Бахчисарайський «Фонтан сліз» приковує увагу науковців ще з 19 сторіччя. Завдяки романтичним легендам під такою назвою він увійшов у новітню історію ханського палацу. Між тим, за міфами криється чимало цікавих фактів.
Райське джерело
Передусім варто зауважити, що «Фонтан сліз» належить до типу сельсебіль. Власне, так і було б значно доречніше його називати. Цей тип пристінних фонтанів здавна відомий на мусульманському Сході. Саме слово «сельсебіль» взяте з Корану. Згідно з мусульманськими уявленнями, душі праведників у Раю питимуть воду з джерела, яке називається «Сельсебіль».
А втім, упродовж багатьох століть сельсебілі «облюбували» собі не лише палаци близькосхідних вельмож. Ці фонтани стали окрасою й священних релігійних місць, зокрема, «дюрбе», або ж гробниць «азізів», як називають в ісламі святих. Зводили сельсебілі й на кладовиськах.
Вода та філософія
«Лише люди серця розуміють мову землі, глини та води», - стверджує один із суфійських афоризмів.
Тим часом відомий ісламський містик Азіз ан-дін Насафі (пом. 7001300) у своєму трактаті «Зубдат аль-халк» писав: «Хай би якою була людина, а втім усередині неї існує криниця з водою, хоча й вона не явна. Потрібно очищати криницю й робити воду явною. Зроби так, щоб у твоїй криниці була вода, і хоч скільки б ти її брав та віддав решті, її не ставало менше, а навпаки – більше, і щоб вона була не зловонна, а навпаки – хай би яка застояна, робилася дедалі чистішою й лікувала важкі недуги».
Легенди «Фонтану сліз»
Отже, якщо придивитися до Бахчисарайського «Фонтану сліз», то неодмінно зауважиш, що й він ніби створений, аби наштовхувати на роздуми про вічне. Той, хто бував у ханському палаці, неодмінно згадає ту тужливу, прохолодну атмосферу, яка панує в цьому місці. Воно й не дивно. Згідно з переказами, «Фонтан сліз» раніше слугував оздобою не внутрішнього двору палацу, а – гробниці улюбленої дружини хана Крима Герая Діляри Бікеч. Таким чином, сельсебіль був зведений при ній 1764 року й лише згодом перенесений у палац до приїзду Катерини 2-ої. Історія замовчує про те, ким була Діляра Бікеч. Повість, надрукована в 19 сторіччі, стверджує, що це – грекиня Дінора Хіоніс, і вона потрапила в ханський гарем через віроломство якогось турка. Утім, загадковість цієї постаті оповила її багатьма легендами. А в найвідомішій із них ідеться, що за іменем Діляри криється сама польська графиня Марія Потоцька. Насправді ж, про цю улюблену дружину хана Крим Герая нам і досі анічого достеменно невідомо.
Автори
Однак, якщо Омера можемо вважати «фізичним» батьком сельсебілю, то має той іще одного – «духовного». Адже цю мармурову споруду прикрашають два надписи. Перший, нижній – цитата 18 вірша з 76-ої сури Корану: «[У раї праведні питимуть воду] з джерела, що зветься Сельсебіль». Другий же, верхній – вірш поета Шейхія. Й, на жаль, про останнього нам майже так само анічого невідомо.
Попри це, у свій написаний середньовічною кримськотатарською мовою вірш поет Шейхій заклав прихований зміст, нині маловідомий широкому загалові.
Абджад
Сакральність арабської абетки – особлива тема для роздумів. Утім, коли кримські татари ще користувалися арабською графікою, а не латиницею й тим паче – не кирилицею, цей прихований зміст вірша Шейхія, викарбуваного на «Фонтані сліз», був відомий майже кожній освіченій людині на півострові. Дослідник цих бейтів («строф») Наріман Абдульваал, услід за рядом російських сходознавців 19 сторіччя, у своїй статті «Поетична загадка «Фонтану сліз», звертає увагу на те, що в ісламській культурі здавна вживалася, окрім звичайної абетки, ще одна. Власне, прихована. Згідно з нею, кожній літері алфавіту відповідала певна цифра. Така абетка звалася «абджад», згідно з її першими чотирма літерами: «Алеф», «Ба», «Джім» та «Даль». Порядок літер у ній відповідав фінікійському алфавітові, від якого й пішло арабське письмо. Водночас, ці ж таки букви використовувалися й для позначення цифр, достоту як і колись – у церковнослов’янському письмі. Таким чином, літери «абджаду» ділилися на три групи: перша позначала цифри від 1 до 10, друга – від 10 до 100, третя – від 100 до 1000. Згодом же в ісламський світ проникли індійські цифри, нині відомі як «арабські», а сама абетка Корану набула тієї форми, що й нині. Тим часом «абджад» став сакральною системою чисел. Зрозуміло, що за ним кожне слово, навіть кожен вислів і цілий текст, написаний арабською графікою, матиме свою цифру. Наприклад, число Басмалли ( формули bism illāh ir-raḥmān ir-raḥīm – «Во імя Аллага милостивого та милосердного») становить 786, самого слова Аллаг – 66 (1+30+30+5).
Зауважимо, що «абджад» широко використовується в суфійській нумерології. Окрім того, ця чисельно-абеткова система тісно перегукується з гебрейською нумеральною системою «Гематрією». Тією ж послуговується Кабала.
Хронограма Шейхія
«Обличчя Бахчисараю знову усміхнулася – хвала Всевишньому!:
Милість великого Криму Ґерая славно улаштувала.
Невсипними стараннями він напоїв водою околиці,
І якщо буде на те воля Божа, зробить ще багато добрих справ.
Він тонкістю розуму знайшов воду й улаштував прекрасний фонтан.
Якщо хто хоче [перевірити], нехай прийде [й подивиться]:
Ми самі бачили Дамаск і Багдад [і не зустріли там нічого схожого]!
Подібно тому що прагне, Шейхій читає (п'є) хронограму з вуст цього фонтана:
Прийди, напийся води найчистішої з джерела цілющого!»
[Наріман Абдульваал «Поетична загадка «фонтану сліз» Qasevet №32, Сімферополь, 2007 ].
Отже, якщо сумувати всі числа, сховані за арабськими літерами останньої строки цього вірша «Гель, ич ма аб-ы сафы чешме-и айны шифадады!» («Прийди, напийся води найчистішої з джерела цілющого!»), то «абджад» дасть нам непомильну цифру – 1177. Згідно з мусульманським календарем, вона вказуватиме на рік спорудження усипальниці Діляри Бікеч, а, отже, – і самого сельсебілю. Усе так просто, здавалося б, на перший погляд. Та чи лише це прагнув донести Шейхій? Навряд чи.
Сельсебіль у формі «Дерева життя»
Тепер неважко й розгадати хронограму вірша над цією конструкцією. Адже 18 сторіччя можна назвати одним із піків розквіту суфізму в Криму. Як відомо, той був особливо поширений на нашому півострові. Саме тоді тут існувало десятки текке (обителей дервішів) різноманітних напрямків: від орденів Хальветіє та Накшбенді – до Бекташі.
Згідно з тією-таки суфійською герменевтикою, 11 – це число одного з імен Всевишнього. 77 – це ідеальне число семикратного повторення цього імені. Мало того. Згідно з кабалістичним ученням, 11 – це й потаємна одинадцята сфіра Даат, що не входить у стандартну нумерацію та символізує «ключі знання». Усе це наштовхує на думку, що, імовірно, суфій, Шейхій своїм віршем увінчував кабалістичне «дерево життя».
Символи сельсебілю
Доповнюють таке тлумачення й символи, витесані на сельсебілі. Вони ніби слугують вічними свідченнями суфійських перетинів з кабалістичною філософією. Певна річ, справжня сутність символів суфізму назавжди залишиться невідомою для невтаємничених у це вчення.
Однак, деякі з фігур сельсебілю занадто очевидні, щоб їх не зауважити. Скажімо, вода «життя» витікає з гроту, що міститься в квітці з п’ятьма пелюстками. Відповідно до символіки «дерева життя», така квітка є аналогом 1 сфіри «Кетер» – «Крони», або ж «Вінця». І символізує вона в Кабалі – також витік творення світу й людини з Бога, стан первісної неподільності й цілісності статей. Достоту як і в суфізмі квітка – символ начала, вінець Бога, що несе в собі сім’я творіння людини. Символічно, до речі, що працівники Бахчисарайського музею щодня прикрашають сельсебіль двома трояндами – ознаками вічної, ідеальної відданості Аллаху в суфізмі. Зрештою, і п’ять пелюсток квітки – той-таки натяк на людське буття, символ, притаманний багатьом культурам, не лише суфізму. Тим часом сама система сфирот «дерево життя» – це в кабалістиці й уособлення Адама, створеного Богом.
Підсумовує ж символіку сельсибілю й геть особливе зображення «равлика», як досі трактують його краєзнавці. Цей «равлик» у підніжжі фонтана має чітку форму спіралі, однак із її центру в різні сторони розкручуються не одна, а дві лінії. Власне, в ісламському мистецтві роздвоєння форм здавна мало місце й передусім широко присутнє в орнаментальній системі іслімі, відомій у Європі як арабеска. Тим часом мотив спіралі символізував ідею пізнання Бога, модель доцентрового шляху до Аллаха. Недаремно й танки суфіїв включають у себе елемент спіралі як «згортання» в себе та «розгортання» на шляху пізнання, осягнення всесвіту й Бога. Дуалістичність же спіралі Бахчисарайського фонтану перегукується не лише з деревом сфирот, але й багатьма світовими релігіями та філософським вченнями.
Сліди хуруфіїв та бекташі?
Наразі ж символіка та конструкція Бахчисарайського сельсебілю потребує значно глибшого аналізу, ніж досі. Більш детального аналізу потребує і сам контекст створення цієї пам’ятки мусульманської архітектури.
Якщо її символіка й, справді, перегукується з кабалістичним ученням, то корені таких перетинів можна шукати аж із кількох джерел. Тут може бути присутнім і караїмський вплив. Між тим, основні перетини суфізму з Кабалою в історії мусульманства ведуть до течії хуруфіїв.
Заснована Фазлаллахом з Астарабаду течія хуруфіїв ставила ступені буття в залежність від ступенів слова. Людину хуруфії розглядали як втілення Аллаха, а літери арабської абетки мали за священні й такі, що містили в собі таємницю всесвіту. Таким чином людина, пізнавши суть літер, могла оволодіти божественною мудрістю. Самого Фазлаллаха, що поширював своє вчення в Азербайджані, стратили при Тимурі. Через два століття після його смерті й сама секта перестала існувати. Дослідники ж ісламу зазначають, що світоглядні та ідейні перетини вчення хуруфіїв із кабалістами – більш, ніж очевидні.
Та попри зникнення хуруфіїв, їхнє вчення в ісламському світі успадкував суфійський орден Бекташі, що в Османській імперії слугував покровом яничарів. Коли ж у 1826 році яничари були ліквідовані за наказом султана Магмуда 2-го, удару зазнав і сам орден. Надалі він розпадається на три гілки, одна з яких офіційно існувала в Албанії ще в ХХ сторіччі.
Отож на час створення Бахчисарайського сельсебілю орден Бекташі, спадкоємець учення Фазлаллаха, самого Бекташі та поета Несімі, наближався до важких митей свого існування. Про існування Бекташі на теренах Криму збереглося небагато інформації, однак достеменно відомо, що він діяв і тут. Адже Крим, направду, став унікальним притулком суфізму в ісламському світі впродовж багатьох сторіч. Зрештою, зважаючи на тісні зв’язки кримських суфіїв із кавказькими, можна припустити, що вчення хуруфіїв проникло на півострів і з Азербайджану через інші братства.
У кожному разі символіка та конструкція Бахчисарайського сельсебілю яскраво засвідчують, що його автори намагалися закласти у своє творіння щось значно дужче, ніж самі мотиви смерті та скорботи. Достатньо хоча б раз почути дзюрчання фонтану в ханському палаці, аби в цьому переконатися.