Created with Sketch.

Не перекручуйте: нащадки Дітріха Бонгоффера виступили проти зловживань у США його іменем

22 жовтня, 09:05

Днями був опублікований лист (німецькою та англійською мовами) 86 зі 100 нащадків Дітріха Бонгоффера щодо зловживань та спаплюжень історії, які систематично здійснюються зі сторони прихильників правих поглядів над спадщиною відомого німецького теолога часів II Світової війни, страченого нацистами в квітні 1945 р.

(український переклад листа нижче)

Група теологів, які спеціалізуються на біографії та творах Бонгоффера, також додала певні коментарі і свою точку зору стосовно цього звернення і всього того, що роками, на тлі політичного протистояння в США, відбувається з постаттю цього німецького протестантського теолога.

Мова йде про те, що під час виборчої компанії, яка зараз проходить в США, праві та т.зв. християнські націоналісти почали ще більше зловживати всім тим, що пов’язано з постаттю Дітріха Бонгоффера. Сьогодні спадок цього теолога часто використовується для пропаганди політичного насильства та задля хибного порівняння теперішнього часу з тоталітарними часами нацистського режиму. Ці небезпечні наративи, які поширюють праві, викликають глибоке занепокоєння. Вчені та церковні лідери зі Сполучених Штатів і Німеччини, які займаються дослідженням спадщини Бонгоффера, бажають привернути увагу до фальсифікації постаті теолога та до привласнення і спотворення багатьма євангеліками його образу.

У Сполучених Штатах ця небезпечна риторика поширена серед тих, хто підтримує т.зв. християнський націоналізм. Для кращого розуміння його носії використовують символи та мову християнської віри задля отримання влади та контролю над іншими. В американському контексті один і з яскравих проявів такої схибленої метаморфози можна було побачити у 2021 році, під час нападу на Капітолій США 6 січня. Тоді весь світ побачив, що американські християнські націоналісти не цураються насильства, зневажаючи своїх політичних опонентів і демократичні інститути. Вони продемонстрували зневагу до демократії як такої. Ідеї мирної передачі влади їм не підходять. Сьогодні вони використовують гіперболічну риторику, прирівнюючи своїх опонентів до нацистських злочинців, а себе виставляють в ролі борців опору націонал-соціалістичному терору. Ці «активісти» спотворюють уявлення про діяльність Дітріха Бонгоффера, роблячи його один зі своїх, і примушують його «служити» своїм власним політичним планам, закликаючи до насильства.

В листі теологів йдеться про те, що Дітріх Бонгоффер завжди виступав за справедливість і турботу про ближнього і особливо про тих, хто страждає. Він усвідомлював небезпеку християнського націоналізму і виступав проти нього ще в 1930 році. У проповіді в Нью-Йорку він застерігав, що християни не мають забувати, що вони мають братів і сестер не тільки у своєму народі, але в кожному народі. Якби народ Божий був об’єднаний, казав Бонгоффер, «жоден націоналізм, жодна расова чи класова ненависть не змогли б здійснити свої плани, і тоді у світі панував би мир навіки!» Отже, навіть власні слова Бонгоффера не зупинили публічне спотворення його життя та біографії.

Щоб продемонструвати це спотворення, теологи наводять три приклади.

По-перше, це біографія Бонгоффера авторства Еріка Метаксаса, яка вийшла в 2010 і була не чим іншим, як маніпулюванням історією заради підтримки християнського націоналізму. Метаксас «вкинув» викревленне розуміння Бонгоффера в публічний дискурс на Національному молитовному сніданку в 2012 році, в коментарі в Wall Street Journal в 2016 році, у своєму радіо-шоу, під час «Єрихонського маршу» («Jericho March», 2020) напередодні напад на Капітолій США, у своєму порівнянні насильницьких дій правопорушників, які штурмували Капітолій США, з Бонгоффером, Мартіном Німеллером та іншими представниками нацистського опору, а також у своїй останній книзі «Безрелігійне християнство: Божа відповідь на зло» (2024) і його безперервних публікаціях в соціальних мережах, у тому числі зображенні зброї на тлі Біблії. Це зображення прославляє насильство та проводить недоречні аналогії між політичною системою США та політичною системою нацистської Німеччини. Це є небезпечним зловживанням життям і уроками Бонгоффера, особливо в часи виборів у Сполучених Штатах.

По-друге, проект «The Mandate for Leadership: The Conservative Project», також відомий як «Проект 2025: президентський перехідний проект» («Project 2025: Presidential Transition Project»), розроблений «The Heritage Foundation», є не чим іншим, як планом перетворення Сполучених Штатів на авторитарну державу. Примітно, що згадується ім’я Дітріха Бонгоффера, а його теологічна ідея «дешевої благодаті» використовується в передмові документа, щоб дискредитувати захист біженців і турботу про довкілля. Це віроломне привласнення Бонгоффера є дешевим трюком, його слід визнати саме таким, вважає група теологів.

По-третє, у листопаді виходить фільм під назвою «Бонгоффер: Пастор. Шпигун. Політичний вбивця». Картина багатообіцяюча. Така собі «справжня, нерозказана історія» Дітріха Бонгоффера, «людини, яка проповідувала любов, плануючи вбивство злого тирана». У своїй рекламі продюсерська студія «Angel Studios» проводить зв’язок із сьогоденням, кажучи, що фільм «викликає запитання, як далеко ви підете, щоб відстоювати те, що є правильним?» У нинішньому, дуже поляризованому політичному кліматі Сполучених Штатів, ці небезпечні слова підкреслюються не менш небезпечними та явно фальшивими зображеннями плакатів Бонгоффера зі зброєю. Наслідки виборів можуть зіштовхнутися з безпрецедентною хвилею насильства. Отже, пишуть теологи, необхідно вже сьогодні рішуче протистояти будь-яким спробам посилатися на Дітріха Бонгоффера та його опір Гітлеру як на привід для політичного насильства в нашому сучасному контексті. Більше того, хоча Бонгоффер підтримав переворот, він відмовився запропонувати йому християнське чи теологічне виправдання. Він розумів небезпеку такого обґрунтування.

Група теологів нагадує, що сам Дітріх Бонгоффер забезпечує найкращий захист від цих зловживань своїм життям і практикою. Життя Бонгоффера визначалося питанням: «Ким є Христос для нас сьогодні?» Цим запитанням Бонгоффер навчає нас, що Христа можна знайти в присутності та стражданні ближнього. Цим запитанням він надихнув християн і нехристиян у всьому світі працювати для суспільства, заснованого на солідарності та людяності. Відомо, що Бонгоффер наполягав на тому, щоб ми прийняли «погляд знизу», який закликає нас «бачити великі події світової історії знизу, з точки зору ізгоїв, підозрюваних, тих, з ким поводяться жорстоко, безправних, пригноблених і ганьблених, коротко кажучи, з точки зору страждань». Ця перспектива є ще однією причиною, чому так важливо утримуватися від фальшивих і тривіальних порівнянь нинішньої політичної ситуації зі звірствами, пов’язаними з нацистським тероризмом і жахами Голокосту. Це розуміння вкрай необхідне для розуміння актуальності Бонгоффера в поточному контексті. У наступні тижні та місяці, особливо в Сполучених Штатах, розкол і роз’єднаність обіцяють стати превалюючою проблемою в суспільстві. Слова та свідчення Дітріха Бонгоффера будуть використані в процесі протистояння однією стороною проти іншої, в ситуації боротьбі зі «злом», під час закликів «America First» та виправдування насильства. «Невідповідність цих поглядів з діями Бонгоффера неможливо переоцінити. Коли ви почуєте ці жахливі зловживання, і ви почуєте це, не обманюйте себе», — закликають теологи та пастора, які підписалися нижче.

Підписанти:

* * *

Нащадки: Не перекручуйте і не зловживайте Дітріхом Бонгоффером!

Ми з жахом спостерігаємо, як спадщина Дітріха Бонгоффера дедалі більш спотворюється та нею зловживають праві екстремісти, ксенофоби та релігійні агітатори. Як прямі нащадки семи братів і сестер богослова та борців Опору, страчених нацистами, ми можемо засвідчити, виходячи з того, що ми знаємо від наших сімей, що він був миролюбним та волелюбним гуманітарієм. Він ніколи не пов’язав би себе з крайніми-правими, насильницькими рухами, такими, як «Християнські Націоналісти» («Christian Nationalists») та іншими, які намагаються привласнити його сьогодні. Навпаки, він би рішуче і голосно засудив таке ставлення до себе.

Ключовою фігурою в цьому викривленому тлумаченні є Ерік Метаксас, чия біографія Бонгоффера 2010 року була вперше опублікована в Сполучених Штатах і розійшлася накладом понад мільйон примірників на 20-ти мовах. У книзі він проігнорував історичний контекст і неправильно представив Бонгоффера, а саме, зобразив його, як фундаменталіста-євангеліка. Метаксас, нині правий прихильник Трампа, регулярно порівнює президента США Байдена з Гітлером, говорить про «тотальну війну» і публікує фотографію, на якій пістолет лежить на Біблії: «Тож ми можемо тепер нарешті чітко бачити, що Байден — наш Гітлер. У 1933-34рр. Подробиці дивіться в моїй книзі по Бонгофферу. Паралелі приголомшливі і все більш очевидні. Моліться за цей народ. МОЛІТЬСЯ». Євангельська продюсерська компанія правих поглядів «Angel Studios» зробила фільм про Бонгоффера, і ось як вони його рекламують на Твіттері: «Битва проти тиранії починається зараз. Дивись (фільм): Бонгоффер: Пастор. Шпигун. Політичний вбивця» («Bonhoeffer: Pastor. Spy. Assassin»). На супровідному зображенні показано, як Дітріх Бонхеффер тримає пістолет. Байопік, що спотворює історію, перетворює Бонгоффера на євангелічного святого, має вийти в кінотеатри незабаром після президентських виборів у США.

Дітріх Бонгоффер не був борцем-одинаком. Вся сім’я Бонгоффер була згуртованою одиницею і протягом всього того часу тісно працювала разом. Брат Дітріха Клаус і його шурини Ганс фон Донаньї (Hans von Dohnanyi) та Рюдігер Шлейхер (Rüdiger Schleicher) були страчені за свою діяльність в Опорі, як і Дітріх. Ними рухали пошуки правди, чесності, людяності та боротьба за свободу, верховенство права та демократію. Вони відкидали релігійний фанатизм, націоналізм, мілітаризм і сліпу покору. Ті, хто посилається на Дітріха Бонгоффера, щоб виправдати антидемократичні та ксенофобські переконання, є або дезінформованими, або роблять це навмисно.

Дедалі більша тривіалізація та кітчифікація спадщини Бонгоффера заохочує подібне зловживання. Натомість він був складним мислителем, який, перш за все, займався питаннями етики. На відміну від більшості німців, він не закривав очі на позбавлення прав, гніт і масові вбивства. Вирвані з контексту, зведені до благочестивих висловлювань і пафосу, цитати Бонгоффера перетворилися на стандартні фрагменти, які багато хто, від: а) «Проєкт 2025» (англ. «Project 2025») – програмної ініціативи Heritage Foundation у випадку перемоги Трампа, до б) німецького правого екстреміста Бьорна Гекке (Björn Höcke), тепер використовуються багатьма тими, чиї наміри діаметрально суперечать думкам і діям Бонгоффера.

Теологи та історики, які вивчають постать Дітріха Бонгоффера та його оточення, роками роблять чіткі заяви проти подібних зловживань, і знов про це говорять. І ми вдячні їм за це. Ми, його нащадки, передаємо своє відношення, яке характерне всій нашій родині. Ми росли, слухаючи часті розмови та дискусії про опір націонал-соціалізму, чим він був вмотивований і про наслідки такого опору. В часи, коли нетерпимість, антисемітизм та інші форми расизму і ксенофобії, націоналізму і авторитаризму розповсюджуються світом, нам важливо публічно дати зрозуміти: Дітріх Бонгоффер усе своє життя боровся з обмеженістю поглядів, пригнобленням і відчуженням. Зловживання спадщиною Дітріха Бонгоффера з боку християнських націоналістів та інших є таким цинічним, що ми навряд чи переконаємо цих демагогів. Але ми особливо закликаємо американських виборців: не піддавайтеся обману. Подивіться уважно на історію. Тільки працюючи разом, у дусі свободи та турботи про інших, ми зможемо вирішити наші проблеми. Це те, що відстоює Дітріх Бонгоффер.

Відповідальні: Руджеро Шлейхер-Таппезер (Ruggero Schleicher-Tappeser) і Тобіас Коренке (Tobias Korenke), Берлін 17 жовтня 2024 р.:

86 із 100 дорослих нащадків братів і сестер Бонгоффера підписали цей документ:

Christoph Bayer, Cornelius Bayer, Justus Bayer, Dietrich Bethge, Gabriele Bode née Bethge, Leon Bode, Phillip Bode, Sebastian Bode, Georg Bonhoeffer, Golda Sophia Bonhoeffer, Hannah Bonhoeffer, Jan Bonhoeffer, Jona Juliane Bonhoeffer, Julia Bonhoeffer, Lina Bonhoeffer, Mathias Bonhoeffer, Moritz Bonhoeffer, Myriam Bonhoeffer, Nathan Bonhoeffer, Philipp Bonhoeffer, Sebastian Bonhoeffer, Tobias Bonhoeffer, Walter Bonhoeffer, Christian-Dietrich Bracher, Dorothee Bracher née Schleicher, Bruna Luise Casagrande née Bütler, Babette von Dohnanyi, Christoph von Dohnányi, Johannes von Dohnanyi, Justus von Dohnanyi, Klaus von Bonhoeffer-Nachkommen Dohnanyi, Olga von Dohnanyi, Katja Doubek née von Dohnanyi, David Dress, Jochen Dress, Jona Dress, Klaus Rupprecht Dress, Yannik Dress, Aram Franke, Milena Getto, Caspar Grossmann, Cornelie Grossmann née Bonhoeffer, Cornelius Grossmann, Fabian Grossmann, Johannes Grossmann, Jonathan Grossmann, Tabea Sophie Grossmann, Sophie Hein née Roehrig, Svenja Hilpert née Grossmann, Katharina Kennemann née Bode, Lorenz Kennemann, Lukas Kennemann, Charlotte Korenke, Christoph Korenke, Clara Korenke, David Korenke, Jakob Korenke, Jonas Korenke, Ruben Korenke, Theresa Korenke, Tobias Korenke, Sarah McHardy, Vincent McHardy, Sabine Moffet née Bethge, Jessica Moffet-Rose, Constanze Müller née Bonhoeffer, Helen Müller, Caroline Müller-Hofstede, Cornelie Müller-Hofstede née Korenke, Luise Müller-Hofstede, Theresa Pennington-Schleicher, Dorothee Röhrig née Bayer, Andreas Schleicher, Johannes Schleicher, Katharina Schleicher, Ruggero Schleicher Tappeser, Jakob Schmidt, Johanna Schmidt, AnnaMagdalena Schneider, Benjamin Schneider, David Soin Tappeser, Johanna Sydow, Julia Sydow, Ursula Sydow née Schleicher, Valentin Tappeser, David Zahn.

 

Переклад: Анатолій Денисенко

Читайте також
Про екуменізм героїв
22 жовтня, 11:00
Кризовий стан в українському православ'ї: тенденції, виклики та можливі шляхи подолання
22 жовтня, 10:37
У світі, сповненому розділень і ворожнечі, послідовники Христа покликані бути знаком Божої дружби, — Роман Соловій
22 жовтня, 09:01
Забутий осередок єднання між чернецтвом Східної та Західної Церков на Святій горі Афон
22 жовтня, 15:45