Created with Sketch.

Немає значення, коли святкувати Різдво

14.12.2022, 17:31
Джерело фото: Ютуб

"Питання календаря глибоко другорядне для Церкви. Головне є не коли святкувати, головне – Що. Та й взагалі, ми не знаємо, коли народився Христос. Так само ми не знаємо, коли сталось Різдво Йоана Предтечі та багато інших подій. Тож ми бачимо, що дати святкувань – чиста умовність. Тому й зміна календаря з одного на інший має стосунок до математики, а не до віри."

Вважаючи так, ми забуваємо, що слово “умовність” означає домовленість між християнами святкувати саме в цей день. Звісно, ці домовленості можуть бути різними. От вірмени взагалі святкують Різдво в один день з Богоявленням і мають на те повне право.

Чому ж ми відзначаємо свята саме в такий-то день, а не в інший? Зайнявшись зараз дописами про Літургійний Рік, можу засвідчити таке:

Зі святом Різдва Христового пов’язані й інші святкування. До прикладу, Благовіщення, що є днем «зачаття» Ісуса, поставлено за 9 місяців до Різдва, адже, в середньому, саме стільки часу потрібно дитині від зачаття до народження. Так само богословські мотиви стоять за прив’язкою Різдва Йоана Предтечі до Літнього Сонцестояння в червні, коли Сонце навпаки починає зменшуватись, адже «Йому (Ісусові) треба рости, а мені ж (Йоанові) маліти» (Йо. 3:30).

Добре, та чи ж для нас періоди руху Сонця зараз такі ж важливі, як для тих, хто розвивав богослов’я цього свята? Чи не можна святкувати Різдво пізніше, без прив’язки до реального Сонця, адже богослов’я Христа-Сонця нікуди не дінеться. Та й взагалі : “Різдво з Сонцем пов'язав імператор Костянтин і цей зв'язок – язичницький”.

Теоретично – можна. Тільки виправдати це вкрай важко. Бо те, що свято Різдва було створено Костянтином, щоб замінити язичницьке – нічим не підтверджене припущення. Творці свята повязали цей день з Сонцем не тому, що боролись з язичництвом, а тому, що серйозно ставились до сотворених Богом світил.

Юліянський сонячний календар був встановлений для того, щоб уважно стежити за реальним рухом Сонця, який допомагає визначати пори року. Він був менш помилковий, ніж попередні календарі, якими користувались в Римі. Найвизначнішими точками руху Сонця, які можна відмітити є, властиво, зимове та літнє сонцестояння, а також рівнодення.

Християни вірять, що світила сотворені Богом, а тому й рух світил є тим, що треба поважати, чим треба цікавитись, що треба розуміти. Приклад тому – свято Різдва Христового та Різдва Йоана Предтечі, де Сонцестояння були враховані в богословстуванні творців цих свят.

Натомість зараз Церква показує нечутливість до сотвореної Богом реальності. Бо якщо якісь дати і спосіб літочислення є умовністю, то проходження певних фаз Сонця є реальністю. Тому те, що церковний сонячний календар зовсім не зважає на реальний хід сонця – є викликом. Викликом для тих, хто співає про «Сонце Правди» та не зважає на правду про астрономічну помилковість власного календаря та вважає рух сотворених Богом світил чимось не вартим особливої уваги.

Звісно ж, давні творці літургійних свят осмислювали рух світил в рамках своїх знань про світ. Наприклад, в Океанії навпаки в грудні ☀️ день починає меншати, а не більшати. Цього творці свята Різдва 25 грудня не знали. Все ж кращої та виправданішої системи святкування пов’язаної з сонячним календарем, ми наразі не придумали, а тому перехід на календар, що відповідає астрономічній дійсності, є кричущою богословською необхідністю.

Читайте також