У Львові відкрили виставку малярства на склі: одинадцять відомих місцевих художників звернулися до давньої техніки, поширеної ще у 19-му столітті.
Святий Миколай сумно розводить руками, бо всі подарунки вже роздав; гламурний трактор, над яким літають ангели; маленький Ісус, на руках у Богородиці, у вишиванці і з солом’яним коником у руці. Це кілька іронічних сюжетів художника Ігоря Іваніва, намальованих на склі. Вітражі львівського митця, виконані за всіма канонічними вимогами, знаходяться у багатьох церквах і костелах України та Польщі. А ось, малюючи на склі, художник вдався до експерименту. Ігор Іванів каже, що сучасне сакральне мистецтво цілком дозволяє іронію і до вподоби багатьом людям. Оскільки заставляє глибше змислитись
Українські народні ікони на склі були поширені у ХІХ-ХХ століттях на Гуцульщині, Покутті і Буковині. Давнє малярство на склі в Україні – мистецтво хатньої ікони, у храмах її не виставляли, можна хіба зустріти у деяких німецьких церквах. Народні майстри найчастіше малювали Ісуса Христа і Богородицю, ангелів, Пресвяту Трійцю. Донині у гуцульських домівках можна побачити образи на склі.
Феномен давніх ікон на склі полягає у поєднанні кольорів і позолоти, у простоті і щирості в зображених ликах. Першими традиційні прийоми малярства на склі використали у 1930-1960-х роках львівські художниці Ярослава Музика та Олена Кульчицька.
Львівський митець Микола Андрущенко вважає малярство на склі високим мистецтвом. Його роботи вирізняються традиційністю і водночас пошуком сучасної тематики.
«Я люблю малярство на склі румунське і наше гуцульське. Скло надає багато звучання гами кольорової. Народне мистецтво та ікона якраз спонукає до кольору, який розкриває суть життя людини», – каже митець.
Художники представили на виставці різні за манерою і стилем виконання роботи на склі, багатоманіття тематики. Оскільки скло дає великі можливості для творчості, зазначає Оксана Романів. Для відомої художниці давні українські хатні ікони – джерело творчого натхнення.
«У малярство на склі легко змінювати тенденції. Фарби накладаються з іншої сторони скла, застосовується позолота. Є багато варіантів інтерпретації теми і кожен художник розвиває по-своєму, в естетично-філософському руслі», – зауважила Оксана Романів, ініціатор виставки.
Для прикладу художник Ігор Вірщук має свій особливий стиль і техніку малювання на склі, властиву друкованій графіці. За визначенням мистецтвознавців, це «нове слово» у малярстві на склі. Художник не просто замальовує скло, а намагається добавити імпресіонізму, накладає на скло навіть по десять шарів фарби, чим домагається просторовості і глибини кольору.
Виставка «Малярство на склі: трансформація» триватиме у Львові до кінця серпня.