Сучасна міфологізація від УПЦ МП
Для створення якісного релігійного міфу потрібні герої, а ще краще мученики, а ще краще якщо їх немає серед живих. Тоді легше написати біографію потрібну авторам міфу. Втім, якщо раптом кандидат в герої виявиться серед живих, та ще й сучасником і з не зовсім підходящою біографією, то є десятки способів підкорегувати або розмити деякі її моменти. Це не цитата з посібника спецслужб, а лише ретельний аналіз московського православного пантеону.
Радянська влада попри декларований атеїзм за найменшої нагоди брала на озброєння досвід і знання Церкви. А щоб не було жодних претензій, то носіїв таких корисних і потрібних лайфхаків переважно знищувала, залишаючи в живих лише найбільш перевірених і замараних в крові, або ж надто цінних. Ось з них і почала формуватися релігійна структура нині відома як Російська православна церква (РПЦ).
З тих запозичень, які було видно на широкий загал, комуністичні ідеологи взяли на озброєння способи створення та системної популяризації героїв. Тут з ними міг конкурувати лише Геббельс головний ідеолог німецького націонал-соціалізму, котрий щоправда теж вивчав досвід роботи Церкви.
СРСР вже немає понад тридцять років, комуністів теж не видно, а ось РПЦ є, живе, процвітає і відточує навики роботи з цільовою аудиторією. Дефіциту коштів немає, а фахових піарників і SMM-менеджерів вистачає як в РПЦ так і в УПЦ МП.
Хто першим додумався, що УПЦ МП терміново потрібні герої – мученики важко сказати. Проте є факт. В цій релігійній структурі почали шукати і створювати своїх символів боротьби з нібито утисками їхніх прав та вольностей.
Постало питання: а де ж їх взяти? Адже часу на розкрутку невідомого героя немає. Тобто рядові священники, монахи та прихожани не підходять. Отже потрібні архієреї. Вони і відомі, і кошти мають, та й свої прес-служби теж. Але є нюанси. І вони надважливі. Біографії і репутації. Тут легше сказати хто з владик не підходить на роль героя – мученика, аніж хто підходить.
Одним з найбільш достойних кандидатів виявився чинний митрополит Черкаський і Канівський Феодосій (Снігірьов). Досвідчений священнослужитель та викладач, одразу після призначення на Черкаську кафедру в серпні 2020 року він розпочав активно розвивати мережу єпархіальних ЗМІ. На сьогодні в єпархії є сучасний єпархіальний сайт та понад 12 акаунтів в соціальних мережах.
Щонайменше з жовтня 2022 року в його проповідях почала звучати не лише тема гонінь на УПЦ МП, але й тема мучеництва. З того часу митрополит регулярно говорив про майбутні утиски на церкву в якій він служить, та про те, що потрібно бути готовими аби прийняти муки за віру. Проповіді архієреїв, а особливо публічні, містять лише те, що було продумано зарані. Експромти в них рідкісні винятки.
То чому виникла саме ця тема і саме в цей час? Адже на той період особливих претензій до нього начебто не було. Натомість широкому загалу стали відомі особливості особистого життя та проповідей інших архієреїв УПЦ МП.
Є дві відповіді на запитання. І обидві вони взаємоповʼязані. Перша. Митрополит Феодосій (Снігірьов) вже зрозумів, що до нього також прийдуть з обшуками та висунуть звинувачення. Питання було лише в тому коли саме? І він почав готуватися. Він свідомо йде на нагнітання ситуації і запрошує відвідати Черкаську єпархію митрополита Тульчинського і Брацлавського Іонафана в котрого лише напередодні були проведені обшуки. Цей візит який відбувся 22-23 жовтня 2022 року не приховувався. Навпаки. Широко висвітлювався.
Друга. Керуючий Черкаською єпархією почав поступово і планово готувати до свого можливого затримання духовенство та прихожан єпархії.
Тому коли 20 лютого 2023 року митрополит Феодосій (Снігірьов) отримав підозру за розпалювання релігійної ворожнечі його люди вже були морально готові до цього і не розбіглися. Навіть після того як йому обрали 12 квітня запобіжний захід у вигляді утримання під домашнім арештом вони не повтікали.
Ба більше. І його це теж не налякало. Аж ніяк. Майже одразу зʼявилося кілька відео з прихожанами на його підтримку. 16 квітня він записав нічне пасхальне відеопослання прихожанам яке набрало за три доби понад 14 тисяч переглядів. А його звернення до своїх симпатиків 12 квітня перед засідання суду вже набрало понад 36 тисяч переглядів. Це при тому що середня кількість переглядів на єпархіальному YouTube–каналі донедавна була від 240 до 500.
Якщо митрополит Феодосій (Снігірьов) зможе довести в суді необгрунтованість висунутих звинувачень, то він стане для УПЦ МП як мінімум героєм – переможцем, а якщо ні, то героєм – мучеником. В обох випадках він виграє.