Маючи нагоду цьогоріч виїхати із спекотного Львова на побережжя Чорного моря, не українського, просякнутого захмарними цінами за відпочинок і де ще віє «совковою» обслугою, а болгарського, автор цих рядків ставив собі за мету поряд із традиційним літнім відпочинком ознайомитися бодай із невеликою часткою сакральної спадщини цієї слов’янської країни.
Інтер’єр центральної церкви Поморіє, як і внутрішня оздоба більшості храмів, які мав нагоду обсервувати, не відзначається пишнотою. Все доволі скромно, тут час мовби зупинився в старому іконостасі, у закіптявілих ликах святих на іконах, у свічнику, якому біля сотні років… А над куполом храму – всевидяче Господнє око, яке нагадує нам про Його присутність поміж нас, в місті, де на десятці пляжів майже кожен, від старого до найменшого, поринає у вир морської стихії, намагається поніжити тіло сонячним засмаганням, а ввечері дихати свіженьким бризом з моря і смакувати шедеври болгарської кухні: таратор, мусаку, шопську салату… Без щедрої десниці Божої всього цього не було б, і люди, напевно, не змогли б пізнати, що після важкої праці, не лише фізичної, але й розумової, є можливий такий відпочинок.
Дістаємося старого Несебра, розміщеного на скельному півострові, одного із найдавніших міст Європи. До сьогодні тут проводяться археологічні розкопки, так що для фахівців цієї царини – тут так би мовити непочатий край роботи для глибшого пізнання шедеврів давньохристиянського насліддя. Великі юрби туристів прошкують вузькими вулицями поміж невеликими, здебільшого старими двоповерховими дерев’яними будинками, трапляються й кам’яниці. Адже турки постійно руйнували місто, тому й не залишилося тут цікавих для ока архітектурних будівель.
Візитівкою старого Несебра є старовинні християнські храми з червоного каменю, який вже трохи піддався плинові часу. У яку б вулицю не зайшов, вона неодмінно виведе до невеличкої святині. Біля кожної стоїть табличка із короткою довідкою, але потрапити всередину можна лише в деякі церкви за оплату, інші є замкнутими. Першою впадає у поле зору церква Христа Пантократора, збудована в XIV ст. Таксисти нудяться під тінню пальми, бо бажаючих для їзди не дуже то є, та й простору для цього обмаль. В той же час туристи шукають вигідні ракурси для свого фотооб’єктива, щоб зазнимкувати шедевр болгарського християнства. Далі можна вийти на храм св. Стефана, «народження» якого пов’язують із X ст. і де зараз проводиться реконструкція. Це доволі молода святиня Несебра, враховуючи наступний сакральний «пункт» нашого маршруту – храм св. Софії, який датований кінцем V – початком VI ст. по Р.Х. Купольного накриття він вже не має. Раніше церква св. Софії була частиною резиденції митрополита Несербського. Тут теж чисельно юрмляться туристи, розглядаючи руїни-залишки давньої святині. Всі старі храми Несебра важко описати у цих записках, тому зупиню ще увагу на діючій церкві. Як і всюди, відчувається запах старої деревини за високої температури надворі. Якийсь німець, не помітивши заборону на відеозйомку, фільмує ікони із ликами східних святих, але припиняє це робити після зауваження працівниці храму. А от чути, російською хтось питає, чи у храмі регулярно правляться служби, на що отримує позитивну відповідь. Діткнувшись устами скриньки із мощами св. Івана Золотоустого, рушаємо далі на оглядини Несебра. А тут пора вже повертатися додому…
Цього ж дня ввечері місцевий телеканал сповістив новину: в Созополі у присутності представників Болгарської православної Церкви і вчених-археологів був розкритий релікварій, виявлений експедицією професора Казимира Попконстантинова 28 липня на острові «Святий Іван». Усередині мармурового саркофага знайшли частини руки, кістки черепа і зуб, які, за твердженням Попконстантинова, належать св. Івану Хрестителеві. А за день до нашого від’їзду на батьківщину випуски болгарських новин були заповнені сюжетами про урочисте перенесення цієї реліквії до однієї з созопольських церков. Місцевий православний владика переконаний в тому, що завдяки знайденим мощам Предтечі тут може бути й «другий Єрусалим».
Часові рамки не дали змоги побачити інших релігійних святинь Болгарії, серед них – знаменитий Бачковський та Рильський монастирі, скельний монастир Аладжа неподалік Варни… Та недовідомі шляхи Господні, і, можливо, в майбутньому визначений маршрут приведе до цих славетних місць болгарської історії. З такими думками полишаємо болгарське побережжя, ще не до кінця пізнане з історико-релігійного погляду…