У Національному музеї імені Андрея Шептицького 8 грудня відбулася презентація альбому-каталогу «Ікони Старосамбірщини XIV-XVI століття». Автором-упорядником цього каталогу є завідувачка відділу «Давньоукраїнське мистецтво» Національного музею у Львові, кандидат мистецтвознавства Марія Гелитович.
Під час презентації видання генеральний директор Національного музею імені Андрея Шептицького Ігор Кожан пояснив, що цей захід присвячено до дня іменин засновника музею Митрополита Андрея Шептицького. Адже, як пояснив Ігор Кожан, «саме із Старосамбірщини почалась духовна доля Митрополита Андрея Шептицького, який був у Добромильському монастирі, і саме звідти почалась збірка Національного музею».
У своєму дослідженні М. Гелитович розглядає особливості художньо-іконографічних вирішень ікон Старосамбірщини і простежує на їх прикладі стилістичну образність зміни в іконописі XIV-XVI століть, представляє нам відомі іконографічні варіанти цього регіону, а також їх виняткові і рідкісні зразки.
Під час аналізу дослідження заступник генерального директора Національного музею імені Андрея Шептицького Оксана Біла звернула увагу на те, що каталог «Ікони Старосамбірщини XIV-XVI століть», який презентує збірку Національного музею у Львові (111 пам’яток), вже є третім спільним виданням із видавництвом «Свічадо».
Богдан Трояновський , директор видавництва «Свічадо» пояснив: «Для нас дуже важливим є те, що основною темою цієї книги є ікона. Ікона з одного боку – пам’ятка історії, культури українського народу, а з іншого – знак християнства, певної форми молитви. Це своєрідний досвід існування нашого народу».
Вивчення ікон Старосамбірщини – це перша суттєва і вагома спроба дослідити коло пам’яток, які походять з певного регіону. «Тематизація та введення їх до каталожного обігу дозволила Марії Гелитович не лише визначити групу ікон за іконографічними та малярсько-стилістичними особливостями, але й провести аналогії до комплексів пам’яток інших регіонів», – пояснила Оксана Біла, зауваживши, що дослідження Марії Гелитович «репрезентує високомистецькі зразки як професійного, так і народного ремесла». На підставі ґрунтовного аналізу авторка порушила питання про існування місцевої монастирської майстерні на території Старосамбірщини.