Екс-спікер УПЦ: «Московський Патріархат, на жаль, залишається Церквою Радянського Союзу»
Колишній глава Інформаційно-просвітницького відділу УПЦ (МП) та прес-секретар блаженнішого Митрополита Володимира протоєрей Георгій Коваленко опублікував в недавно відкритому блозі на сайті ТСН коментар до презентації книги «Майдан і Церква», яка відбулася 21 жовтня в Києві.
Колишній глава Інформаційно-просвітницького відділу УПЦ (МП) та прес-секретар блаженнішого Митрополита Володимира протоєрей Георгій Коваленко опублікував в недавно відкритому блозі на сайті ТСН коментар до презентації книги «Майдан і Церква», яка відбулася 21 жовтня в Києві. В ньому він ділиться своїм досвідом служіння в Українській Православній Церкві, зокрема під час бурхливих подій 2013-2014 рр. в Україні, повідомляє кореспондент порталу "Релігія в Україні".
"Під час презентації книги «Майдан і Церква» в інституті св. Томи Аквінського, надаючи мені слово для виступу, римо-католицький священик о.Петро Балог засвідчив, що найбільше серед людей, що збиралися на Майдані Незалежності, було вірних Московського Патріархату. І цим спровокував озвучити публічно, в зрозумілому контексті, думку, яка постійно прагнула втілитися в пост Facebook, але без пояснень озвучувати її на хотілося", - повідомив протоєрей Георгій Коваленко.
"Так от, – продовжує він далі, – Московського Патріархату на Майдані не було. На Майдані була Українська Православна Церква. Бо саме УПЦ є Церквою народу України, а Московський Патріархат, на жаль, залишається Церквою Радянського Союзу. Сьогодні проти України воює саме радянський Союз. «Совок» намагається відродитися не тільки на просторах Російської Федерації, «совкового» багато і в нашій українській державі, і в нашій українській Церкві".
Священнослужитель пояснює ситуацію в церковному вимірі: "Як християнин і як священик, я народився в Українській Православній Церкві в часи незалежної України. На відміну від духовенства старшого покоління, мене ніщо не пов'язувало ні з Московською Патріархією, ні з Московськими духовними школами, ні з Троїце -Сергієвою Лаврою. Більш того, юридично Московського Патріархату в Україні не існує, а є зареєстрована в українській державі правонаступниця давньої Київської Митрополії «Українська Православна Церква». Єпископат, духовенство та вірні УПЦ є громадянами України і членами Єдиної, Святої, Соборної і Апостольської Церкви. Проблеми виникають там, де люди, отримавши паспорт громадянина України, продовжують відчувати себе частиною штучного «радянського народу», або коли священик замість Христа починає проповідувати Кесаря ".
За словами священика, в УПЦ поминають Патріарха за богослужінням як свідчення приналежності до Вселенського Православ'я, так само, як католики і греко-католики України поминають Папу Римського. При цьому "ми лише хотіли, щоб наші західні і, особливо, східні брати не забували, що в Києві є свій Православний Митрополит, навколо якого повинні об'єднуватися православні України".
"Але замість цього ми отримали загравання з «політичним православ'ям», незважаючи на те, що вона була засуджена Собором єпископів УПЦ 2007 року. Як результат, «політичне православ'я» перетворилося в «російську православну армію», яка вбиває і калічить людей на Сході. Але, на жаль, ми не почули жодного слова осуду цього явища з вуст керівництва Російської Православної Церкви. Навпаки, бачимо спроби підлити масло у вогонь і без того непростих міжконфесійних відносин. Чому? Може, тому що в Московській Патріархії і в Кремлі розпад Радянського Союзу вважають катастрофою і трагедією? "– питає священнослужитель УПЦ (МП).
Протоєрей Георгій Коваленко вважає, що на «совковість» і політправославність можна проаналізувати і інші конфесії, проте краще займатися власною «колодою в оці».
"Так чому ж більшість людей на Майдані ідентифікували себе як вірні нашої Церкви, а серед духовенства Майдану наші священики були в меншості? – запитує священик. – Можливо, тому, що більшість нашого духовенства прийшло до церкви ще в радянські часи. І в тому «совковому церковному гетто» їм було спокійно. А більшість віруючих були хрещені і почали воцерковлюватися вже за часів незалежності України. І вони вимагають від Церкви бути моральним авторитетом не тільки в стінах храмів".
Священнослужитель підсумовує: "Ми, духовенство та вірні Української Православної Церкви, є і будемо патріотами нашої Церкви і нашої країни. Ми любимо і будемо захищати свою, хоч і трохи «совкову», Церкву, як любимо своїх, іноді ностальгують за часами радянської молодості, батьків і свою Вітчизну. І нехай нам в цьому допомагає Господь наш Ісус Христос, Його Пречиста Матір і всі наші святі разом з Блаженнішим Митрополитом Володимиром, який, віримо, молиться біля Престолу Божого за Україну і Українську Православну Церкву".