Павло Лунгін, який у своїх фільмах проповідує традиційне російське благочестя, в той же час, є противником відродження тоталітаризму і в цьому дусі знята його нова стрічка.
Ігор БРИНДАК. — "Клирос", 21 січня 2010 року
«Цар» - це третя художня стрічка, яка розповідає про епоху першого коронованого російського царя Івана IV, Грозного. Дві попередні – це «Іван Грозний» Сергія Ейзенштерна, 1946 року та «Іван Васильович змінює професію» Леоніда Гайдая, 1973 року (фантастична кінокомедія, яка з історією має мало що спільного). Твір Лунгіна від двох попередніх різко відрізняється. І те, що він знятий саме тепер не є випадковістю. Вся справа в тому, що в сучасній Росії у зв’язку з поширенням тоталітарних тенденцій піднімаються голоси за канонізацію Івана Грозного.
Павло Лунгін, який у своїх фільмах проповідує традиційне російське благочестя, в той же час, є противником відродження тоталітаризму і в цьому дусі знята його нова стрічка.
Хоча фільм і називається «Цар», доречнішим було назвати його «Митрополит», тому, що головним героєм виступає у фільмі не Іван Грозний, а Московський митрополит Філліп, який публічно засудив жорстокості царя, за що поплатився власним життям.
Ким насправді був цей чоловік? Філліп Количєв – це реальна історична особа. Народився в 1507 році,
В 1566 році отець Філліп Количєв був запрошений до Москви, і цар переконав його стати московським митрополитом. А це був період опричнини (військової служби на зразок рицарського ордену, створеного Іваном Грозним для боротьби з внутрішніми ворогами). Діяльність опричників часто супроводжувалася жорсткостями й безчинствами. Тому, Філліп, перед іменуванням на митрополита ставив царю вимогу скасувати опричнину. Пізніше, був досягнений компроміс – митрополит не буде втручатися в справи опричнини, але буде мати право так званого «печалования», тобто, можливості просити помилування для засуджених.
На перший погляд може видатися, що фільм «Цар» - це розповідь про боротьбу церковної влади з державною. Насправді, його ідея є іншою, бо митрополит Філліп ні в кіно, ні в реальності не був бунтівником. Вся справа в тому, що він вважав, що кожен на землі, включаючи й царя є підсудний Цареві Небесному і закони Останнього, є вищі від будь-яких земних.
В стрічці є добре показано два різні підходи до обрядового благочестя. Іван Грозний показаний як такий, що виконує всі зовнішні приписи: часто молиться, читає Святе Писання, відвідує Богослужіння і т.д. Все це, ясна річ, робить і митрополит. Але, на відміну від царя, розуміє їхню справжню суть і в розмовах з царем власне й говорить, що даремні всі обряди, пости, покаяльні діла, якщо не міняється серце.
Не менш повчальною є також розмова владики з Мілютою Скуратовим. Останній, коли дізнається, що Філліп має чудотворний дар просить зцілити свого хворого сина. Філліп відповідає, що зробить це, але Скуратов взамін має вступити в монастир. Тут слід розуміти специфіку тих часів. За тодішніми законами, особа, яка знаходилася на військовій службі не могла її достроково залишити, як тільки через вступ в монастир. Отже, митрополит хотів переконати його залишити опричнину. Коли ж Мілюта відмовляється, митрополит відповідає: «Тоді нехай тобі і цар вилікує сина!». Суть цієї відповіді проста: з гріхом слід поривати рішуче і радикально.
Фільм «Цар» показує, що саме в християнстві правдиве джерело правди, любові, милосердя.