• Головна
  • Церква допомагатиме мас-медіа бути більш моральнішими...

Церква допомагатиме мас-медіа бути більш моральнішими

14.11.2008, 19:24
Максим КИЯК, канд. філос. наук, провідний спеціаліст Національного інституту стратегічних досліджень

Максим КИЯК, канд. філос. наук, провідний спеціаліст Національного інституту стратегічних досліджень

Питання суспільної моралі нашого суспільства є вже давно на часі та таким, що перестає бути предметом обговорення здебільшого науковців, але й усе частіше починає турбувати вітчизняних можновладців. Усвідомлення владою того, що моральне оздоровлення держави є неможливим без підтримки Церков та ЗМІ є яскравим свідченням її (влади) готовності до плідного діалогу. Адже Церкви, з одного боку, віддавна виступають моральним авторитетом, а медіа, з іншого, ще поки належить стати таким у майбутньому.

Так, зокрема, під час засідання Секретаріату Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій (ВРЦіРО) 5 листопада цього року було окреслено спільні орієнтири та кроки ВРЦіРО та Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі, котра є постійно діючим державним позавідомчим експертним і контролюючим органом. Там же було запропоновано підписати меморандум про співробітництво, а також делегувати представників конфесій до участі у роботі Науково-консультативної ради при Національній експертній комісії. Крім цього, представникам Церков і релігійних організацій було запропоновано для обговорення підготовлений Національною комісією законопроект про внесення змін до законодавства у сфері захисту суспільної моралі в Україні.

Вже за кілька днів, 11 листопада цього року Віце-прем’єр-міністр Іван Васюник закликав вітчизняні медіа до вироблення суспільного договору на захист моралі та безпеки країни. Він висловив, зокрема, своє занепокоєння сучасним станом вітчизняного інформаційного простору, в якому, за його словами, переважають, поміж іншого, приниження національної гідності, прояви расової та національної нетерпимості, а також замах на релігійні святині.

Звичайно, аксіологічний потенціал ЗМІ є очевидним, особливо у світлі досягнення суспільної солідарності. Проте, варто зазначити, що його реалізація поки надто далека від бажаної. Більше того, подекуди ціннісні орієнтири сучасних медіа виступають несправжніми, синтетичними. Пропагування чужих моральних принципів і цінностей, сліпа позиція багатьох мас-медійників про те, що «контент є королем» здатні виховати некритичну чорно-білу ксерокопію, а не думаючу унікальну особистість.

Звісно, державі поки важко сподіватися на блискавичні звитяги на ниві морального здоров’я нації, навіть за умови, якщо вона зможе заручитись підтримкою таких впливових інститутів як Церкви та ЗМІ. Адже дане питання далеко не вичерпується тільки підписами на важливому документі, а є справою, як мінімум, декількох поколінь. І унікальність сьогоднішнього дня полягає саме в тому, щоби докласти всіх зусиль для надання йому не просто «паперового», а справді дієвого вигляду.