Митрополит впевнений, що шлях подолання розколу лежить через покаяння та через повернення до церковного спілкування. У той же час глава ВЗЦЗ МП не виключає, що проблематика розколу «може обговорюватися і на міжправославному рівні».
Відповідаючи на запитання кореспондента, чи будуть запрошені на Всеправославний (вселенський) Собор «такі Церкви, як Київський Патріархат, грецькі старостильники, Істинно-Православна Церква», митрополит відповів: «Те, що ви називаєте" альтернативним православ'ям", ми називаємо розколом. І прецедентів запрошення представників розкольницьків на міжправославні зустрічі поки ще не було, і я думаю, що не буде».
За словами владики, розкольники – це самозванці, тобто це ті люди, які привласнюють собі гідність, якою вони не володіють відповідно до канонічного порядку Церкви. «Ну от, уявіть собі, що сьогодні з'явилася б група людей, з яких один б себе оголосив, припустимо, президентом України, інший – прем'єр-міністром, вони б свою структуру назвали урядом або урядом у вигнанні. Стали б їх запрошувати на міжнародні зустрічі? Я думаю, що ні. Точно так само відбувається і з представниками розкольницьких структур і так званих "альтернативних" Церков».
Як зазначає портал «Релігія в Україні», під наочний приклад, яким владика Іларіон хотів продемонструвати самозванство, підпадає діяльність ужгородського протоєрея Димитрія Сидора (УПЦ МП), лідера Підкарпатського сойма русинів, який сформував свій уряд на чолі з «прем'єр-міністром» Петром Гецком. При цьому ні о. Дмитро Сидор, ні Петро Гецко самозванцями себе не вважають, представляючи свою організацію на міжнародних конференціях. Так, восени 2010 року протоєрей Димитрій Сидор отримав від Патріарха Кирила благословення і взяв участь в Європейському Російському Форумі, на якому прочитав доповідь про "факти дискрмінації, етноциду з явними ознаками геноциду русинської нації в Україні" (збережено оригінальну назву. - ред.).
В інтерв'ю Порталу-кредо владика Іларіон (Алфєєв) також повідомив, що під час його зустрічей з предстоятелями східних патріархатів ситуація в Україні «не обговорювалася детально, хоча на деяких зустрічах вона заторкувалася».
Митрополит впевнений, що шлях подолання розколу лежить через покаяння та через повернення до церковного спілкування. У той же час глава ВЗЦЗ (МП) не виключає, що проблематика розколу «може обговорюватися і на міжправославному рівні».