Чи можна вважати Ісуса політиком?
Релігія і політика – теми, здавалось би, зовсім не схожі. Проте цілими століттями Церква і влада йшли поруч. Імператори, королі, президенти схиляли голови перед Богом, обіцяючи мудро і справедливо правити народом. Чи можна визначити політичну позицію Ісуса Христа? Чи правильно вважати його аполітичною постаттю? Саме це питання розвиває Алан Сторкі у книзі «Иисус и политика. Протистояние властей», яка вийшла у черкаському видавництві «Колоквіум».
Ретельно досліджуючи характер Євангелій, автор починає свій опис з культурно-політичного оточення Ісуса. Він докладно аналізує історичне тло та політичні баталії того часу. Коли справа доходить до опису його життя та служіння, — підіймає низку важливих тем: Ісус-Месія, Ісус-правитель світу, оподаткування, політичний характер Воскресіння, Ісус та управління державою, Ісус у ролі світового лідера та ін. Також аналізує постать Христа у порівнянні з іншими діячами, серед яких Ірод Великий, Іван Хреститель, Ірод Антипа.
Як пише сам А.Сторкі: «За глибоким переконанням багатьох політиків, життя і вчення Ісуса ніяк не пов’язані з політикою. Його зображують або таємничою особистістю «не від світу цього», або просто великим другом дітей. І хоча останнє, безсумнівно, правда, проте такий аполітичний образ Ісуса склався під впливом тих, хто хоче підпорядкувати собі християнство і як можна далі віддалити його від політичної арени. Цитати з Біблії лягали в основу монархій і імперій, ставали виправданням для відходу християн зі світу і присвячення себе «святому» чернечому життю. У результаті цього багато християн автоматично підпорядковувалися існуючим режимам, свято вірячи в аполітичність Ісуса». Проте повністю відкинути політичний образ Христа неможливо.
Для сучасників Ісус був досить впливовою політичною особистістю. «У нього не було армії, він не стягував податків і, якщо не рахувати рокового суду над ним, не носив царського одягу. У цьому розумінні Ісус представлений як фігура аполітична. Проте, якщо вчитатись в Євангеліє, можна дійти до зовсім іншого висновку. Представники найбільших політичних партій того часу боялись Ісуса і його висловлювань на тему різних політичних питань», — так формулює політичний образ Ісуса Алан Сторкі.
Книжка поділена на тринадцять частин, в яких автор крок за кроком змальовує політичний образ Ісуса. У дослідженні проаналізовано багато епізодів життя Христа у світлі історичних даних того часу. Вона проектує життя і слова Христа на життєві реалії Ізраїлю першого століття, і вони постають перед нами більш багатогранно і в новому світлі.
«У різні часи Ісуса зображали революціонером, борцем за політичну незалежність, соціалістом і консерватором. Це були спроби наповнити Євангеліє сучасним ідеологічним змістом, причому досить вибірково. У ХІХ столітті більшість Бога бачили як силу, що здатна тримати у покорі робочих. Пізніше нацисти твердили, що Ісус був не євреєм, а арійцем. Дехто зараховував його до марксистів, хіпі і навіть до прихильників Маргарет Тетчер», — так зазначає автор. І справді, образ Ісуса використовувати різноманітні політичні режими. Це й не дивно, адже Христос відповідав на найважливіші потреби і питання свого часу.
Автор у книзі показує, як Христос ставився до політичних і економічних реалій свого часу. Ця книга дозволяє нам поглянути на Ісуса в іншій площині, в якій про нього зазвичай не говорять і навіть не замислюються.
«У своїй книзі Сторк досліджує політичне підґрунтя життя, навчання, смерті і воскресіння Ісуса. У процесі дослідження він спростовує хибне уявлення про вплив Христового вчення на сучасне політичне життя. Кожна сторінка вчить нас зберігати вірність всемогутньому Богу в галузі політичних відносин», — так відгукується про книжку Стівен Монома, науковий співробітник Інституту Генрі з вивчення християнства і політики при коледжі Кальвіна.
«Учення Ісуса стало головним у житті незліченної кількості людей, а політики вирішують долі мільйонів. По суті ми лише переказуємо частини Євангелія, розкриваючи політичний колір ідей та подій, проте нам вдалось зробити глибокі висновки. Слова і діла цієї Людини не мають нічого спільного з жорстокою і аморальною політичною практикою, що господарювала у світовій історії. Вони відкривають перед нами нові горизонти і показують нові шляхи», — так розкриває автор мету своєї праці.
Багато видатних людей позитивно відповідали про книжку Алана Сторкі. Н.Т. Райт, єпископ Даремский, писав: «Звідусіль все частіше лунають голоси, що повстають проти поширеної думки, ніби Церква і політика не можуть мати одна з одною нічого спільного. Ці голоси повинні бути почуті, оскільки справа стосується самого Ісуса і його проповіді Божого Царства. Всім, хто хоче глибше вникнути в суть цієї проблеми, я радив би почати з цієї книги».
Книга є продовженням досліджень про політичний образ Ісуса. Праця Сторкі продовжує добрі традиції таких політично підкованих богословів, як Джон Йодер, Річард Хейз і Стенлі Хауервас. «В останні роки автори багатьох досліджень загострюють увагу на політичному та соціально-економічному контексті Євангелій, висуваючи на перший план найрізноманітніші питання політичного характеру. Ця робота написана як продовження тих зусиль. Проте, вивчаючи цей аспект Євангелія, доведеться визнати, що багато вчених просто відкидають його», — так говорить автор у вступі до книги.
Книга захоплює своїм неординарним підходом до постаті Ісусі Христа зокрема та до християнства загалом. Автор змальовує образ ідеального політичного лідера. Книжка розрахована на широкий спектр читачів.
Замовити книгу і дізнатися про інші книги видавництва „Колоквіум” можна на їх сайті www.colbooks.org