З церкви на Львівщині вкрали чотири ікони XVII століття
Порушено кримінальну справу за фактом крадіжки ікон з храму села Волиця Древлянська Буського району Львівської області. Про це повідомили УНІАН у Відділі зв’язків з громадськістю ГУ МВС України у Львівській області.
Як зазначається у повідомленні, 7 січня до правоохоронців звернулася жителька села Волиця Древлянська Буського району, яка повідомила, що вранці цього дня вона прийшла до церкви у селі Волиця Древлянська, де виявила зникнення чотирьох старовинних ікон.
На місце події оперативно прибула слідчо-оперативна група, експерти. Встановлено, що зловмисники проникли до приміщення церкви, зламавши навісні замки на вхідних дверях храму.
За цим фактом порушено кримінальну справу за ст. 185 ч. 3 (крадіжка). Ведеться слідство. Сума завданих збитків встановлюється.
Дерев’яна церква, що належить сьогодні Українській Православній Церкві Київського Патріархату, попри те, що є національною пам’яткою, не має ані встановленої сигналізації, ані відеспостереження, відсутня тут і протипожежна система охорони, повідомляє Радіо Свобода.
Дерев’яний храм і дзвіниця є архітектурною пам’яткою, а всередині мистецькою та історичною перлиною є дивовижний дерев’яний різьблений іконостас Івана Рутковича 1680–82 років, підписаний і датований. Іконостас був позолочений у 1931 році і реставрований наприкінці ХХ століття.
Цей іконостас Рутковича, як і у Жовківській церкві Різдва Христового, що на Львівщині, дуже відомий і в Україні, і за кордоном. За визначенням мистецтвознавців, Іван Руткович – найяскравіший представник епохи українського бароко, його ікони називають класикою української культури XVII століття, вершиною українського іконопису.
Чотири ікони вкрали професійні злодії, зазначив Радіо Свобода львівський колекціонер Олександр Молодий. У церкві були знайдені ватні тампони з хімічною рідиною – злодії перевіряли ікони на автентичність.
«Люди непрості крали. Бо є свіжі ікони намальовані, а вони робили проби, чи це нові ікони, чи ні. Образи зняті з автентичними рамами. Видно, ще й мучились, щоб зняті ці рами. Це робили люди, які знали», – наголосив він.
«Знаючи, що це крадена ікона, ніякий колекціонер її не купить, навіть якщо відкинути якісь моральні аспекти. Бо ці ікони почала описувати, досліджувати у 60-х роках Віра Свінціцька. Притомний колекціонер не купить, тому що він ніколи не зможе їх продати», – каже Олександр Молодий.
Зникнення ікон Рутковича колекціонер Олександр Молодий прирівнює до того, якби, для прикладу, в італійців пропала Сикстинська Мадонна. За припущенням колекціонера, злодії вочевидь отримали замовлення. А викрасти їм ікони з храму, що не охороняється, а зачиняється лише на навісний замок, не становило труднощів.
Правоохоронці проводять слідство, але селяни не знають, в який день могла трапитись крадіжка в період з 4 до 7 січня. Не бачили вони і чужих людей, які б крутились біля сільського храму.
Як йдеться у повідмоленні, вже роками на Львівщині проводяться численні круглі столи, конференції про проблему збереження дерев’яних церков Львівщини, а також старовинних ікон. Фахівці не один раз наголошували, що необхідно цінні іконописні твори перенести з церков, які не охороняються, за які ворогують вірні різних конфесій. Недосконалий і Закон «Про охорону пам’яток», який можна трактувати по-різному і який не передбачає відповідальності релігійної громади, яка користується храмом, за стан сакральної пам’ятки.