У Львівській політехніці реставрують дерев’яні скульптури з монастиря у Підкамені

18 липня, 11:06
Культура
У Львівській політехніці реставрують дерев’яні скульптури з монастиря у Підкамені - фото 1
Викладачі та студенти кафедри архітектури та реставрації НУ «Львівська політехніка» працюють над відновленням дерев’яних барокових скульптур, які прикрашали дзвіницю монастиря у Підкамені. Саму вежу відреставрували за кошти міжнародного гранту, зараз вона є оглядовим майданчиком. А скульптури ХVIII століття потребують тривалої і копіткої роботи.

Відновлення трьох скульптур реставратори почали у квітні. Це фігури святих, зроблені зі склеєних дерев’яних брусків, вирізьблені і обшиті мідними листами. Для кожної фігури листи міді розрізали на окремі частини індивідуальної величини та конфігурації, потім цвяшками прибивали до дерев’яного корпусу й водночас за допомогою окуття надавали бажаної скульптурної форми, розповідають у Львівській політехніці.

Скульптури доволі старі — наприклад, статуя святого Домініка була створена близько 250 років тому, це ХVIII століття. Фігури святих стали однією з центральних окрас монастиря, який свого часу польський король Ян Собеський назвав «східною Ченстоховою».

У Львівській політехніці реставрують дерев’яні скульптури з монастиря у Підкамені - фото 137230

Усього у Львівській політехніці буде реставровано три з чотирьох статуй, які досі містились у верхній частині дзвіниці монастиря.

— Нагорі при вітрах, морозах, дощах, відповідно, дерево не витримало. Так, як потім з ними поводилися, після аварії, це не був найкращий спосіб зберігання. Вони не були законсервовані, — каже Микола Бевз, завідувач кафедри, і додає, що відновлення однієї такої скульптури буде коштувати немало — близько 50 тисяч євро.

Професор кафедри архітектури та реставрації Олег Рибчинський розповідає: спершу треба вжити консерваційних заходів, виконати стабілізацію деревини, побороти плісняву та жуків, вичистити і зміцнити деревину тощо. Також професор зазначив, що цей підхід буде експериментальним, а згодом таку методику застосують і до інших скульптур.

За словами Олега Рибчинського, триває ідентифікація фрагментів скульптур. Тут на допомогу приходять сучасні технології, зокрема 3D-моделювання, яке саме по собі є експериментальною практикою.

Також статуї піддають спеціальній довготривалій консервації — що три тижні їх поміщають у спеціальні ванни із солями, щоб деревина, яка є основою предметів реставрації, знову наситилась і з нею можна було більш-менш спокійно працювати. Водно-сольові процедури триватимуть ще близько двох місяців, після чого реставратори перейдуть до розчистки металу та його подальшого укріплення, а відтак — до обговорення питань кріплення рук і бляшок, якими колись була обкована голова.

Експериментальні дослідницькі та консерваційні роботи почали з найкраще збереженої скульптури – святого Домініка. Крім нього, дзвіницю монастиря прикрашали фігури святих Вінцента Ферарського, Томи Аквінського та Яцека Одровонжа. Фігури святих виготовив у XVIII столітті скульптор Мар’ян Осінський.