У Національному музеї ім. Андрея Шептицького у Львові триває унікальна виставка “Українські хоругви кінця XVI – початку XX століття”. Про виставку нам розповіла її куратор, науковий співробітник музею Роксолана Косів.
— Ідея виставити українські хоругви зі збірки Національного музею виникла з того, що про ці мистецькі твори мало хто знає. Ці пам’ятки ніколи раніше не виставлялись, про них мало знають як дослідники, так і громадськість. Для того, щоб реалізувати проект, слід було здійснити велику реставраційну підготовку. Адже хоругви є дуже складними для відновлення. Вони двобічні, мають важкий матеріал і складну техніку реставраційного процесу. Як результат – маємо цю виставку.
— До експозиції увійшли різні види хоругв (погребальні, цехові, гвардійські, товариські). А як на виставці представлені церковні хоругви?
— Із 65 церковних хоругв, які зберігаються в музеї, до експозиції потрапила 61. Слід сказати, що ця колекція церковних хоругв є найбільшою в Україні. Найбільшою в тому плані, що тут представлені найдавніші пам’ятки з останньої чверті XVI та XVII століття (таких пам’яток є біля 20). Жоден музей не має подібної збірки.
— У чому, окрім поважного віку, полягає особливість цієї колекції церковних хоругв?
— Усі твори мальовані тими ж майстрами, які малювали ікони до іконостасу в церкві. Щоб відвідувачі виставки могли простежити почерк одного автора, обабіч хоругв ми виставили ікони. Загалом традиція мальованих хоругв є досить пізньою: пам’ятки XIV – XVI століття (передовсім російські чи балканські) гаптовані, а відтак – дуже коштовні. В джерелах ми знаходимо, що і серед українських хоругв були гаптовані. Збережені датуються останньою чвертю XVIII століття.
— Як правило, на старших хоругвах домінують образи Святого Миколая та обох Святих Параскевій. Ширша тематика іконографії є характерною вже для пам’яток XIX століття.
— Наскільки вигляд сучасних церковних хоругв відрізняється від пам’яток, скажімо XVI століття?
— Хоругви – це загалом консервативні пам’ятки. Найстарші обрізані по периметру, а тому ми не знаємо, якою була їхня первісна форма. Можливо, що нижніх вирізів вони взагалі не мали.
— Чи можна вважати, що така форма хоругви є виключно українською?
Тому видається, що звичний для нас вигляд церковної хоругви усталився у XVI столітті. Пам’ятки XVII-XVIII століття вже є двобічними, мають три або чотири нижні вирізи.
— Якою є географія виставки?
— Всі церковні хоругви, представлені в експозиції, походять із західноукраїнських церков. Пам’яток із Центральної і Східної України немає, бо ті, що дійшли до нас, датуються щойно кінцем XVIІI століття.
— Якими пам’ятки походять безпосередньо зі Львова?
— Спеціально до відкриття виставки було здійснено випуск касети листівок “Львівські хоругви. XVII – початок XX століття”. Де можна буде їх придбати?
Наразі листівки ще додруковуються. Коли вони будуть готові, то придбати можна буде безпосередньо у Національному музеї. Водночас готуємо до друку і каталог виставки альбомного типу.
Розмовляла Данута НАУГОЛЬНИК