Український католицький університет підтримав ініціативу Міністерства освіти і науки України трансформувати вищу освіту нашої країни. Зокрема, щодо надання більшої субʼєктності студентам (щоб зробити їх навчання більш гнучким та відповідальним), нових підходів до державного фінансування навчання, зокрема державних ґрантів на здобуття освіти, об’єднання ресурсів університетів з метою перетворення їх на більш спроможні та ефективн і зміни в управлінні та збільшення ролі суспільства в цьому процесі.
Про це сказано у Зверненні сенату і вченої ради УКУ.
"Всі запропоновані реформи викликані об’єктивними потребами і мають за мету зробити нашу систему вищої освіти більш конкурентоспроможною, - наголошується у зверненні УКУ. - Адже впровадження індивідуальних освітніх траєкторій, включно з можливістю вступати на галузь і щойно на другому році навчання обирати вужчу спеціальність, не просто зробить вибір програми навчання молодими людьми більш усвідомленим і їхнє ставлення до навчання більш вмотивованим. Більша гнучкість дозволить університетам пропонувати цікавіші для ринку освітні продукти та ставати більш привабливими для студентів як місце здобуття вищої освіти та конкурентної професії в Україні, а не за кордоном".
В УКУ наголосили, що вірять у те, що впровадження державних ґрантів на основі прозорого і справедливого розподілу не просто уможливить доступ до державного фінансування для більшої кількості молодих людей в складних економічних умовах, а й посилить здорову змагальність за кращих студентів, що також спонукатиме університети покращувати свої освітні програми і сервіси. Впровадження інструменту співфінансування освіти, поряд з отриманням державних ґрантів, спонукатиме університети відмовитися від міфу, що справді якісна освіта може коштувати дешево, та взятися за підвищення якості за рахунок отриманого доходу від співфінансування.
"Ідея об’єднання ресурсів університетів є складним і дискусійним рішенням, - цитуємо звернення. - Очевидно, що в умовах зруйнованого війною державного бюджету, уряд ставив за мету знайти менш болісне рішення, ніж жорстка економія чи повна зупинка фінансування для всього державного освітнього сектору. Ідея об’єднання ресурсів шляхом укрупнення університетів не є новою. Свого часу такі відомі інституції як Університет Північної Кароліни у Чапел-Хілл, Національний Університет Сінгапуру чи Університет Тель-Авіва та інші пішли на цей крок задля підвищення своєї конкурентоздатності на глобальному ринку та накопичення ресурсів. Водночас таке рішення передбачає солідарність університетів, розуміння їх відповідальності перед громадами та суспільством. Університети також можуть реалізовувати таке рішення шляхом створення інших форм об’єднання зусиль і ресурсів – альянси, консорціуми, тощо, для чого варто також передбачити окрему правову форму".
У документі також ідеться, що вимогою сьогодення є активна участь університетів у житті суспільства. А особливо – під час війни і в період майбутнього повоєнного відновлення України, що вимагає від академічних спільнот ставати більш відкритими і більш підзвітними суспільству.
"Будь-які реформи є складним процесом, - вважають в університеті. - Тим більше – під час війни. Та сьогодні, як ніколи, нам треба наважитися на цей крок, виявити нашу стійкість і солідарність. Всі запропоновані реформи МОН є свідченням подолання патерналістської ментальності, успадкованої з радянських часів, та довіри до нашої готовності, як академічних спільнот, бути лідерами вагомих суспільних змін".