Created with Sketch.

Ікону Богородиці з Художнього музею України експонують у Кракові

22.10.2021, 09:24

З вересня у Міжнародному Центрі культури в Кракові діє спільний україно-польський проєкт "Ukraina. Wzajemne spojrzenia /Україна. Інші погляди на взаємини", головну частину якого становить група творів з Національного художнього музею України.

Про це розповіли на фейсбук-сторінці музею, інформує "Суспільне".

Серед експонатів представлена ікона "Покров Богородиці" з села Кобижча на Чернігівщині. Галина Бєлікова, завідувачка відділу стародавнього мистецтва НХМУ, розповідає її історію:

Покров Богородиці (Мадонна делла Мізерікордія). Друга половина 18 ст. Кобижча
Джерело фото: Фото: НХМУ

"У XVII столітті село належало Чернігівському і Київському каштеляну Адаму Кисілю, який звів у ньому замок. У 1751 році село стало власністю Наталії Розумовської, матері останнього гетьмана України Кирила Розумовського, а 1783 року Катерина II передала Кобижчу у володіння канцлеру Російської імперії Олексію Андрійовичу Безбородьку, співзасновнику Ніжинської гімназії.

Ікону привіз у музей з експедиції 1911 року завідувач історико-побутового відділу Данило Щербаківський. Він не залишив вказівки, з якої саме церкви взяв ікону, тож вона могла належати котромусь із храмів Кобижчі: Троїцькому, Успенському, Покровському, Різдва Христового.

Розмір і вигляд пам’ятки свідчать, що вона була в намісному ряді іконостаса, тому з найбільшою вірогідністю можна вважати, що це храмова ікона з церкви Покрову. Вона була зведена у 1796 році, за часів Олексія Безбородька, на території колишнього замку Кисіля. Перетворена в склад зерна у 1928-1930 роках, у 1950-1951 перебудована на клуб. Не виключено, що церкву звели у 1796 році на місці давнішої Покровської церкви, як то зазвичай практикувалося, але про неї згадок немає. Можливо, перед встановленням в новій церкві ікона кілька десятиліть перебувала в іконостасі давнішого храму.

Ікона виконана в типі "Madonna della Misericordia" – Богоматір Милосердя. Цей італійський термін вживається на позначення зображень Богородиці, під розгорнутими полами плаща якої зібрані групи людей – це символізує її опіку, покровительство над ними.

Незліченні приклади таких зображень, серед них і видатних авторів – Тіціана, П’єро делла Франчески, Доменіко Гірландайо, Ель Греко та ін., – дає готичне, ренесансне і барокове мистецтво Європи.

На землях сучасної України ідея покровительства і заступництва Богородиці була втілена в сюжеті Покрову Богородиці, іконографія якого почала складатися в Київській Русі в домонгольські часи. Чим відрізняється зображення православного Покрову від католицької Мадонни Милосердя?

Іконографія Покрову виникла на основі кількох тем – чудес і реліквій (передусім мафорію Богородиці) Влахернського монастиря в Константинополі, видіння Андрія Юродивого, акафіста в честь Богоматері Романа Солодкоспівця. Богоматір в Покрові зображується в інтер'єрі храму, де вона стоїть в повітрі над вівтарною перегородкою в оточенні ангелів та/або святих. Внизу обабіч царських врат їй предстоять групи людей, серед них – Андрій Юродивий з Єпифанієм, Роман Солодкоспівець, патріарх, імператор з імператрицею; з ними – ченці та миряни різних соціальних станів (як в іконі з Покровської церкви в Сулимівці). Богоматір зображується з тканиною-покровом: або вона тримає її в розведених руках, або над її постаттю тканину тримають ангели.

Зліва: Покров Богородиці. 1740-і рр. Сулимівка Справа: Покров Богородиці (Мадонна делла Мізерікордія). Середина 18 ст. Саварка
Джерело фото: Фото: НХМУ

Композиція "Misericordia" була залучена українською Церквою в час приходу з Європи стилю бароко у другій половині XVII століття і стала іконографічним різновидом Покрову, використовувалась поряд з ним. Ікона з Кобижчі – не єдиний в музейній збірці образ Покрову в типі Мадонна Милосердя, можна навести ще деякі подібні приклади: це ікони із сіл Саварка, Розкопанці, Дешки.

Покров Богородиці (Мадонна делла Мізерікордія). Перша половина 18 ст. Розкопанці
Джерело фото: Фото: НХМУ

Цікаво, що у двох творах – з Кобижчі і Дешок – автори дотрималися композиційної схеми європейських Мізерікордій, в якій справа під плащем Богородиці розміщені жінки, зліва – чоловіки. Це наслідування європейського зразка було формальним – в Україні зображених людей не вважали мешканцями Дешок чи Кобижчі, як їх сприймали б у Європі".

Читайте також
Культура У Софії Київській відкриють виставку невідомих робіт Марії Примаченко та Марії Галушко
22 жовтня, 11:30
Культура Мінкульт розкритикував плани КМДА збудувати підземний паркінг на Старокиївській горі
22 жовтня, 08:54
Культура У київській синагозі з'явилась інсталяція з понад 1300 "відірваних прозорих пелюсток"
22 жовтня, 16:11
Культура ЮНЕСКО скликає екстрену сесію для захисту об'єктів культурної спадщини Лівану від ударів Ізраїлю
22 жовтня, 10:30