Україна могла заборонити святкування хасидами єврейського нового року в Умані і не отримати негативних наслідків. Могла, звичайно, й дозволити, підготувавшись до можливого спалаху коронавірусу. Але було обрано "середній" шлях, який в фіналі завершиться скандалом
Джерело: DEPO.ua
В історії зі святкуванням Рош ха-Шана брацлавськими хасидами на могилі ребе Нахмана в Умані іще тиждень тому, здавалась би, не передбачалося жодних проблем.
На початку місяця міністерство охорони здоров'я Ізраїлю закликало українську владу вжити заходів для того, щоб не допустити масових зібрань людей в Умані, аби не сприяти поширенню коронавірусу. 10 липня, на міжвідомчій нараді в МЗС вирішили, що цього року прибуття десятків тисяч паломників-хасидів до Умані для святкування Нового року за іудейським календарем є неможливим через пандемію коронавірусу.
Учасники наради звернулися до Кабміну з проханням доручити відповідній держкомісії розглянути питання "посилення обмежень на проведення масових релігійних заходів (у т.ч. - введення відповідних обмежень на законодавчому рівні на в'їзд іноземців в Україну)".
11 серпня міністерства закордонних справ України та Ізраїлю в унісон висловили велике занепокоєння через заплановане на вересень масове паломництво хасидів до Умані. Сторони синхронно поговорили про несприятливий епідеміологічний стан що в Україні, що в Ізраїлі. Ізраїльське МЗС порадило хасидам не їхати до України. Це все, що вони могли зробити, оскільки прямо забороняти в'їзд до інших країн за умов карантину не входить до їхньої компетенції.
Цю заборону мала озвучити уповноважена Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Однак на засіданні комісії відповідне рішення прийняте не було. Натомість комісія вирішила захистити хасидів та Умань від коронавірусу папірчиками. Зокрема, було доручено Державній прикордонній службі розробити пам'ятку перебування в Україні та роздавати її при перетині українського кордону хасидським прочанам. А МВС отримало завдання "підсилити та забезпечити безпеку під час святкування Рош ха-Шана". А от заборона на відвідування так і не прорзвучала.
Додатковий хаос внесла в ситуацію заява головного рабина України Якова Дов Блайха. Який повідомив, що український уряд дозволив принаймні п'яти тисячам осіб відвідати щорічне паломництво в Умані. Ця цифра може бути збільшена до восьми тисяч, але паломники муситимуть носити маски в людних місцях і утримуватися від зібрань у понад 30 осіб, додав рабин.
Заява, до речі, була зроблена ще на початку місяця, але "сплила" в ізраїльських ЗМІ з помітним запізненням. Хто саме і на яких умовах буде вибирати тих 5 тисяч хасидів, яким "можна", і відкидатиме усіх решту, яким "не можна ні в якому випадку", поважний рабин не повідомив.
Далі в гру вступила місцева влада – в першу чергу, мер Умані Олександр Цебрій. Який спочатку збирав "народні віча" проти паломництва хасидів, а потім взяв спальник та каремат і пішов ночувати під офісом Зеленського, вимагаючи зустрічі з президентом і заборони святкування Рош ха-Шана.
Після цього чи то піарного, чи то відчайдушного кроку мера Умані Кабмін підтримав пропозицію МВС щодо обмеження на відвідування іноземцями міста. Щоправда, також без чіткої конкретики, хто, як і коли буде визначати, хто може відвідувати Умань, а хто – ні.
Тому наразі складається ситуація, за якої хасиди, схоже, думають, що можуть летіти в Умань, адже прямої заборони немає. Власне, декотрі із них вже й прилетіли в Україну і повернути їх назад без відвідин Умані буде вкрай проблематично.
Натомість місцева громада, схоже, має рішучий намір святкування не допустити. Цілком резонно вважаючи, що коли православним і католикам фактично заборонили звичайне святкування релігійних свят, винятки для хасидів виглядають якось не дуже правильно.
Не в захваті від цих подій і в Ізраїлі, де розуміють, що всі 5-10 тисяч хасидів, які поїдуть в Україну, обмінюючись по дорозі вірусом між собою і з господарями, потім повернуться додому. Де їх доведеться лікувати.
У такий спосіб, не прийнявши чіткого й загальнозрозумілого рішення, українські посадовці перехитрили себе самі й створили підґрунтя для ймовірних чисельних і жорстких конфліктів. Якби хасидам від початку заборонили в'їзд в Україну – в Ізраїлі б подякували Києву. Натомість якщо їх будуть відловлювати в аеропортах і відправляти назад – почнеться скандал. Якщо вони таки доїдуть до Умані, то ризикують зіткнутися з протидією місцевої громади, що також може призвести до найрізноманітніших неприємних інцидентів. І якщо святкування єврейського Нового року завершиться масштабним спалахом коронавірусу в Умані, то стосунки між господарями і гостями цього свята будуть зіпсовані на роки вперед. І все це трапиться виключно через те, що члени відповідної Держкомісії побоялися прийняти рішення, яке, як їм здавалося, могло не сподобатися чинному президенту.