День київського співслужіння і московського неслужіння
У Києві сьогодні Митрополиту Київському Епіфанію співслужить єпископ Шумперкський Ісая, що свідчить про майже визнання Православної Церкви України ще однією помісною Церквою. Хоча Синод Православної Церкви в Чеських землях і Словаччині не приймав рішення про визнання, в православній традиції набагато більш виразним є сопричастя єпископів. І саме це відбувається зараз в Києві.
Це означає, що визнання ПЦУ тепер здійснюється "гібридно". Якщо з боку Синоду цієї невеликої помісної Церкви не виникнуть будь-які каральні санкції стосовно єпископа Ісаї, як тільки він стане за один престол з іншими архиєреями, можна сміливо стверджувати, що визнання ПЦУ в цій Церкві стане повним. Що, втім, навряд чи завадить промосковськи орієнтованим єпископам ПЦЧЗС і далі співслужити з представниками Московського патріархату. А в незручному положенні знову опиниться Паломницька служба МП, котрій незабаром доведеться створювати реєстр "неблагонадійних" єпархій вже по всьому світу, а не тільки в Греції і на африканському континенті.
Однак уже є настільки ж "гібридна" реакція. Сайт Представництва ПЦЧЗС при Патріархові Московському і всієї Русі опублікував лист предстоятеля цієї Церкви єпископу Ісаї, в якому митрополит Ростислав визнає, що поїздка Ісаї здійснюється з відома Синоду (єпископ сповістив про це Синод завчасно), але без благословення. Більш того, лист містить попередження: "змушений визнати Ваше «оповіщення» про участь в урочистостях в Києві проявом брутальної зневаги до голови Священного Синоду і не шанобливості і не солідарності до інших членів Священного Синоду... У випадку, якщо в згадуваних урочистостях Ви все ж візьмете участь, Священний Синод нашої Помісної Церкви буде діяти згідно зі священними канонами про порушення слухняності єпископа своєму митрополиту".
"Гібридність" цього попередження полягає в тому, що воно опубліковано без дати і без посилання на джерело в оригінальній мові. Зрозуміло, що внутрішня переписка в ПЦЧЗС здійснюється чеською і словацькою мовами, однак на офіційному сайті ПЦЧЗС на момент написання статті також нема жодної згадки про цей лист. Можна припустити, що поява листа тільки в російськомовній версії і тільки на сайті московського представництва орієнтована винятково на московську ж аудиторію і доносить до неї те, що вона хоче почути. Але це послання не призначене для чеських і словацьких віруючих.
А вчора Патріарх Московський Кирил не служив з Патріархом Єрусалимським, який перебуває у Москві. Причин як мінімум дві.
По-перше, здається, що Патріарх Кирило повірив підлабузникам, що пророкують йому роль вселенського (причому, не виїжджаючи з Москви). А тому для нього неможливо поступитися першим місцем біля престолу Патріархові Єрусалимському, якому це місце належить як старшому в диптиху.
По-друге, патріарх Феофіл не просто мав би очолити службу і зайняти перше місце, але і зачитати власний варіант диптиха, який значно довший за Кириловий. Причому в Феофіловому диптиху на першому місці прозвучало б ім'я Вселенського Патріарха Варфоломія. А це робить Феофіла на патріаршому богослужінні персоною нон грата. Але щоб ляпас Феофілові не був таким гірким, його підсолодили премією імені Патріарха Алексія II «За видатну діяльність зі зміцнення єдності православних народів. За утвердження і просування християнських цінностей у житті суспільства». Але чи буде недопущений на богослужіння Єрусалимський Патріарх відвідувати Москву в майбутньому?
Отже, коли сьогодні в Києві вітають архиєреїв з інших помісних Церков, — у Москві не пускають на поріг чужих патріархів.
П.С. Вже після публікації статті появилися світлини з сьогоднішнього Богослужіння в храмі Христа Спасителя в Москві. Здається, у Москві зрозуміли вчорашню помилку, і сьогодні вирішили таки запросити Патріарха Єрусалимського Феофіла на Богослужіння (вчора він не служив, хоча прибув до Москви ще 19 листопада).
Але можна побачити, що Феофіл стоїть праворуч від Кирила, який займає перше місце на Літургії. Це свідчить про те, що Патріарх Феофіл не був допущений до зачитування власного диптиха. Але його "другість" наводить на роздуми, чи він визнав над собою першість Московського Патріарха, чи просто поступився нею, щоб вивезти з Москви багатші подарунки. А може просто в Москві так навчилися вмовляти… Адже ще на сімдесятиріччя Кирила в 2016 році всі займали місце строго за диптихом, і тоді Кирило був лише третім з присутніх.
На святкуваннях 70-ліття Патірарха Кирила. На чільному місці сидить Папа-Патріарх Олександрійський, праворуч Патріарх Єрусалимський, а вже ліворуч - Московський
Ілля Бей
Світлини з вебсторінок ПЦУ і РПЦ