У Колосовій на Тернопільщині більшість переходить з УПЦ (МП) до УПЦ КП
Документи на зміну юристикції діючої громади подали до департаменту у правах культури, релігій та національностей Тернопільської обладміністрації жителі села Колосова Кременецього району, які хочуть вийти з УПЦ (МП) і перейти до УПЦ КП. Відтак ще одна релігійна громада на Тернопільщині розділилася. Адже у селі є ще й вірні УПЦ (МП).
Документи на зміну юристикції діючої громади подали до департаменту у правах культури, релігій та національностей Тернопільської обладміністрації жителі села Колосова Кременецього району, які хочуть вийти з УПЦ (МП) і перейти до УПЦ КП. Відтак ще одна релігійна громада на Тернопільщині розділилася. Адже у селі є ще й вірні УПЦ (МП).
Згідно з підписами, зібраними під час сільського “референдуму”, за перехід до УПЦ КП у Колосовій виступає 101 мешканець, за перебування в УПЦ (МП) — 50. Ще 34 осіб не змогли визначитися зі своєю позицією.
“Ми ще у 1991 році хотіли Українську Церкву, але більшість не підтримала цього, – розповіла кореспонденту РІСУ Володимиру Морозу жителька Колосової Людмила Фіяло. – Із 2007 року храм перебуває у власності громади УПЦ (МП)... Що стало поштовхом до нашого переходу тепер? Останні події. Та ще й священик не молився ні за Небесну сотню, ні за загиблих вояків. На проповідях казав, що українці самі винні, що не треба було туди лізти”.
За словами жінки, проаналізувавши все, частина жителів Колосової уже більше року, як почали ходити не до місцевого батюшки УПЦ (МП), а в сусідні Шпиколоси та Рудку, бо там уже є “українські церкви”.
Згодом ситуація у селі змінилася.
“26 квітня 2015 року був збір села. Мене люди обрали головою громади. Але водночас на збори приїхало дуже багато немісцевих з боку УПЦ (МП). Ми просили сільського священика, щоб ті з місцевих, хто за МП, стали по одну сторону, а ті, хто за УПЦ КП – по іншу. Почалася колотнеча, шум, гамір, – каже житель Колосової Віктор Котик. – Тож ми вирішили збирати підписи. Вийшло, що 101 – за Київський патріархат, 50 – за московський і ще 34 не визначилися. Ніхто ні за кого підписів не ставив, тільки особисто”.
Ті події у Колосовій стали добре відомими не тільки в Україні, а й закордоном: їх розтиражували російські ЗМІ. При цьому подали ситуацію так, що, мовляв, якісь невідомі люди й українські націоналісти хотіли захопити храм. Місцеві активісти переходу до Київського Патріархату наполягають на тому, що вони були частиною саме місцевої громади. Цим, а також тим, що їхня більшість, обґрунтовують свої кроки до перереєстрації конфесійної приналежності громади.
“Зараз ситуація у селі стабілізувалася. А почалося все з того, що одна сім'я захотіла, щоб люди перейшли до Київського Патріархату. На грунті націоналізму це все. Я молюся за всіх, хто подає. Іменно за сотню, як це “кепешники” роблять, – ні. Але за людей, – говорить настоятель церкви святого Івана Богослова УПЦ (МП) отець Анатолій Сімора. – Ми збирали гроші на підтримку армії. Це вони тільки тепер говорять, що ні. Казали збирати на прилади нічного бачення, але на пролиття крові ми не погодилися збирати. Тож дали на ліки”.
За словами о. А. Сімори, вірним УПЦ (МП) у Колосовій вдалося відстояти храм.
“Вони хотіли право власності. У на є жива громада, а не на папері. У статуті громади вказано, хто може до неї належати, вказано про послух настоятелю”, – продовжує він.
У відповідь жителі Колосової, які не хочуть залишатися в УПЦ (МП), обстоюють своє право самотужки визначати власну приналежність.
“Янукович на Майдан також не збирав, але люди зібралися і всі знають, що з того вийшло”, – каже кременецький благочинний УПЦ КП отець Анатолій Довгалюк.
Тож за підсумками сільського голосування прихильники УПЦ КП подали в обладміністрацію документи на зміну юрисдиції уієї громади.
“Так, подали пакет документів на зміну юрисдикційної приналежності. Зараз ми вивчаємо це питання, зробили запити в райадміністрацію та місцеву сільраду аби ті підтвердили, що збори були, чи це дійсно рішення громади, яка дійсно ситуація у селі, – коментує заступник директора департаменту у правах культури, релігій та національностей обладміністрації Ігор Кульчицький. – Після того будемо приймати рішення”.
Якщо громада справді змінить свою приналежність, то прибічники УПЦ КП юридично закріплять за собою храм. Якщо ж їм доведеться реєструвати нову громаду – церква залишиться в руках прибічників УПЦ (МП). Утім, як запевняє Віктор Котик, вірні Київського Патріархату не проти почергових богослужінь.
У сільраді Колосової підтверджують, що документи з обладміністрації отримали і що співвідношення сил конфесій наразі таке, як вказано на початку статті.
“Зараз у селі спокійно. Бійок не було, а сварки – то як завжди, – каже сільська голова Юлія Ковальчук. – Поки вірні УПЦ КП не служать у селі, а ходять до сусідніх сіл. Під храмом деякий час чергували співробітники відділу міліції”.