Тема Різдва знайшла широке застосування як у Літургійному, так і обрядовому житті нашої Церкви, тому велика кількість звичаїв та народних традицій пов’язана саме із цим святом. Яскравим віддзеркаленням цієї тематики є й іконописна традиція, яка у свій спосіб розкриває містерію празника через глибоке богословсько-символічне наповнення.
Празник Різдва Христового належить до найбільших і найвеличніших для усього християнського світу, адже прихід Сина Божого знаменує початок Його відкупительної місії. Від моменту воплочення розпочинається не лише новий відлік часу, але й нова сотеріологічна ера в історії людства. Згідно з богословським вченням Церкви, втілення Другої Особи Пресвятої Трійці є містичним таїнством, коли Бог злучається з людською природою і бере від неї все, окрім гріха. Багато Отців Церкви та богословів зверталися до теми воплочення, зокрема, св. Іриней Ліонський стверджує: «Син Божий став Сином людським, щоб син людський став сином Божим», – у цьому відкривається вся глибинна суть Різдвяного таїнства.
Святкування Різдва започатковане ще у перших століттях християнства, зокрема, першою почала святкувати Західна Церква, а невдовзі це перейняла й Східна гілка християнства. Офіційно празник було запроваджено до церковного календаря рішенням ІІІ Вселенського Собору в Ефесі 431 р.
Тема Різдва знайшла широке застосування як у Літургійному, так і обрядовому житті нашої Церкви, тому велика кількість звичаїв та народних традицій пов’язана саме із цим святом. Яскравим віддзеркаленням цієї тематики є й іконописна традиція, яка у свій спосіб розкриває містерію празника через глибоке богословсько-символічне наповнення.
Українська ікона – своєрідна, вона служить яскравим виразником не лише духовності, але й багатої культури. Іконографія Різдва Господнього розвинулася в Україні під впливом Візантійської традиції відразу після прийняття християнства. До найраніших зразків цієї тематики належить мініатюра Трірського Псалтиря (1078-1087 рр.), Київського (1397 р.) та стінопис Кирилівської церкви в Києві, що датується XII ст. Щодо станкового малярства, то вперше ця сцена зустрічається у клеймі ікони «Воздвиження Чесного Хреста» зі Здвиження, початку XV ст. Однак самостійних композицій цієї тематики, які б походили з домонгольської доби, не збереглося.
Основними джерелами для іконографії Різдва Христового слугували не тільки традиційні Євангельські тексти від Матея та Луки, але й апокрифічні, зокрема, протоєвангеліє Якова, євангеліє Псевдо-Матея та інші.
Основне дійство розгортається на тлі скелястої гори як символу Христа і як знак Богородиці. Про першочергову роль Марії на іконі підкреслено також клеймами із її життя, які читаємо справа на ліво: 1. «Благовіщення»; 2. «Собор Богородиці»; 3. «Стрітення»; 4. «Обрізання Господнє». 5. «Вознесення»; 6. «Втеча в Єгипет»; 7. «Різдво Богородиці»; 8. «Введення у храм». 9. «Успіня Богородиці». 10. «Покров».
Майстер використовує принцип різномасштабності, тому Богородиця зображена суттєво більшою у співвідношенні до інших персонажів. Вона як мати Христа-Царя урочисто лежить на яскраво-червоному килимі, зав’язаному на кінцях вузлом, як і три зірки на мафорію Богородиці – це символ непорочності. Її материнський лик перейнято задумою, Марія лежить відверненою від Христа, усвідомлюючи місію Єдинородного Божого Сина. Цікавим іконографічним моментом є жест Богородиці, коли вона прикриває рукою уста – як збереження таємниці незбагненного для людського розуму таїнства Різдва Божого Сина.
Образ новонародженого Спасителя передано особливо зворушливо – Він лежить, сповитий не так як пеленали дитину, а як обмотували померлих у погребельний саван; також Його ложе – не є ложем дитини, а нагадує гробницю. Таким образним способом відкривається суть приходу Христа у світ – Бог стає людиною, щоб померти і через смерть дарувати життя. Характерним на іконі є символізм темної печери, на тлі якої зображений Христос. Печера є уособленням світу, в який прийшов Христос, щоб стати світлом для людства, яке чекає спасіння. Над малим Спасом традиційно зображено вола та осла, про яких згадано у пророцтвах Ісаї. Вони також можуть бути ототожненням з ізраїльським та поганським народами. Збоку наближаються до Христа троє волхвів, котрі також символізують народи, що мандрують до Євангельського світла.
У нижньому лівому куті композиції бачимо сцену купелі Христа, яка взята з апокрифічних оповідей про двох жінок – Соломію і Маю. Водночас, ця сцена сповнена побутового характеру, коли одна жінка тримає Христа, а інша підгодовує воду для купелі новонародженого. Купіль також свідчить про правдиве народження Христа у людському тілі.
Праворуч зображена монументальна постать зажуреного Йосифа, якого спокушає диявол у вигляді пастуха і будить сумніви щодо батьківства дитини. Водночас Йосиф є уособленням людства, котре також сумнівається у божественності Христа.
Подібну композиційну схему наслідує майстер ікони «Різдва Христового», кінця XVI ст. з Лопушанка Хоминої, одначе, візантійська програма твору представлена у спрощеній редакції. Привертають увагу особливості іконографії, наділеної яскравими народними рисами з тяжінням до реалістичного трактування пейзажу. Схематичне зображення скелястих гір замінено на пологі гори, що нагадують українські Карпати із невеличкими деревами на схилах. Ще одним етнографічним елементом є декор, особливо на одежах персонажів, у якому пізнаються елементи національної вишивки.
Бачимо величаво-монументальну постать Богородиця на троні з малим Христом, котрого прийшли вітати три царі. Момент цілування ніжки Христа одним із волхвів несе відгомін західної традиції, яка вже у тому часі починає активно утверджуватися в українському мистецтві. Варто зауважити, що цей момент зображено також у фресках Лаврівського монастиря, які датуються серединою XVI ст. Водночас, майстер показує різночасовість подій – приїзд і від’їзд царів на передньому плані. Ліворуч зображено одиноку постать зажуреного Йосифа.
Нові іконографічні зміни представляє ікона «Поклін волхвів» з Хломчі ІІ половини XVII ст. Виразні риси реалізму витісняють традиційну візантійську композицію і тим самим позбавляють її богословських тонкощів у трактування сцен. Дійство відбувається вже не на тлі гори, а дерев’яної стаєнки, взірцем якої послужили латинські зразки. Іконописець зобразив лише головних персонажів – Богородицю, яка сидить на троні з малим Христом, Йосифа, який вітає прибулих волхвів, здіймаючи над своєю головою шапку, та волхвів у лицарських обладунках, що припадають до Христа з дарами. Таку ж подібну лаконічну сцену представлено в іконі XVIII ст. з Волині.
У кін. XVII- поч. XVIII ст. визрівають також композиції більш наративного характеру, де окрім центральної сцени, показано різночасові моменти із життя Христа, зокрема, таке зустрічаємо на іконі «Різдво і дитинство Христа» з Торок кінця XVII - початку XVIIст. Такі іконографічні типи були зацікавленням в основному народних майстрів, котрі відображали не лише елементи біблійних оповідей, але й часто наповнювали композиції елементами які перегукуються з реаліями тогочасного життя.
Тематика Різдва Христового знайшла широке застосування у мистецькій культурі нашого краю. Як у церковно-обрядовому, так і в іконографічному аспектах вона у свій спосіб розкриває кожному християнинові глибоке і радісне таїнство приходу у світ Божого Сина.