Муфтій всія ДНР та його Всеукраїнське духовне управління
Попри те, що основним типом духовних скріп на окупованих територіях України вважається православ’я, навіть православні церкви не досягли на шляху колабораціонізму таких інституційних форм, як, на жаль, це вже зробили кілька раніше маловідомих мусульманських діячів. Спершу в серпні в Криму хабашитський Духовний центр мусульман Криму перетворився на лояльне до нової влади ЦДУМК («Таврический муфтият») під керівництвом Руслана Сеітвалієва, а восени в російських ЗМІ почало все частіше з’являтися найменування “муфтій ДНР”, яке застосовується до лідера Всеукраїнського духовного управління мусульман “Єднання” Рината АЙСІНА.
Ця людина ніколи не була публічною, і його духовне управління, що існує вже близько трьох років, майже не запам’яталося жодними пов’язаними з ним подіями, тихо існувало в Макіївці, маючи також кілька умовно належних до нього громад в інших регіонах України. З того, що було відомо з відкритих джерел про Рината Айсіна, напевно, найважливішим було те, що він підтримує міцні дружні стосунки з Верховним муфтієм ЦДУМ Росії Талгатом Таджуддіном і навіть є офіційним представником ЦДУМ Росії в Україні. За деякими даними, в Таджуддіна Айсін навчався ісламських наук в Уфі, а також має іджазу від якогось турецького суфійського шейха. Саме необхідність єднання духовного простору Росії та України й була мотивом для створення в 2012 році нового духовного управління, а зовсім не бажання поєднати українських мусульман. Та й важко відновити єдність, продовжуючи роздрібнення мусульманської спільноти та перетягаючи громади від конкурентів. Варто, втім, зазначити, що до єднання українських мусульман Ринат-хазрат і не закликав.
Після того, як Донбас було окупвано, і духовна єдність перемогла, у проросійського муфтія з’явилася можливість задовільнити свої амбіції — якщо в Україні невеличка громада Айсіна була непомітною, то посада верховного духовного авторитета мусульман молодої республіки, та ще й який виступає за підтримки відомого великого об’єднання в РФ, є вже новим рівнем. Вперше преса широко заговорила про Айсіна під час святкування Курбан-байраму, коли його громаду відвідали представники Парламенту “Новоросії” та привезли продуктові набори, а громада у відповідь помолилася за успіх розбудови нової держави. На той час ще не йшлося ні про посаду “Муфтія Донецька”, ні про “Муфтія ДНР”, ні про “радника голови Верховної ради ДНР”. Ці титули Ринат-хазрат почав приписувати собі дещо пізніше, під час турне Російською Федерацією в другій половині жовтня.
В межах згаданої вище подорожі Ринат-хазрат провів кілька знакових зустрічей із представниками духовних і наукових кіл, що було покликано закріпити новоспечений публічний статус і бренд муфтія ДНР у російських ЗМІ. По-перше, відбулася широко висвітлена зустріч із муфтієм ДУМ м. Москви та Центрального регіону Росії Альбіром Кргановым, який за сумісництвом є заступником голови Комісії з міжнаціональних відносин і свободи совісті Громадської палати РФ, а також пов’язаний із діяльністю ЦДУМ Росії і є палким борцем із несправедливістю щодо релігійних організацій в Україні. Зустріч відбулася 17 жовтня, і протягом неї муфтії підписали угоду про співробітництво. Щоправда, не зовсім зрозумілим був статус Рината Айсіна в якості підписанта: його представляли як муфтія ДНР, тоді як угода була підписана між ДУМ м. Москви та Центрального регіону Росії, а також Всеукраїнським духовним управлінням мусульман “Єднання”.
Виникає питання, ДУМ “Єднання” — це всеукраїнська структура, чи представницький орган мусульман “молодої республіки”? Якщо перше, то яке право муфтій має виступати від імені організації, яку в Україні вважають терористичною? Якщо ж друге, то чи не повинна Україна переглянути статус духовного управління, яке репрезентує Ринат Айсін?
Перебуваючи в Москві, Ринат-хазрат також зустрівся з представниками наукового співтовариства, і в звітах був представлений, здебільшого, як муфтій ДНР. Однією з найцікавіших була зустріч муфтія ДНР і директора Московського центру Льва Гумільова Павла Заріфулліна. Звіт про цю зустріч, яка відбулася 21 жовтня, висвітлює кілька основних результатів спілкування: по-перше, Ринат-хазрат розвиває в ДНР традиційний євразійський суфійський іслам на посаді радника з релігійних питань голови Верховної ради Донецької народної республіки; по-друге, мусульманам на Донбасі заважають жити київська влада разом із ваххабітами, салафітами, хізбіями та братами-мусульманами, а ополченці ДНР боротимуться з ваххабітами (напевно, так само як і з греко-католиками та протестантами, яких вони періодично викрадають і катують); по-третє, Ринат-хазрат безумовно підтримує справедливу боротьбу мусульман “Новоросії” спільно з православними братами проти злочинної київської хунти, а представники його пастви та його учні воюють у батальйоні “Восток”. На круглому столі “ІДІЛ: міфи та реальність”, який відбувся в той же день, Ринат Айсін (також заявлений як муфтій ДНР) відзначив важливість інтернаціональної дружби православних і мусульманських народів, яку не можуть зруйнувати створені за західними лекалами утворення на кшталт ІДІЛ. Чи порівнював муфтій лекала з тими, за якими створена ДНР, звіт про захід не говорить.
Протягом візиту до дружньої Російської Федерації муфтій встиг також дати кілька інтерв’ю мусульманським ЗМІ. Так, в інтерв’ю Ахмаду Магомедову для сайту islam.ru, муфтій ДНР заявив, що священики не повинні втручатися в конфлікт, зобов’язані закликати обидві сторони до миру. Гідне уваги, що Айсін також стверджував обґрунтованість народного повстання, що породило зміну уряду, хоча й не підтримав участі в революційних подіях духівництва. Ринат-хазрат закликав мусульман України та ДНР не переривати стосунків в умовах політичної кризи, а єдину надію на виживання в умовах зими пов’язав із Росією. В останньому він, певно, правий, адже від Росії чималою мірою залежить, коли і як закінчиться конфлікт на Донбасі.
Після повернення з Російської Федерації (до речі, не відомо, чи виїздив муфтій через кордон України, чи ДНР) Ринат Айсін продовжив курс на те, щоб стати єдиним керівником і представником мусульман на окупованих територіях Донбасу. Так, стало відомо, що муфтій у супроводі озброєних помічників відвідав деякі мечеті інших духовних управлінь і центрів (на території області діє кілька духовних управлінь і один духовний центр мусульман, а донецька соборна мечеть зовсім не відносилася до юрисдикції ВДУМ “Єднання”, так само як і київська). На цих зібраннях муфтій ніби стверджував, що української влади на Донбасі більше не буде, і всі громади мають перейти під руку ДУМ ДНР, а також пропонував представникам громад підписати певний документ про співробітництво. Між тим, у листопаді муфтій ДНР дав інтерв’ю російському каналу Islam Life, і був дуже стриманий, знову відмовився займати будь-яку зі сторін, оскільки займатися політикою — не справа священнослужителя. Також він зазначив, що мешканці Донецької області страждали від попередньої влади так само, як і інші українці, і що ніхто не хоче відновлювати режим Януковича, а в розв’язуванні війни винні якісь абстрактні політики. В дискусії з журналістом муфтій погодився, що краще — тиран при владі, ніж безвладдя й хаос. У питанні зимових холодів Ринат-хазрат підтвердив, що саме і тільки Росія зможе вберегти донеччан від зимової катастрофи. В кінці бесіди Айсін висловив заздрість щодо росіян з приводу того, який у них гідний керівник держави.
Тож нам залишається тільки позаздрити самим собі у зв’язку з толерантністю українського керівництва та представити собі, яке ставлення викликав би до себе муфтій, що підтримує сепаратистів, у Російській Федерації.
Світлини зі сайту иман.рф