Нещодавно в галереї сучасного сакрального мистецтва «Іconart» відкрили нову виставку гуцульських та покутських ікон на склі – «Червони образи». Витвори народного мистецтва надав львівський маляр Остапо Лозинський з власної колекції.
Мистецтвознавці вважають іконопис на cклі одним із найяскравіших сторінок українського народного мистецтва. Ця течія поширилася в Центрально-Східній Європі уXVIII столітті, в Українських Карпатах відомі роботи починаючи з середини ХІХ століття. І хоч малювали ікони на склі до початку ХХ століття, «червоні образи», як казали на Гуцульщині, Покутті та Бойківщині, були досить популярними і вважаються чи не найвиразнішим здобутком цього краю у мистецтві іконографії. Цікавим є той факт, що «червоні» ікони на склі фактично не були поширеними у церквах, натомість переважили у сільських хатах Богородчан, Кутів, Косова, Космача, Чернівців, Вижниці, Коломиї.
Зазвичай на «червоних образах» місцеві маляри зображали найбільш популярних новозавітніх персонажів, яких шанували у Карпатах – св. Миколая, св. Варвару, св. Юрія. Звичайно, були ікони Розпяття, Богородиці, Спасителя. Та, на жаль, із неминучим і швидким поширенням друкарства і штампування репродукцій ікон, літографій та фотографій, традиція малярства унікальних карпатських «червоних образів» поступово зникала.
Тож уже від почату ХХ століття, а саме у 60-70 роках іконами на склі почали цікавитися тільки колекціонери. Найбільш відомі колекції таких ікон львівського поціновувача мистецтва Івана Гречки, фонди якого були частково експоновані в галереї«Iconart» у 2012 році.
Остап Лозинський, окрім малярства і організації мистецьких акцій, також продовжує справу своїх батьків – йому вдалося значно поповнити колекцію, зібрану батьками у 70-80-х роках минулого століття. Зараз його збірка налічує близько сорока гуцульських та покутських «червоних образів». Особливо цінними є ікони архистратига Михаїла, що побиває Диявола, потрійна ікона зі св. Миколаєм, Розп’яттям та Покровою Богородиці.
Роман Зілінко, художник та мистецтвознавець так відгукується про колекцію О.Лозинського: «Основною особливістю цієї колекції є її «молодість». Ця збірка доводить, що при великому бажанні і працьовитості можливо створити винятково гарну колекцію навіть у наш час, коли, здавалось би, щораз важче відшукати автентичні речі у їхньому первинному середовищі. Іншою цікавою особливістю цієї збірки є її контекстуальність у відношенні до творчості Остапа Лозинського, ікони служать йому безпосередніми взірцями для власних робіт, і також є джерелом глибших інспірацій в його живописі… Для багатьох, хто раніше знав Остапа Лозинського, у першу чергу як художника, виставка ікон з його збірки допоможе краще зрозуміти його праці і поглянути на нього як на особистість справді цілісну».
Галерея «Iconart» уже втретє на різдвяні свята презентує виставку давнього народного, а не сучасного іконопису. Організатори кажуть, що роблять це зумисно, щоби підкреслити важливість традиційного мистецтва, його зв’язку з минулим і сучасним.
Виставку можна побачити від 16 грудня до 20 січня з 12 до 19 години щодня, крім понеділка.
Фото надані галереєю «Iconart»