Created with Sketch.

Як свій має повернутися до своїх і не стати чужим: про реінтеграцію громад та військовослужбовців говорили у Львові

09 жовтня, 08:50
Учасники панельної дискусії
Джерело фото: ІЕС

У вівторок, 8 жовтня, у Львові у рамках XVII Екуменічного соціального тижня відбулася панельна дискусія «Свій серед своїх. Реінтеграція громад та військовослужбовців». Учасники дискусії – ветерани, капелани, психологи, богослови – спільно шукали способи інтеграції військових після служби,  роздумували, що має зробити громада, щоб захисник почувався "своїм" вдома, і що пропонують для цього релігійні спільноти.

Ірина Березовська

Модерувала панельну дискусію «Свій серед своїх. Реінтеграція громад та військовослужбовців» Тетяна Калениченко, соціологиня релігії, фасилітаторка, аналітикиня, координаторка ініціативи «Діалог у дії». Дискусія відбулася на Філософсько-богословському факультеті УКУ.

Розпочали з визначення термінів. На допомогу експертам прийшли визначення соціологів.

Соціологи кажуть, що ми ділимо людей на «своїх» і «чужих» за таким принципом: «свої» – це ті, хто не може нам зашкодити, «чужі» для нас ті, хто має іншу від нашої ідентичність. Ідентичність при цьому складається з певного набору (вірування, регулярні практики та ін). Ми побудували коло церкви паркан, зібрали донати на РЕБи для хлопців, отже, ми з вами свої, я вам можу довіряти. Я можу довіряти вам, якщо ви будете розділяти мої цінності і практики”, – пояснює Олена Копіна, мати військовослужбовця, фасилітаторка діалогів та психологиня, розробниця програми “Захисник вдома”.

Олена Копіна

 

Страхи людей у тилу зрозумілі. Тож мама військовослужбовця і психологиня радить, попри страх, визнати, що нам усім доведеться змінювати життя з чоловіком, колегою, співгромадянином, це нормальна практика. З цих міркувань варто виходити, приймаючи рішення у громаді.

Рецептом роботи з ветеранами поділився Павло Коваль, ветеран, керівник Офісу у справах ветеранів та їхніх родин в УКУ.

"Зараз я не можу воювати, але поки йде війна, я можу допомагати іншим. Мені відгукнулися цінності УКУ і спільнотність, служіння, тому погодився очолити Офіс. Багато ветеранів, які приходили за допомогою до Офісу, було власне зі спільноти УКУ, тому Офіс орієнтувався багато в чому на них. Військові, які приїжджають додому, відчувають свою приналежність до цих цінностей. Бо є ще багато таких, хто повертається і розуміє, що їх ніхто не чекає вдома", – пояснює модель роботи Офісу Павло Коваль.

Павло Коваль

 

Позитивний досвід має юридична клініка Офісу у справах ветеранів та їхніх родин. Тут можна залагодити чимало питань після повернення. Ще один "кит", на якому тримається Офіс, – духовна опіка. Але найперше повернення ветерана – це повернення в сім'ю. Тому Офіс будує роботу з сім'ями. Якщо не буде тут роботи, тоді всі навчання, юридичні і психологічні послуги не допоможуть.

Керівник Офісу радить громадам налагодити роботу з родинами, адже чимало сімей руйнуються ще на етапі військової служби. Робота священників, громади також має зосереджуватися у сім'ї.

Причиняти добро чи отримати запит на нього? Чи потребує людина зцілення, яку ми намагаємося зцілити? Такі питання пропонує поставити собі Тарас Дятлик, богослов і менеджер богословської освіти в Україні. Як він сам стверджує, це має бути робота між Церквою і суспільством, на кордоні Церкви і суспільства.

Тарас Дятлик

 

Люди хочуть зцілювати, не питаючи, чи потребує людина зцілення. Проблема полягає у тому, що є ризик, що ми тебе зцілимо, бо ти незручний зі своїми шрамами тіла і душі, ми хочемо зцілити для свого комфорту, а не добра ближнього. Тут є виклик суспільству і храму. Теологія шраму – це те, як прийняти військового і жити з ним далі. Теологія шраму – те, чого зараз бракує у наших духовних семінаріях усіх конфесій, і те, над цим маємо працювати. Є багато всілякої модної інформації, але немає позиції Церкви щодо цієї проблеми. Коли мій брат загинув у липні цього року, один пастор спитав мене, чи брат встиг покаятися в тому, що він пішов вбивати людей. Ще один пастор сказав, що наша родина і сам Андрій мало молилися, якби ми більше молилися, він би не загинув.

Церква має почати задавати питання: що таке героїзм? Поки що бачу певний спротив, є окремі громади, які це починають, але в більшості ще є відторгнення. Хто такий герой і чи потрібно це підкреслювати – не обговорюється.

Ще один виклик – переосмислення маскулінності. Є багато жінок-ветеранок, і Церква має дати відповідь, що таке справжня мужність. Проблемою є і теологія пам'яті – ми не хочемо згадувати війну. Рідко чую проповіді про війну у церквах. Я розумію, що ми потребуємо простору без війни, розумію, що війна всюди, на роботі і вдома. Але це дуже важливо – що і як ми пам’ятаємо, з ким ми це пам’ятаємо. Якщо ми хочемо, щоб люди були частиною спільнот, то мусимо пам'ятати”, – пояснює Тарас Дятлик.

Разом з тим, на його переконання, має відбутися переосмислення святості, треба знайти відповіді на питання: що таке святість для людини зі шрамами і як з цим працювати у Церкві, говорячи про Божу святість і святість людини.

Однак, попри всі виклики, Церква може запропонувати щось таке, чого не можуть дати людині інші суспільні інституції.

о. Володимир Коткевич

 

Передовсім, це молитва. Ми запрошуємо людей до молитви. Церква – також це місце, де ти можеш побути з собою в тиші. Тут ти можеш заспокоїти себе. Церква має можливість допомогти людям. Світ каже, що ти маєш бути весь час сильний, мужній, але ми не можемо бути сильні 24 години на добу. У Церкві ти можеш виплакатися, але тут сльози інші, у церкві можна виплакати сльози не депресивним шляхом, ти вийдеш після плачу в церкві іншою людиною”, – пояснює о. Володимир Коткевич, синкел у справах духовенства Сокальсько-Жовківської єпархії УГКЦ.

Коротку інструкцію громадам для адаптації військового вдома запропонував Олег Василиха, офіцер-психолог 3 батальйону 710 окремої бригади Держспецтрансслужби.

"Дуже прошу людей розуміти: військовий, коли повертається у цивільне життя, стає зовсім іншою людиною, ніж був раніше. Між тими періодами має бути перехід. Навіть коли він повертається додому у відпустку, він все одно ще військовий. Йому треба поступово повертатися до цивільного життя, це має бути плавно, не можна його занурювати з гарячої води відразу в холодну", – аргументує Олег Василиха.

Психолог у жодному випадку не радить запитувати у військового, що ти там робив, чи ти вбивав інших. Можна навчити людей так говорити з військовими у школах, церквах. Буває, тривалий час після звільнення зі служби ветерана накривають емоції від будь-якого різкого звуку, тому людей треба вчити, як говорити з ним, як заспокоїти реакцію військового на різкі звуки. Взагалі вдома, у громаді, варто максимально залучати ветеранів до різних проектів, щоб вони відчували себе потрібними і важливими, допомогти оформити документи і залагодити різні справи, залучати варто навіть у вихідні, щоб вони не були покинутими, адже ці люди виконали свій обов’язок, тепер Батьківщина має подбати про них.

о. Ярослав Войтів і Олег Василиха

 

Для о. Ярослава Войтіва, штатного капелана з м. Шептицький (колишній Червоноград), усе почалося з того, що з війною чимало знайомих, які пішли воювати, зізнавалися, що у зоні бойових дій мало можливостей вести духовне життя. Так священник став військовим капеланом – щоб бути там, де його паства.

Я не мав рожевих ілюзій, коли погодився стати капеланом. Просто хотів принести користь у свій спосіб, тому і пішов служити до військових. Зрозумів, що треба мати певні напрацювання про війну, а ми їх не маємо ніде – ні в медицині, ні в побуті, ні в Церкві. Моя ціль – принести користь тим, хто того потребує, незалежно від конфесії, і поділитися своїм досвідом з тими, хто прийде після нас. Бо проблема не минеться, коли війна закінчиться, нам і далі треба буде працювати з наслідками війни і мати досвід. Бути тут страшніше, ніж бути серед хлопців у зоні бойових дій. Вони дійсно – сім'я і родина, це дуже швидко відчуваєш там. Тут, удома, має бути робота з родинами військових, особливо коли воїн загинув. Для цього треба працювати усією громадою”, – роздумує капелан.

До військового капелана іноді приходять військові, щоб просто поговорити. Це також треба, молитва – це одне, а розмова – це інше, треба розуміти потребу людини в моменті. Деколи проста людяність вирішує задачі, з якими приходить ветеран до суспільства.

Запрошуємо переглянути повний запис дискусії:

Панельна дискусія продовжує Екуменічний соціальний тиждень, який має на меті створити платформу для діалогу та пошуку спільних рішень для відбудови країни та зцілення суспільства. Триватиме він 4 дні. Учасники обговорять теми реінтеграції громад та ветеранів, переслідування релігійних спільнот на тимчасово окупованих територіях та інші актуальні виклики, з якими стикається українське суспільство у цей непростий час.

Організатори: Інститут екуменічних студій УКУ, Український католицький університет, Фонд Конрада Аденауера в Україні та Євангелічна Церква Німеччини.

РІСУ є ексклюзивним інформаційним партнером Екуменічного соціального тижня.

Читайте також
Репортажі Кінець ідеологій: чи справді він можливий?
09 жовтня, 10:25
Репортажі Історія та перспективи розвитку сакральної спадщини українських Карпат: в Івано-Франківську пройшов міжнародний форум
09 жовтня, 14:04
Репортажі “Побачити священне у буденному”: у Львові експонують унікальну фотовиставку про обличчя і молитву Єрусалиму
09 жовтня, 15:15
Репортажі «Сутінки перед світанком…» ― історії про те, чому українців не здолати
09 жовтня, 09:00