• Головна
  • Моніторинг
  • Мощі трьох чернігівських святих УПЦ (МП) перемістили з Троїці в храм Всіх святих. Чи це законно й кому вони належать...

Мощі трьох чернігівських святих УПЦ (МП) перемістили з Троїці в храм Всіх святих. Чи це законно й кому вони належать

30.03.2023, 08:41
   - фото 1
Джерело фото: Суспільне Чернігів
Представники Української православної церкви вивезли з Троїцького собору мощі трьох чернігівських святих. Мощі святителя Феодосія, преподобного Лаврентія і Філарета Гумілевського зараз перебувають в Храмі Всіх святих Чернігівських (УПЦ) на проспекті Лук’яненка. Навіщо вивезли й чи це законно, та хто є правовласником останків святих, з'ясовувала Тетяна Крижева.

Тетяна Крижева

Нагадаємо, Троїцький собор – один із трьох храмів, які були в безоплатному користуванні УПЦ, але термін дії договорів закінчився. Заповідник "Чернігів стародавній", на балансі якого перебувають ці храми, просить їх повернути. УПЦ наполягає на праві користуватися ними й надалі й подала судовий позов.

На якій підставі перевозили мощі

Мощі трьох чернігівських святих привезли до Храму Всіх святих Чернігівських, що на проспекті Левка Лук’яненка, 22 березня.

Мощі святителів Філарета та Феодосія. - фото 111311
Мощі святителів Філарета та Феодосія.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

Про це в коментарі Суспільному сказав настоятель храму протоієрей Петро Казновецький. За його словами, попросили про це самі віряни. Як каже секретар Чернігівської єпархії УПЦ Ігор Пидан, до Троїцького собору не всім зручно добиратися, особливо людям поважного віку. А Храм Всіх святих розташований у більш людному місці.

Формально переміщення мощів оформили так: настоятель храму Петро Казновецький написав листа з проханням їх перевезти. Очільник Чернігівської єпархії УПЦ його погодив.

Прохання про передачу мощей. - фото 111310
Прохання про передачу мощей.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

Також, як каже Пидан, мощі Феодосія час від часу переміщуються храмами міста.

"Є така традиція: напередодні свята святителя Феодосія, яке відзначається у вересні, мощі протягом декількох тижнів перебувають в інших храмах".

Про чиї мощі йде мова

Феодосій Углицький був чернігівським архієпископом часів Івана Мазепи. Вони були в хороших стосунках, підтримували одне одного в кар’єрі. Феодосій помер у 1696 році, канонізували його рівно через 200 років. Підставою стали його нетлінні останки та чудеса, що стали відбуватися після його смерті, розповів історик Сергій Леп’явко. Феодосія в народі стали шанувати як місцевого святого задовго до канонізації, а після неї архієпископ став одним із найпопулярніших святих у Російській імперії під кінець її існування.

Рака для мощей Феодосія. - фото 111312
Рака для мощей Феодосія.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

Лаврентій та Філарет – нововизнані святі, при чому Українською православною церквою саме Московського патріархату.

Лаврентій – місцевий монах, жив біля Болдиної гори. Був причислений до лику святих у 1993 році.

Рака для мощей Лаврентія. - фото 111314
Рака для мощей Лаврентія.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

Святитель Філарет (Гумілевський) – архієпископ Чернігівський, літературний і духовний діяч. Помер у 1866 році під час епідемії холери. Його поховали під вівтарем Троїцького собору в Чернігові. 2009 року в Троїцькому соборі його канонізували.

Мощі святителя були перенесені з крипти собору і розміщені в новій раці (ред. – це скриня для мощей) в самому соборі. Через те, що він помер від холери, його мощі закриті.

Рака для мощей святителя Філарета. - фото 111313
Рака для мощей святителя Філарета.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

На думку історика Сергія Леп’явка, оскільки Лаврентія й Філарета порівняно пізно визнано святими, то вони не були взяті ніким на облік, бо ніхто не передавав їхні тіла – не було офіційної процедури.

Історик вважає, що їх тіла можна переміщати без жодних погоджень на розсуд УПЦ, у межах країни та єпархії. Каже, «з точки зору моралі це неправильно, але не порушує закону».

Кому належать мощі

За словами Сергія Леп’явка, після більшовицької революції мощі святого Феодосія вивезли до Росії, де вони перебували протягом декількох десятків років.

"Після Другої світової війни їх повернули до Чернігова, у вже наявний заповідник «Чернігів стародавній». І, відповідно, тілесна частина – самі мощі, є державною власністю – власністю заповідника".

Каже, тоді їх відразу поклали у Троїцькому соборі. Храм при більшовиках був то закритим, то відкритим для відвідування.

Троїцький собор у Чернігові. - фото 111315
Троїцький собор у Чернігові.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

"І це була власність держави – власність заповідника. При чому, історична пам’ятка".

Тому переміщення мощів історик вважає неправомірним.

"І, відповідно, церковники, які винесли мощі Феодосія і перемістили в інше місце, вони просто здійснили крадіжку. Тобто, вони просто вкрали у держави її власність. Так, вона не зникла, вона в іншому місці, але за законодавством, яке стосується пам’яток, оскільки мощі Феодосія – це історична пам’ятка, їх переміщення порушило декілька законів. Попросту кажучи, це є злочином. При чому злочином проти державної власності. Тому що, грубо кажучи, воно оформлене як власність держави. Хоч мощі й духовна річ, але одночасно й матеріальна".

Ігор Пидан каже, що в заповіднику немає документів, які б підтверджували право власності на останки святих. Саме тому УПЦ ніколи й не погоджувала їх переміщення з «Черніговом стародавнім». Але в Чернігівської єпархії Української православної церкви таких документів немає також – Пидан каже, вони й не потрібні.

Ігор Пидан. - фото 111316
Ігор Пидан.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

"Тому, що святитель Феодосій – це власність церкви. Української православної церкви. Він був нашим архієреєм – святитель Феодосій Чернігівський. Які можуть бути документи, якщо він святитель нашої церкви? Які можуть бути документи на мощі святитеся Феодосія, якщо вони були постійно церковні?"

Каже, це ж стосується й мощів інших двох святих.

Разом з тим, в.о. гендиректора Національного архітектурно-історичного заповідника "Чернігів Стародавній" Володимир Хомич говорить, що мощі не є власністю заповідника.

"Мощі Феодосія у нас на обліку перебували. У 1984 році ми їм передали раку (скриню з мощами святих, – ред.) із мощами. З умовою повернення. Не конкретному храму, а Чернігівській єпархії УПЦ МП. Раку нам потім повернули, вона на балансі з інвентарним номером. Мощі ні", – каже Володимир Хомич.

Чому заповідник звернувся до ОВА

У заповіднику вважають: попри те, що мощі цих трьох святих їм не належать, УПЦ мала б погодити з ними їх переміщення.

"Це моя точка зору, це надбання всієї православної спільноти України, ці святині. І розпоряджатися, куди їх переміщати й не переміщати… (вони не можуть, – ред.)", – говорить завідувачка відділу музейної та науково-просвітницької діяльності Ольга Травкіна.

Володимир Хомич. - фото 111317
Володимир Хомич.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

"Ці мощі нам не належать. У нас просто є своя позиція. Ми звернулися до ОВА з нашою позицією, що вони повинні перебувати у Троїці навіть з тієї причини, що і Лаврентій, і Філарет були поховані саме у Троїцькому соборі. Це не просто місце перебування їх там. Це місце їх поховання. Я не знаю, чи мали вони право на це переміщення", – каже Володимир Хомич.

У Чернігівській обласній військовій адміністрації підтвердили таке звернення.

"Добре, що вони звернулися. Це їх право. Але це взаємовідносини двох суб’єктів господарювання: релігійної громади й «Чернігова стародавнього». Якщо «Чернігів стародавній» вважає, що порушено закон, то вони звертаються до правоохоронних органів – логічний крок", – сказав директор департаменту інформдіяльності та комунікацій з громадськістю Андрій Подорван.

З його слів, якщо буде встановлено, що це злочин, і виявлено, що правоохоронні органи не діють, – тоді ОВА вживатиме заходів.

У Нацполіції області Суспільному повідомили, що звернень від «Чернігова стародавнього» поки не надходило.

Що з мощами тепер

Мощі трьох чернігівських святих перебувають у храмі на проспекті Левка Лук’яненка.

Мощі Лаврентія. - фото 111318
Мощі Лаврентія.
Джерело фото: Суспільне Чернігів

Мощі розмістили в окремому приміщенні. За словами настоятеля храму Петра Казновецького, там створені всі необхідні умови: провітрювання, вологість та охорона. Мощі двох святих стоять відкритими, останки Святителя Філарета – під склом, оскільки він помер під час епідемії холери. У Троїцькому соборі залишилися порожні скрині для мощей.