла…, бо треба буде передати щось рідним. Його рідні дзвонять до тебе, плачуть… А ти маєш їм пояснити що сталося. У них істерики… І в тебе самого істерика…

Зі всіх сторін видзвонюють: «Що там в тебе робиться?». Дзвонить «речовик» [сержант з матеріального забезпечення, – ред.], бо треба списати майно. Треба також продумати місію, стратегію, як тіло витягнути і як замінити людей на цю позицію, адже завдання ніхто не скасовував.

Це все в тебе в голові і ти розумієш, що тобі дуже погано, але відкладаєш свої хвилювання на потім: «Я собі пізніше буду це переживати, а зараз всі розгублені, треба роздати завдання». Якщо ти цього не зробиш, то всім буде дах зносити. Потім – довго-нудно горюєш, переживаєш, згадуєш: «”Студент” загинув»…

На війні весь час зустрічаєшся з втратами. Мені ці люди часто сняться: з ними розмовляєш, працюєш, переживаєш за них. З однієї сторони, це плюс, бо ти ніби далі маєш якийсь зв’язок з полеглими.

— Що допомагає заспокоїтися, почерпнути енергію?

— На війні немає можливості кудись піти. Просто є розуміння, що Бог має якийсь задум щодо тебе. Мені простіше, бо в мене богословська освіта, я вірю, тож мені легше переживати складні моменти. Я розумію, що життя не закінчується тут, що Бог дасть сили завжди. Він не дасть тобі такого хреста, що тебе завалить і примне. Ти маєш можливість тягнути свій хрест, бо з тобою завжди поруч Бог. Він проявляється в різний спосіб, скільки разів було таке. До прикладу, було так, що нас накрили пакетом градів, і ти кричиш до своїх: «Швидко в підвал», адже ми без антен працювали і просто орієнтувалися на поверхні. Побратим побіг у підвал, а ти біжиш і думаєш: «Треба забрати дрони», адже це майно. Якщо дронів не буде, не зможеш працювати. Вибігаєш за дронами, і тут прилітає, вибуховою хвилею просто підіймає і заносить. У польоті залітаєш в той підвал. Так я отримав контузію. Прилетіло в мене за спиною за 3 метри в сарай – від будівлі нічого не лишилось. Від мене би теж нічого не мало лишитися, але я залетів прямо в погріб. Впевнений, що це не випадковість.

Таких багато випадків. Важливо, аби було розуміння, що ми зараз виконуємо важливу місію – захищаємо свою країну. Я хочу, щоб мої діти жили в Україні. Моя бабця була зв’язковою в Українській повстанській армії (УПА) і виховувала мене так, що за Україну можна вмирати, терпіти, треба працювати. Для мене це нормально: війна почалась, ну окей, будемо працювати.

Для мого ментального здоров’я важливий спорт. Якщо я потренувався – стає легше фізично. У мене у взводі всі хлопці також займаються спортом. Пояснюю їм – якщо в тебе не буде здоров’я, ти швидко втомишся, будеш мати травми, або не зможеш гексакоптер [різновид дрона – ред.] піднімати, БК носити. Просто не зможеш нормально функціонувати.

— Що тебе мотивує і демотивує?

— Військові – дуже прямолінійні, в них все дуже чітко за правилами. Основна мотивація чому я тут – відповідальність за людей. Я не хочу потім виносити бійців і пояснювати батькам…. Краще нехай в мене будуть 300 [поранення, – ред]. А як загине – то дуже важко.

Демотивує багато чого, але то ж людська природа така, – ми всі помиляємося.

— Як ти бачиш закінчення цієї війни?

— За якийсь період ми змушені будемо сісти за стіл переговорів, питання в тому – з чим сідати. Наше покоління б’ється, щоби нашим дітям не довелося через 10-15-20 років оце все терпіти, бачити. Дивлюсь по своїх дітях, вони все-таки живуть у набагато кращих умовах, ніж були у мене. Мені не так важко бути в окопі чи переїжджати постійно, як молоді зараз; їм набагато важче адаптовуватися, бо вони звикли до комфорту.

Росія – це той ворог, який ніколи не заспокоїться, бо він ментально такий; це імперська держава, яка буде завжди тиснути і давити. Нам треба Росію якось розвалювати. Це буде важко, але хіба ми колись вірили, що Радянський союз розвалиться? Чи що Українська Греко-Католицька Церква вийде з підпілля і зможе нормально функціонувати? Не думали. Але сталося якось. Ми забуваємо про момент зв’язку з Богом, дуже покладаємося на допомогу Заходу, на зброю, але якщо ми довіряємо Богові – Він допомагає.

На фронті зараз є потреба близько у 40 капеланах, їх просто немає. Коли я був у відпустці, то приїхав в семінарію і мав зустріч з усіма семінаристами. Я їм сказав: «Хлопаки, як ви собі уявляєте своє служіння? – Прийшли в семінарію, хочете бути пастирями, служити, – ну то дивіться, є понад мільйон людей, які служать і про Бога не чують. Розумію, що ви хочете на Львівщині служити, бо тут класно, але там [на Сході] люди вмирають».

— Як робота капеланів чи розмови з капеланами допомагають військовим?

— В армії є офіцер з морально-психологічного забезпечення, але він десь далеко і займається якимись папірчиками, тобто він часто не працює з бійцями безпосередньо. Часто командир бере на себе це завдання і має дбати за те, щоб в нього було все окей у команді, розрадити чи допомогти бійцеві. Саме тут капелан багато міг би допомогти. Коли виходимо на позиції, то є висока ймовірність уже не повернутися. Думаю, було би добре і легше, якби ми мали духовний супровід. Навіть атеїсти, коли потрапляють під обстріл, починають молитися. У такі моменти хочеш вірити, що є щось більше, що захистить і допоможе.

— Як змінюється образ ворога?

— Ворог – це загальне зло, з яким треба боротися. Росіяни – люди, які прийшли тебе вбивати, нищити, плюндрувати твою землю, твоїх людей. Якщо вони будуть мати можливість, то убʼють тебе і не тільки тебе. Я не маю так багато ресурсу, щоб їх ненавидіти, я не готовий плекати свою ненависть, бо маю дуже багато всього, що треба зробити.

— Чи змінила тебе війна?

— Я дуже сподіваюсь, що якісь внутрішні зміни не відбулися, а далі буде видно. Психологи, які досліджують війну, говорять, що 45 днів на бойових призводять до незворотних змін у психіці людини.

Чи тригерить тебе цивільне життя?

— Тішуся, коли зайду у Facebook і бачу, що в когось є можливість жити нормальним життям, бо ми для того тут стоїмо, щоб хтось нормально міг жити.

З іншої сторони, розумієш, що може все змінитися. З частиною людей важко спілкуватися, бо коли тобі пишуть «Привіт. Що там? Коли це вже закінчиться?», то ти думаєш: «А скільки і що ти зробив для того, щоб це закінчилося?». Треба бути готовими до того, що може бути гірше і кожному включатися.

Однак є велика частина людей з цивільного життя, які розуміють мене, це близькі по духу люди, по цінностях, і приємно з ними спілкуватися – наприклад, деякі люди з УКУ. Розумієш, що це та близькість, ти маєш приємні спогади – це тримає і багато значить для мене.

Михайло Бонис з колегами в УКУ

 

Які маєш плани після війни?

— Думаю, мрію, вірю, що колись це все закінчиться. Дуже хочу побути з сім’єю, я з ними не набувся, стільки часу пропускаю. Розумію, що я втрачаю…

Хотів би працювати.

Частина хлопців пішла з армії, але ми з ними зустрічаємося. Розумію, що їм важко зараз адаптуватися у цивільному житті. В армії простіше, бо тобі дають завдання, де все розписано, а в тилу треба самим приймати рішення. Важливо працювати з ветеранами, в нас їх буде дуже багато.

Розмовляла: Леся Владимиренко
Оператор – Петро Дідула
Текст: Ірина Василик, Вероніка Саврук
Монтаж відео: Андрій Папайло

Читайте також