Created with Sketch.

Крок до діалогу: у Києві відбувся другий День юдаїзму

17.01.2014, 11:44

В четвер, 16 січня, вперше у Києві відбувся День юдаїзму, ініційований Екуменічною комісією Української Греко-Католицької Церкви. Загалом в Україні це вже другий такий захід, організований з метою побудувати міжрелігійний діалог в суспільному просторі. Подібна зустріч відбувалась й в Одесі.

В четвер, 16 січня, вперше у Києві відбувся День юдаїзму, ініційований Екуменічною комісією Української Греко-Католицької Церкви. Загалом в Україні це вже другий такий захід, організований з метою побудувати міжрелігійний діалог в суспільному просторі. Подібна зустріч відбувалась й в Одесі.

Хоча зустріч була нечисленною, особливо після оприлюднення підписаних Верховною Радою законів, вона принесла чимало нового в розумінні міжрелігійних стосунків для кожного учасника. Всього були презентовані три доповіді: від д-ра Тараса Дзюбанського, директора Львівського центру міжконфесійного та міжрелігійного діалогу «Лібертас», Геннадія Білорицького, представника Об'єднання юдейських релігійних організацій України та юридичного радника Головного рабина м. Києва та України, а також представниці Спільноти св. Еґідія та «Молоді за мир» Ольги Макар.

Організатори від греко-католиків на початку зустрічі чітко оголосили позицію, що метою зібрання є спільний діалог, який має на меті розмови не про догматичний рівень, а про співпрацю в звичайному житті та розуміння одне одного, позбавлене стереотипів.

Першим слово взяв Тарас Дзюбанський, який також є радником міського голови Львова Андрія Садового з питань міжрелігійного діалогу. Він зазначив, що зібрання також присвячене 50-й річниці Другого Ватиканського Собору, де було прийнято революційний документ — Декларацію Nostra aetate.

Доповідач підкреслив, що вперше собор завершився без накладання анафеми, а навпаки закликом до співпраці. Декларація містить у собі п’ять артикулів, четвертий з яких напряму присвячений юдаїзму. Зокрема, там йдеться про глобалізацію розмов, про слухання і говоріння до іншого. Цікаво, що до артикулу не було додано жодної зноски, що свідчить про відсутність позитивних діалогів з юдеями протягом всієї історії.

Дзюбанський також переконаний, що християни можуть чимало почерпнути від читання єврейських текстів, оскільки спільна спадщина – це підґрунтя для розмови. Відтак з’являється нова думка для осмислення – те, що єдиний народ Божий як свідок миру та примирення між собою.

Далі з промовою виступив представник юдеїв Геннадій Білорицький, розповівши про те, чим насправді є юдаїзм і чому його по суті не можна називати релігією. За його словами, юдаїзм – це народ, який став народом саме через Завіт людей з Всевишнім, а тому це спосіб життя нації, обґрунтований релігійними цінностями.

Окрім того, навряд чи юдаїзм варто вважати світовою релігією, однак його можна назвати таким, який має світовий вплив. Доповідач зробив акцент на тому, що євреям немає сенсу конкурувати з християнами за паству, а вступ до лав юдеїв зі сторони прирівнюється до іспитів спецназу (з кількох тисяч претендентів в Україні щороку його проходить приблизно 30 людей).

Ще одним актуальним питанням стало оживлення пам’яті про жертв Голокосту, про що розповіла представниця «Молоді за мир» Ольга Макар. За її словами, найактуальнішим питанням для них лишається те, як передати молоді знання про численні жертви та оживити їхнє сприйняття минулого.

Вихід було знайдено через щорічні паломництва до Освєнціму в Польщі, аби вживу показати наслідки звірств та дати почути історії жертв режиму. Ольга підкреслила, що навіть люди, які їхали просто заради поїздки, справді починали по-іншому ставитись до Голокосту, вони починали жадати жити для миру і не вкорінення насилля. Додамо, що така ініціатива триває вже четвертий рік і планує об’єднати молодих українців з усієї країни.

Після її виступу Геннадій Білорицький додав, що у євреїв немає терміну Голокост, однак є слово «Шоах», яким позначається масове винищення семітів. Він ще раз заявив, що це в жодному випадку не треба вважати шестимільйонною жертвою народу за мир, оскільки це загальна трагедія.

«Нам не потрібен діалог на догматичні теми, тим паче на низовому рівні, що може призвести до численних конфліктів. Але нам потрібен діалог, який усуне безпідставні міфології між християнами та юдеями. Ми маємо думати не над проблемами минулого, а звернутись до подій сьогодення та майбутнього, оскільки наше завдання – не повторити знову помилок», - підсумував Геннадій Білорицький.

Додамо, що подібний День юдаїзму проходить вже другий рік поспіль. Спершу його провели лише в Одесі, однак тепер подібні заходи триватимуть і в Києві, а за задумами організаторів можуть бути поширені і в Донецьку.

Тетяна МУХОМОРОВА

Читайте також
Релігієзнавчі студії Православно-слов’янська філософська традиція: становлення
Вчора, 10:41
Інтерв'ю Не бачу різниці між деструктивністю верхівки УПЦ МП і проросійських політичних сил, наприклад, ОПЗЖ, — д-р Олександр Бродецький
17 січня, 10:52
Релігійне краєзнавство Чернігів: 900-річна церква відчинила двері для екскурсій
17 січня, 10:45
Відкрита тема Ікона: написана чи намальована?
17 січня, 09:05