Created with Sketch.

Висновок Богословсько-канонічної Комісії УАПЦ щодо доцільності молитовного та євхаристійного спілкування між єпископатом УАПЦ та предстоятелем УПЦ КП

02.03.2007, 16:18

Аналіз дій, за які було піддано канонічним заборонам колишнього Предстоятеля УПЦ, свідчить про те, що деякі його діяння порушують канонічний устрій Святої Православної Церкви. Свої дії, що становлять небезпеку канонічному ладу Кафолічної Церкви, глава УПЦ КП Філарет виправдовує тим, що він, нібито, діє в інтересах розбудови в Україні Помісної Православної Церкви. Водночас, аналіз деяких таких дій вказує на те, що вони не лише не сприяли розбудові Помісності, але внесли спокусу та розбрат у життя Православної Церкви в Україні, суттєво зашкодили авторитетові Українського Православ'я серед Святих Помісних Церков та відсунули час канонічного визнання автокефалії Української Церкви.

Його Блаженству
Блаженнішому МЕФОДІЮ
Предстоятелю Української Автокефальної Православної Церкви

Членам Освяченого Собору Української Автокефальної Православної Церкви

Шанобливо інформуємо Вас, що 5 лютого на адресу Предстоятеля УАПЦ Блаженнішого Митрополита МЕФОДІЯ надійшло прохання кліриків УАПЦ щодо розгляду питання про чинність для Української Автокефальної Православної Церкви анафеми, яку було накладено на главу УПЦ КП Філарета Денисенко у 1997 р. Руською Православною Церквою.

12 лютого 2007 р. на своєму засіданні Богословсько-канонічна Комісія УАПЦ розглянула прохання групи кліриків УАПЦ, що стурбовані небратським, агресивним ставленням представників УПЦ КП до УАПЦ. На даному етапі Богословсько-канонічна Комісія вирішила утриматися від розгляду питання щодо анафемствування  та розглянула питання про доцільність молитовного та євхаристійного спілкування між єпископатом УАПЦ та главою УПЦ КП Філаретом (Денисенко).

I. Розглядаючи дане питання, Комісія взяла до уваги наступне:

20.08.1992 р. Святіший Патріарх Мстислав звернувся до Президента України Леоніда Кравчука, Прем'єр-міністра України Леоніда Кучми та Генерального прокурора України Віктора Шишкіна з заявою, в якій вимагав «скасувати рішення про ліквідацію УАПЦ та перереєстрацію її Статуту в раді у справах релігій, а також повернути всі права законно обраному Помісним Собором УАПЦ Патріархові» (Православна Галичина, 1993 р., №1, - с.9-10). Однак, через політичний тиск рішення про ліквідацію УАПЦ не було скасовано, а  керівні органи УАПЦ впродовж 1992-1995 рр. були позбавленні юридичної правосуб'єктності.

II. Після ознайомлення з цими фактами, Комісією було проаналізовано нинішній канонічний стан глави УПЦ КП у світлі засад православної еклезіології та канонічного права. Особливу увагу Комісія звернула на той факт, що, згідно позиції самого глави УПЦ КП, його було піддано канонічним заборонам не за канонічні злочини, а за дії, скеровані на розбудову Помісної Церкви в Україні. Після братньої дискусії члени Комісії дійшли наступних висновків:

1. Українська Автокефальна Православна Церква вважає себе невід'ємною частиною Вселенського Православ'я, а отже вона не може ігнорувати у своєму житті одностайну позицію Святих Помісних Православних Церков щодо нинішнього глави УПЦ КП.

2. Аналіз дій, за які було піддано канонічним заборонам колишнього Предстоятеля УПЦ, свідчить про те, що деякі його діяння порушують канонічний устрій Святої Православної Церкви. Свої дії, що становлять небезпеку канонічному ладу Кафолічної Церкви, глава УПЦ КП Філарет виправдовує тим, що він, нібито, діє в інтересах розбудови в Україні Помісної Православної Церкви. Водночас, аналіз деяких таких дій вказує на те, що вони не лише не сприяли розбудові Помісності, але внесли спокусу та розбрат у життя Православної Церкви в Україні, суттєво зашкодили авторитетові Українського Православ'я серед Святих Помісних Церков та відсунули час канонічного визнання автокефалії Української Церкви. Не відповідають засадам православної еклезіології й деякі публічні заяви нинішнього глави УПЦ КП. До таких дій та заяв, що однозначно суперечать священним канонам та засадам православної еклезіології та ніяким чином не можуть бути виправдані інтересами розбудови Помісної Церкви, ми, зокрема, зараховуємо наступні:

3. У своїх публічних заявах глава УПЦ КП неодноразово дозволяв собі антиканонічні заяви щодо УАПЦ, зокрема, у «Зверненні єпископату Української Православної Церкви Київського Патріархату до духовенства і віруючих Української Автокефальної Православної Церкви з приводу об'єднавчого процесу між УПЦ Київського Патріархату і УАПЦ», яке було оприлюднено 17.11.2005, глава УПЦ КП закликав парафії УАПЦ самостійно переходити до складу УПЦ КП без згоди своїх єпископів. «Аморальність цієї позиції очевидна - адже патріарх Філарет фактично спонукає чад УАПЦ до зради своїх єпископів та предстоятеля. Виходить, що його мораль будується за відомим єзуїтським принципом: мета виправдовує засоби. Чадам нашої Церкви пропонується, нібито, добра мета - об'єднання. Однак конкретний шлях, який пропонується Філаретом, - об'єднання парафій УАПЦ без волі своїх єпископів - це шлях гріховний. Адже розрив з єпископом - це розрив із Церквою. І той, хто відокремлюється від єпископа, в підпорядкуванні якого він перебуває, відокремлюється від центра церковного життя та від благодатних дарів, що з нього походять. «Церква в єпископі та єпископ в Церкві», вчить св. Кипріан Карфагенський. «Де єпископ - там і Церква,» - пише інший авторитетний вчитель Церкви св. Ігнатій Богоносець. Таким чином, з еклезіологічної точки зору, суть заклику глави УПЦ КП можна коротко висловити так: «згріши і спасешся!» (Митрополит Мефодій, Предстоятель УАПЦ. «Проблеми об'єднання Українського Православ'я»).

III. Беручи до уваги все, викладене вище, Богословсько-канонічна Комісія УАПЦ прийшла до наступного висновку:

+ ІОАН, Архієпископ Херсонеський та Кримський, Голова Комісії

Схвалено на Архієрейському соборі УАПЦ 2 березня 2007 року.

Додаток

Офіційні документи та заяви представників Помісних Православних Церков щодо визнання усунення Митрополита Філарета з Київської кафедри та посади предстоятеля УПЦ за створення розколу. 

Читайте також