Концентрат із суєти та неспокою розчиняється тут під натиском часу. Звуки міста сюди не досягають, а для будь-якого хаосу просто бракне місця. Адже на території львівського Музею народної архітектури та побуту у мініатюрі розташувались десять етнографічних регіонів Західної України. В імпровізованому просторі минулого, як обереги, як символи світла і надії, височіють шість дерев’яних храмів. А це найбільше у світі у музеях просто неба, — розповідає спеціально для РІСУ Данута НАУГОЛЬНИК
Першою з-поміж верхів’їв дерев видніється Михайлівська церква з с. Тисовець Сколівського району Львівської області. Вона була зведена ще у 1863 р., а до Львова перевезена у 1971 р. Ікони для храму виконав у 1889 р. майстер із с. Головецьке Старосамбірського району Львівської області В. Чайка.
Невід’ємною частиною Михайлівського ансамблю є дзвіниця, в основі якої лежить квадратний зруб, що на нього покладено восьмигранник з відповідним пірамідальним завершенням. На нижньому поверсі дзвіниці розташовані наскрізні двері, через які люди потрапляли на церковне подвір’я.
У 1883 р. до Тисовця приїхав український письменник С. Ковалів. Його настільки вразила краса та витонченість церкви, що згодом у нарисі «Навпростець» він написав: «Хати-хижини, як близниці-сестриці, розсілися по загористих берегах». На тлі села і гір виділялись «одна тільки церковиця свята, озарена лучами золотистими заходячого сонця». Згодом письменник говорив: «…лагодила в моїх очах сю дикість природи… як видалась ним величною ця смиренна святиня. Она може найвище осяла між посестрами Галичини на хребті Бескида».
У південно-західній частині церковного подвір’я відновлено дзвіницю. Вона триярусна, квадратна в плані, завершена пірамідальним дахом. Два нижні яруси зрубні, третій – каркасний. На висоті другого ярусу дзвіниця оперезана піддашшям, а зверху, як і сама церква, покрита гонтом.
Навесні 1931 р. церковне подвір’я обвели огорожею, збудували дерев’яні ворота і невеличку хвіртку. Того ж року було встановлено іконостас XVII ст. зі села Воля Жовтянецька, який зберігався в Національному музеї. 7 липня 1931 р. дерев’яна церква Лаври Івана Хрестителя була посвячена як храм Премудрості Божої.
Конструктивно Кривківська церква складається із трьох зрубів різної величини, приставлених один до одного. Кожний зруб перекритий верхом з кількома заломами-ярусами. Перехід від зрубу до перекриттів досягається накладанням восьмерика, на який ставиться зрізана піраміда, а далі, зменшуючись у розмірі, ця конструкція повторюється у кожному перекритті. На останніх ярусах зведено восьмигранні шоломоподібні верхи, що немовби виростають з нього.
Церква стала першим експонатом створеного 1966 р. Музею народної архітектури та побуту. Навесні 1990 року її передано під опіку монахам Свято-Іванівської Лаври монахів студійського уставу.
Художник І. Грабар писав про цю церкву: «Тут, у цих легко злітаючих до неба струнких силуетах храмів, у дитячій простоті конструкції, що надає їм вигляду дивовижних іграшок, виявилась вся надзвичайна чарівність цього справді народного мистецтва».
Своїм спокійним силуетом церква нагадує звичайну хату. У плані вона тризрубна, із трьома верхами, ретельно захованими під одним дахом. Винос даху тут значно більший, ніж в інших подібних храмах: у такий спосіб майстри-будівничі намагались захисти зруб від вологи. Середній зруб, відповідно ширший і вищий від бокових, перекритий восьмикутним верхом з двома заломами. Над бабинцем зруб має чотиригранний верх у вигляді зрізаної піраміди, а вівтар в свою чергу перекритий пірамідальним дахом.
Церква має двоє вхідних дверей, причому головним вважається вхід з боку південного фасаду. У південних та північних стінах центрального зрубу прорізані спарені вікна, західний і східний зруби мають натомість по одному вікну. Перехід від бабинця в церкву зроблений у формі фігурного вирізу.
Іконостас складений з музейної колекції творів іконописного мистецтва.
Поряд із церквою стоїть дзвіниця, що має форму двох чотиригранних призм, покладених одна на одну і обшитих дошками. А тому вона більше нагадує двоповерхову оборонну вежу, аніж церковну дзвіницю.
Миколаївська церква зі с. Соколів Бучацького району Тернопільської області була споруджена у 1773 р. Попри те, що Соколівську церкву неодноразово перебудовували, за простотою форм та розмірами вона радше нагадує народне житло.
Біля церкви відтворено дзвіницю другої половини ХІХ ст., перевезену до музею з-під м. Монастириська Тернопільської області.
Місце під церкву посвячували Глава Української Греко-Католицької Церкви Патріарх Мирослав Любачівський та митрополит Володимир Стернюк. А посвячення вже самого храму відбулось 13 вересня 1992 р.
Використано матеріали книги А. Данилюка „Храми Львівського скансену”. — Львів, 2007. 16 с.