У Чернігові захистили першу дисертацію про катакомбну Істинно-Православну Церкву

У Чернігові захистили першу дисертацію про катакомбну Істинно-Православну Церкву - фото 1
В Інституті історії імені О.Лазаревського Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Шевченка успішно захистив кандидатську дисертацію на тему «Істинно-Православна Церква на Чернігівщині в 20-х роках ХХ століття» дослідник Віталій Шумило.

Про це повідомляє Голос України.

Це перша на пострадянському просторі наукова робота, що об’єктивно висвітлює шлях Церкви, яка була в опозиції до Радянської влади і мала ще назву катакомбної.

Цікаво, що опонентом здобувача був науковець, який є прихильником Російської Церкви Московського Патріархату – тож і на захисті була гаряча дискусія, але опонент визнав новизну роботи, важливість її та слідування автора науковим правилам.

Нагадаємо, що після смерті Московського Патріарха Тихона Бєлавіна комуністи не допустили виборів нового Патріарха, репресувавши натомість більшу частину єреїв (УАПЦ була знищена ще раніше), та фактично призначивши місцеблюстителем патріаршого престолу митрополита Сергія Страгородського, який відкрито проголосив альянс із безбожною сталінською владою. Натомість противники такого кроку називали себе катакомбниками та Істинно-Православною Церквою і жорстко переслідувались церковною та світською владами. У Чернігові, зокрема, до Істинно-Православної Церкви належав Лаврентій Проскура, якого уже в наш час канонізувала Московська Церква. Хоча він, за свідченнями доносів на нього в НКВС, під час поминання імені митрополита Сергія демонстративно затикав вуха…

Віталій Шумило для написання дисертації дослідив життєві колізії більше ста священиків, які належали до опозиційної Церкви, вивчав методи НКВС, що застосовувались проти них, вивчав родинні документи, які збереглися. Він відзначає, що після закриття храмів комуністами, єдиним лишався Іллінський храм у Чернігові, який не вміщав віруючих і де служили прихильники ІПЦ.

Характерно, що захист дисертації пройшов у приміщенні готелю Бадаєва, який у 1930-і роки був приміщенням НКВС, де й проходили допити противників Церкви Московського Патріархату.