Латвійським організаторам було, що приховувати - на конференції виступали відомі ідеологи «русского міра» та місіонери РПЦ...
Друга міжнародна науково-богословська науково-практична конференція «Шляхи розвитку церкви» виявилася настільки секретною і закритою, що організатори не тільки не дали мені прочитати там доповідь про православні наративи приналежності Криму, а й навіть не надіслали посилання на онлайн-трансляцію. Коли я все-таки змогла ознайомитися зі списком учасників, стало зрозуміло, що латвійським організаторам було, що приховувати - на конференції виступали відомі ідеологи «русского мира» і місіонери РПЦ.
Організатор конференції - лютеранський пастор і коуч Павло Левушкан, емігрант із РФ до Латвії, засновник «Балтійського центру споглядального життя» і редактор порталу Baznica. 16 листопада «брат Павло» відкрив конференцію доповіддю «Церква XXII століття. Одна з моделей майбутнього». Невідомо, як буде в 22 столітті, а поки що, в 21 столітті Павло Левушкан вважає, ніби росіяни в Латвії - жертви системного расизму.
Наступна доповідь «Уроки нашого розчарування, або чи є життя після імперії?» - від ще однієї «жертви расизму», професора Андрія Десницького. Влітку 2023 р. Десницький опинився в центрі скандалу. Він публічно вибачився за свою пропаганду «російського Криму» і виправдання радянської окупації країн Балтії, але все одно не отримав продовження контракту у Вільнюському університеті та був змушений виїхати з Литви до Чорногорії. Таким кінцем своєї наукової кар'єри незатребуваний за межами колишнього СРСР біблеїст, очевидно, розчарований.
«Ре-ортодоксія як принцип перезавантаження православного богослов'я», - на свою улюблену тему виступає один із найскандальніших священиків-модерністів УПЦ МП, В'ячеслав Рубський. Але у світлі російсько-української війни набагато актуальніша його сергіанська еклезіологія*. Так, на початку 2023 р. він досить чесно і цинічно описав в одному з інтерв'ю безпринципність своєї церкви: "Наше керівництво - не дурні люди, і та пастка, куди їх штовхають, “заявіть, що ви проти Москви”... навіть якщо вони проти Москви, а я знаю, що переважна більшість за Москву (...) природно, нашому Онуфрію дуже складно прийняти якесь рішення дією. Він може заявити, що ми автокефалія, але хто це визнає? Москва це не визнає (...) 30 років ми хейтимо цих філаретівців, ПЦУшників, розпалюємо ненависть з усією міццю, наскільки це тільки можемо, і це з обох сторін. Розумієте, кожна структура прагне до влади, щоб була влада і гроші. Це не говорить нічого поганого про цю структуру і нічого хорошого, це просто виживання».
(*вчення про те, що церковну організацію потрібно зберігати за всяку ціну. Було реалізовано 1927 року митр. Сергієм Страгородським, який підпорядкував церкву радянській владі)
«Amazing Technicolor Dreamcot: Біблійне обґрунтування поняття печворк-Церква», - російську мову потихеньку забуває Георгій Відякін, колишній піп РПЦ на Кіпрі, який переметнувся до англіканства. Богослов'я отця Георгія, дійсно, вносить у конференцію строкатість. Раніше священик, який веде блог «Батюшка Лютер», говорив про необхідність колективного покаяння росіян: «Не тим симулякрам, про які бубоніли православні пастирі всі ці роки, а справжнім. Покаяння - щоб насправді змінити свій розум і відмовитися від імперських замашок і гегемонії". Чи наважився лютеранін Левушкан звинуватити «батюшку Лютера» в расизмі за ідею колективного покаяння росіян, на жаль, невідомо.
«Що таке біблійний наратив сьогодні? Нові можливості саморозуміння християн у XXI столітті». Саморозуміння теолога Андрія Дударєва нерозривно пов'язує його долю з долею Росії. Якщо 2014 року він заявив, що не поїде до Криму, оскільки той вкрадений, то 2022 року вже переживав, щоб поразка Росії не зашкодила росіянам, не принизила їх: «Якою може бути моральна позиція росіянина щодо своєї Батьківщини у зв'язку з українськими подіями? Приблизно такою ж, якою може бути моральна позиція сина, який дізнався, що його мати повія або що його батько злодій і розбійник. Розділяти ганьбу, але не відмовлятися від неї і не проклинати. Не додавати свій голос до тих, хто тією чи іншою мірою вимагає приниження".
Дударєв наголошував, що за кордоном росіяни особливо повинні намагатися не нашкодити своїй рідній країні: «може бути різний підхід усередині і поза країною. Всередині - викривати режим, який захопив владу і завдає шкоди не тільки Україні, а й Росії. Зовні - продумувати свою позицію, щоб не опинитися тією унтерофіцеровою вдовою з Гоголя, яка сама себе висікла».
«Релігія і консерватизм: Наскільки нерозривним є зв'язок?», ставить питання богослов Д. Б. Матвєєв. Сам Матвєєв нерозривно пов'язаний з РПЦ - викладає в біблійному коледжі «Наследие». 5 березня 2022 року на сторінці коледжу ВКонтакті було опубліковано таку заяву: "Друзі, залишатися поза політикою дуже важко. (...) У нас у храмі в 2014 розвалилося 2 групи читань Євангелія, тому що вирішили висловлювати свої позиції. Буде шкода, якщо ми й зараз посваримося, це справа диявола - вносити розділення в народ Божий. Тому, краще поки що зупинити обговорення позицій, думок. За місяць, думаю, все буде очевидніше, і нікому доводити нічого не доведеться». Місяць минув, роки минули, а Київ усе ніяк не візьмуть, тому московським біблеїстам так і доводиться мовчати про політику.
«Два типи віри, два типи катехізації» - доповідь Сергія Дмитровича Каринського. Кілька десятків років цей місіонер і катехизатор приводив людей до РПЦ і формував позитивне ставлення до своєї церкви в суспільстві. У довоєнних інтерв'ю Каринський стверджував, начебто російське православ'я несе радість людям: «Мене трошки зачепило, що зараз обговорювалися якісь недоліки православ'я, не тому, що їх немає, а тому, що це нібито, навпаки, не має сенсу обговорювати, треба щось із цим робити. Я думаю, що радість - це саме те, зокрема, що змінює світ навколо нас, змінює Церкву, змінює нас самих (...) якщо говорити про те, що головне було в Серафимі Саровському, великому святому, який висловив якусь дуже важливу особливість святості руської, часто святості православної, то це була саме ця радість, яку не знищують ні страждання, ніщо».
Нині РПЦ соборно задекларувала, що несе не радість, а руський мір і вірить у «єдиний народ Святої Русі», благословляє війська РФ, засуджує владу України. Після цього не буде перебільшенням прирівняти РПЦ до терористичних організацій. Однак мені не вдалося знайти жодних заяв катехизатора Сергія Каринського про те, що він хоч якось переосмислив свою роботу на РПЦ.
Автор доповіді «Православний анархізм» священик Ігор Мананніков із РПЦ якраз порвав і під амофором якунінської АПЦ намагається створити альтернативну російськомовну громаду в Берліні: "Намагаємося відродити в церкві справжнє апостольське православ'я, не замутненого догідництвом владі світу цього. Я за освітою філософ, кандидат філософських наук, фахівець із російської релігійної філософії. Тому орієнтуюся в проповіді на С. Булгакова, М.Бердяєва, П.Флоренського, С.Франка. Вважаю, що православне зарубіжжя зберегло справжнє розуміння православної традиції. Саме його потрібно розвивати, а не копіювати радянське московське православ'я». Судячи з храму о. Ігоря, який скоріше порожній, ніж заповнений, ідея православного анархізму серед російськомовної діаспори підтримки не знаходить.
«Бути сіллю землі: як це можливо сьогодні?», - запитує Олексій Васильович Лизлов. 28 лютого 2022 року доцент кафедри сучасних проблем філософії РДГУ вивісив на своїй сторінці цитату старця Силуана Афонського: «Війна посилається за гріхи», по суті, звинувативши жертву у відповідальності за напад агресора.
Другого дня, 17 листопада, конференція «Шляхи розвитку церкви» розпочинається доповіддю «Про кордони Церкви» єпископа АПЦ Воніфатія Рижова. Щодо кордонів та їх подолання на своєму досвіді набагато краще знає інший доповідач, філософ Віктор Аксючиць (судячи з Вікіпедії, ще в дитинстві він почувався затишно й по-домашньому в окупованій Латвії: «1953 року батьки, рятуючись від колективізації, переїхали до Риги»). Нині Віктор Аксючиць - відомий московський монархіст, один з авторів програмної збірки «Русский мир. Про нашу національну ідею» (Видавництво МП, 2014). На конференції Аксючиць чомусь вирішив розмірковувати не про успіхи чи поразки руського миру, а доповідати на тему «Вплив старозавітної релігійності на християнство».
У Царстві Небесному вовк буде мирно лежати поруч із ягням, а вже зараз на конференції студентка херсонського педуніверситету міркує про «Концепт “Бог” у російській мовній картині світу» поряд із московським студентом Свято-Філаретівського інституту і його «Чи можливо сьогодні чути голос Божий?».
Московський історик Дмитро Ігорович Фролов доповідає про молоканів початку ХХ століття, хоча міг би розповісти про те, як організовує поїздки в окупований Крим для вчителів і студентів, ностальгує за сталінською спробою зробити з Абхазії рай на землі та публікує свідчення, що учасникам Майдану платили по 100 доларів за день.
«Чи можлива християнська громада сьогодні?», - таким питанням задається з Москви відомий пропагандист РПЦ Віктор Судариков. У 2014 році він написав лонгрід «Церква і війна. Запитання без відповідей» - судячи з усього, за 10 років відповіді у редактора Правмира так і не з'явилися.
А на зміну старим пропагандистам вже йде нове покоління - блогерка Єлизавета «ТоксікОртодоксік» Іванькова (Росія/Сербія) на конференції робить доповідь «Ворота Никанора: відновлення двору священиків у православній традиції». Гугл підказує, що саме «завдяки їй у РПЦ ще залишається молодь».
Теолог Юстина Паніна виїхала з Чебоксар і робить кар'єру у Франції. Для західної аудиторії вона регулярно виступає експертом щодо порушення прав вірян УПЦ МП і рейдерських захоплень храмів в Україні, а на цій доморощеній латвійській конференції - з доповіддю «Кібернеофіти йдуть».
Православний історик Артемій Саф'ян ще недавно підписував чолобитні патріарху Кирилу проти ковід-дисидентів у РПЦ, а тепер випірнув у Німеччині і звідти робить доповідь «Політичне маніхейство». Судячи з того, що сторінки Артемія і «ВКонтакте», і у «Фейсбуці» зачинені, свої політичні вподобання Саф'ян не бажає ні афішувати, ні розривати. А поки що Артемій проти всього поганого і за все хороше, адже "Будь-яка нормальна людина, незалежно від її конфесійної та релігійної приналежності, знає, що мир - це добро і добро, а меч і війна - зло, горе і страждання » (А. Сафьян, 2017 р.)
Сорокін Володимир Володимирович із доповіддю «Ортопраксія як шлях духовного оновлення» представляє на конференції Загальнодоступний православний університет, заснований отцем Олександром Менем. Без свого лідера університет так і не зміг розродитися жодним текстом про російсько-українську війну, але з приводу 9 травня розміщував на своїх сторінках у соцмережах стару проповідь Олександра Меня про ВВВ.
Богослов, настільки улюблений інтелігенцією за спробу створити православ'я з людським обличчям у цій проповіді показує обличчя радянського політрука з двома нехитрими ідеями. По-перше, війна – покарання Боже людям, які забули про нього. По-друге, війна – час, коли церква має словом і ділом згуртувати народ проти ворогів.
РПЦ продовжує цю радянську традицію, а ось послідовники о. Олександра Меня чомусь вважають за краще відмовчуватися.
Завершує конференцію доповідь "Жива філософія" від Кирила Зеніна з московського освітнього клубу "Чайовня з круасанами". Тиждень тому любителі чаювання задавалися в Москві таким філософським питанням: “Де мені місце в цьому житті? Читаємо разом із Хайдеггером та К'єркегором”.
На жаль, носій ідеї російського світу може опинитися в будь якому місці, від Чебоксар до Парижу. За чаєм з круасанами вам розкажуть, що Крим Божий, що межі держав – умовності, які не сягають небес, що війна послана Богом за гріхи, а про політику християнам краще не говорити, щоб не посваритися...
Дайва Кучинскайте,
Вільнюс