Історія, що сталася в Запоріжжі, вона не про канони і не про догмати, а про ту атмосферу ненависті, яка вже 25 років виховується і плекається в Московському патріархаті по відношенню до Київського патріархату.
В сталінські часи, коли по селах не було церкви, таїнство хрещення звершували миряни. Люди ж хрестять по вірі. І навіть у Московському патріархаті колись дозволяли приймати таїнства католикам і навпаки.
Є такий принцип ікономії – трохи поступливе відношення до канонічних правил, якщо цього вимагають якісь потреби, благо церкви і людини, яка приходить до Христа. Зрештою, православні визнають таїнство католиків і не визнавати таїнство своїх православних братів тому що ті не хочуть підпорядковуватися Московському патріархату, - просто смішно.
Тепер з точки зору канонічного права. Патріарх Філарет висвячував в єпископи десятки і десятки людей. Серед них є нинішній Московський патріарх Кирил. Виходить, що тоді його дії були благодатними і канонічними. А коли він перестав слухатись Московського патріархату – його дії перестали бути благодатними? Є молитва за скликання святого духа на людину, але щось мені невідомо, щоб була молитва за його відкликання.
По-третє, у Московському патріархаті дуже вибірково ставляться до канонічного права. Взагалі до канонів ставлення завжди було вибірковим, бо вони писалися століття тому і деякі з них просто неможливо виконувати. Але таке вибіркове ставлення до церковного права, яке демонструє Московський патріархат, має політичний характер.
Те, що сталося в Запоріжжі – це результат довготривалого і постійного плекання ненависті до Київського патріархату. В такому дусі релігійної ворожнечі виховалося ціле покоління. І це тільки тому, що вони не хочуть підпорядковуватися Московському патріархату.
Я не знаю того священника, який відмовився відспівати дитину. Але очевидно йому вбили в голову, що це правильно і такий посів дав отакі ядовиті плоди. А їхній єпископ (митрополит Запорізький і Мелітопольський Лука вступився за священиків, які відмовилися відспівати тіло 2-річної дитини, мовляв, канони церкви не дозволяють здійснювати обряд стосовно прихожан інших конфесій. - ред) взагалі недавно відзначився. Спершу сказав, що Різдво 25-го грудня – це межами добра зла, а сам 25-го грудня у Будапешті в православному храмі відслужив різдвяну літургію.
Це те, що називається політичним православ’ям і ніякого відношення до церкви не має.
А тому священику, який проявив звірячу принциповість, я би порадив читати не тільки конспекти лекцій, які пропонують в семінаріях Московському патріархату, читали інколи і Євангеліє. Щоб знали, що там написано про любов, яке її місце не лише в ієрархії, а й взагалі в структурі цінностей.