«Сакральний простір юдаїзму»: у Львові презентували юдейські культові речі із галицьких синагог
У середу, 15 травня, у Львівському музеї історії релігії відбулася презентація виставки «Сакральний простір юдаїзму». Відвідувачам представили культові речі юдаїзму зі збірки Музею, що використовувались у синагогах Галичини і Львова, зокрема.
Загалом львів’яни мають змогу побачити шафу для сувоїв Тори, срібний щит і корону на Тору, елементи інтер’єру синагоги парохет і шивіті, Ханукію – світильник для свята Ханука, синагогальну посудину для обмивання рук перед молитвою та інші експонати. Слід зауважити, що на усіх цих пам’ятках простежуються зображення Храму. Експозиція відбувається за підтримки «Ukrainian Jewish Encounter».
«Ця виставка розкриває головні риси єврейської релігії, а також вона пов’язана із історією Храму, історією самого юдаїзму в наших пам’ятках, – розповідає директор музею Орест Малиць. – Для теперішніх львів’ян надзвичайно важливо розповідати про історію юдейської релігії. Адже нам відомі трагічні сторінки нашої історії, бо до Другої світової війни єврейська громада була дуже потужною та активно представленою в культурному просторі Галичини… На жаль, нове покоління львів’ян і гостей міста вкрай мало знають про історію єврейської громади Львова й Галичини. Тому такі виставки покликані показати і розказати нам те, що було раніше», – підкреслив керівник закладу культури.
Директор музею «Слідами галицьких євреїв» Ольга Лідовська додає, що такий захід має велике значення для кращого пізнання одне одного (зокрема спільних дотиків в історії та культурі).
«Це новий спосіб обговорення про юдаїзм та нагода показати образ Храму», – запевняє куратор (завідувач експозиційного відділу музею) Максим Мартин. Як повідомляють у музеї, Єрусалимський Храм – єдиний культовий центр юдаїзму, побудований царем Соломоном, протягом своєї історії він зазнав багато трансформацій.
Перший Храм зруйнували вавилоняни, при цьому було втрачено Ковчег Заповіту, виготовлений ще за пророка Мойсея для зберігання Таблиць (Скрижалів Заповіту), отриманих на горі Синай. Через 70 років після зруйнування Першого Храму нащадок царя Давида Зерубавель відбудовує Храм. Епоху після відбудови і до нового зруйнування Храму римлянами зазвичай називають епохою Другого Храму. Однією з головних змін в історії юдаїзму, яка потягнула за собою безліч інших, було зруйнування Храму римлянами 70 року н. е. Однак його величезне значення зумовило те, що й до нинішнього дня образ Храму стоїть за багатьма єврейськими релігійними практиками і є однією з головних ідей в юдаїзмі.