Греко-католицький інститут в Канаді запропонував тези для зустрічі Папи Франциска з Патріархом Кирилом
Інститут Східно-християнських досліджень ім. митрополита Андрея Шептицького в Університеті Святого Павла в Оттаві (Канада) виступив із заявою щодо запланованої зустрічі Патріарха Кирила з Папою Франциском на Кубі.
У тексті, підписаному виконавчим директором інституту протоєреєм Петром Галадзою, запланована зустріч розглядається як можливість для Папи Римського порушити низку важливих питань, які ось уже більше ніж двадцять років хвилюють греко-католиків.
Переклад тексту російською зробила "Релігія в Україні", українською — РІСУ.
1. Підтримка представниками Московського Патріархату агресії Кремля на сході України і анексія Криму.
Порушення територіальної цілісності України суперечить всьому міжнародному праву, зокрема, Будапештському меморандуму 1994 року, підписаного російським урядом. Ми вважаємо, що Московський Патріархат як християнська установа зобов'язаний виступити проти насильницьких дій російського уряду в Україні - дій, які призвели до смерті тисяч невинних цивільних осіб.
2. Просування Московським Патріархатом ідеї «русского міра».
Ця ідея забезпечила ідеологічну основу для агресії російського уряду в Україні. Ідея «протекторату» Росії в Україні та інших суверенних країнах створює перешкоду для внутрішньо-етнічної гармонії і взаєморозуміння. Це нагадує радянську політику русифікації.
3. Московський Патріархат продовжує невірно інтерпретувати церковні події в Україні.
Найчастіше вільне і законне бажання християн в Україні вибирати, до якої церкви їм належати, зображується Московським Патріархатом як захоплення його парафій «незаконними» або навіть «насильницькими» способами. В Україні не існує державної Церкви або релігії. Українське законодавство в цій сфері повністю плюралістичне. Отже, спроби з боку Московського Патріархату в Україні домогтися привілейованого статусу суперечать відділенню держави від Церкви в Україні. Насправді саме неправдиві або перебільшені звинувачення в насильстві, що звучать з боку Московського Патріархату, провокують ворожнечу серед християн, які в іншому випадку могли б набагато спокійніше вирішувати питання про церковно-юрисдикційної приналежності. Московський Патріархат повинен бути проінформований в тому, що його бажання мати щось на зразок привілейованого статусу в Україні (яким він насолоджувався під владою комуністів) небезпечне для його власних інтересів - не кажучи вже про проповіді Євангелія.
4. Заяви Московського Патріархату проти Української Греко-Католицької Церкви.
Після виходу українських греко-католиків з підпілля в 1989 році Московський Патріархат постійно виступає з лукавими звинуваченнями проти УГКЦ. Почалося це з заяв про «насильницьке захоплення» парафій на Західній Україні, і продовжилося неправдивими повідомленнями про прозелітизм, які ніколи не були обґрунтовані. Тим часом, парафії, які на початку 1990-х вирішили порвати з Москвою, – це були ті ж парафії, що до 1946 входили в УГКЦ. Тоді (у 1946-му) радянський уряд при співучасті представників Московського Патріархату насильно ліквідувала УГКЦ на території СРСР. Небажання Московського Патріархату чесно обговорювати ці питання є ще однією перешкодою для зцілення пам'яті, до чого так красномовно закликав святий Іоанн Павло II. Крім того, кожного разу, коли Московський Патріархат просять надати перелік жертв насильства – з медичними звітами та ін.– Він це не виконує.
5. Небажання інституцій, асоційованих з Московським Патріархатом, відкрито і неупереджено вивчати події березня 1946 року.
В наступному місяці буде відзначатися 70-річчя Львівського псевдо-собору 1946 року. Саме на цих зборах радянський уряд проголосив Українську Греко-Католицьку Церкву поза законом. Це призвело до насильницької депортації десятків тисяч католиків і до незліченних смертей тих людей, хто відмовився залишати Католицьку Церкву і приєднуватися до Російської Православної Церкви. З огляду на постійно невірну інтерпретацію тих подій представниками Московського Патріархату, Інститут Східно-християнських досліджень ім. митр. Андрея Шептицького у минулому році запросив академічну установу, що має зв'язки з Московським Патріархатом, виступити співорганізатором міжнародної конференції щодо подій 1946 року. Ця конференція могла б забезпечити прекрасну можливість для обох сторін об'єктивно і чесно дослідити факти. Але прохання потрапило в глухі вуха. Отже, ми просимо Його Святість Папу Франциска запропонувати Патріарху Кирилу ідею такої конференції, і таким чином підтверджуємо своє бажання співпраці в її реалізації. Ми вважаємо, що така конференція зможе виховати «діалог істини», запропонований Баламандською заявою 1993 року. Вона також зможе забезпечити можливість для східних католиків і східних православних, а саме українських греко-католиків і російських православних, рухатися в бік більш широкого діалогу. Ми сподіваємося, що бажання Патріарха Кирила подолати опір до зустрічі з Папою – опір, що неминуче призводить до відчуття, ніби Московський Патріархат боїться правди і уникає відкритого діалогу, - призведе також до бажання протистояти перерахованим вище проблемам чесним і справді християнським способом. Справа Євангелія і переконливості Христової Церкви тільки виграє від такого діалогу - якщо він буде дійсно щирим і відкритим.
Повідомлялося, що серед головних завдань зустрічі Папи Франциска і Патріарха Кирила буде обговорення питань підтримки переслідуваних християн на Близькому Сході. Інститут Східно-християнських досліджень ім. митр. Андрея Шептицького дійсно радий це почути. Ми вважаємо, що страждання наших християнських братів і сестер на Близькому Сході практично ігноруються в деяких колах, в тому числі в урядах певних Західних країн.
Нарешті, ми дійсно будемо молитися про Боже благословення на історичну зустріч Папи і Патріарха. Ми просимо, щоб Дух Істини керував усіма, хто бере участь в цій зустрічі і хто буде повідомляти про неї. Нехай Царю небесний дійсно прийде і вселиться в нас і очистить всі наші наміри і дії (пор. Молитву візантійського обряду до Святого Духу).