• Головна
  • Теми
  • ЗМІ роздмухують війну в УПЦ — результати моніторингу...

ЗМІ роздмухують війну в УПЦ — результати моніторингу

27.02.2012, 16:57

З упевненістю можна сказати, що найбільше світські ЗМІ цікавить стан справ в УПЦ. Засоби масової інформації переймаються як майбутнім Церкви, так і її майновими питаннями. Не вщухає інтерес і до можливих наступників Митрополита Володимира – митрополитів Агафангела, Павла тощо. Світські ЗМІ не втомлюються вишуковувати російський слід у подіях навколо УПЦ.

Моніторинг висвітлення світськими засобами інформації найрезонансніших релігійних подій 1-14 лютого 2012 року. У матеріалі проаналізовано публікації 25 онлайн-ресурсів – загальноукраїнських інформаційних агенцій, новинних сайтів, електронних версій всеукраїнських і регіональних друкованих видань, телеканалів і радіостанцій.

Внутрішньоцерковні справи

Українська Православна Церква

ЗМІ й далі висвітлювали й аналізували результати Синоду 26 січня. Деякі матеріали, що побачили світ одразу після Синоду, отримали ширший розголос і коментарі. Так, 2 лютого у блозі на сайті «Корреспондент» аналітик Павло Агапов виклав посилання на статтю Юрія Гаврилова «Кто опустился до того, что б уравнять Синод и ГКЧП? Отче архимандрит, Вы ли это?» (revizor.ua) з критикою матеріалу «Патриарх Кирилл и его церковное ГКЧП» («Левый берег») від 31 січня 2012 року. В статті на «Ревізорі» автором критичного матеріалу про Синод названо архимандрита Кирила (Говоруна), який очолював до архиєпископа Олександра (Драбинка) відділ зовнішніх церковних відносин УПЦ.

1 лютого в ефірі радіо «Свобода» прес-секретар Предстоятеля УПЦ протоєрей Георгій Коваленко наголосив, що конфлікту між Синодом і Митрополитом Володимиром немає («Радіо Свобода»). Втім, світські ЗМІ (Liga.net, «Главком», «Українські новини», «Корреспондент», «Сегодня», ТСН) із посиланням на матеріал Катерини Щоткіної «Через відсутність присутності» («Дзеркало тижня») та повідомлення «Митрополита Володимира фактично відсторонено від керівництва УПЦ» («Дзеркало тижня»), говорячи про результати Синоду, ствердили, що Митрополита Володимира відсторонено від управління Церквою.

8 лютого Митрополит Володимир у листі до Синоду фактично благословив митрополита Павла на тимчасове управління Київської єпархією, хоча наголосив, що поки що він є її керуючим (УНІАН, «Українська правда», 5 канал, Liga.net, «Україна молода», «День», «Обком», «Радіо Свобода», «Український тиждень», «Коментарі»). 8 лютого митрополит Павло відвідав Предстоятеля УПЦ в лікарні («УНІАН-релігії»). Проте в листі Митрополит Володимир визнав розкол в лавах Церкви («Коммерсант», з посиланнями на нього «Українські новини», «Дзеркало тижня», «Главком», «Обком», «Фокус», «Коментарі», «Корреспондент»; «День», «Подробности», «Сегодня», ТСН тощо). Деякі ЗМІ маніпулювали темою протистояння в УПЦ, часом надмірно мусуючи певні факти чи цитати. Так, Liga.net, опублікувавши лист Митрополита Володимира до Священного Синоду ще 8 лютого, вже 12 лютого розміщує повідомлення «Митрополит Владимир напомнил, что именно он руководит УПЦ МП», в якому процитовано невеликий фрагмент цього ж листа без нових коментарів або пояснень. А газета «Сегодня» в публікації 8 лютого назвала ситуацію в УПЦ «війною».

Деякі ЗМІ висловили сумнів в автентичності листа – «Обком», «Сегодня» подали думку голови відділу України Інституту країни СНД Кирила Флорова про те, що навряд чи фізичний стан Митрополита дозволив йому написати чи підписати листа. У свою чергу «Український тиждень» процитував релігієзнавця Юрія Чорноморця, який переконаний, що автором листа є Митрополит Володимир, а архиєпископ Олександр не веде власної політики. «Український тиждень» і «Сегодня» ж опублікували думку іншого експерта, релігієзнавця Андрія Юраша, який вважає лист спробою оточення Митрополита Володимира врятувати становище і розставити акценти в потрібному руслі.

9 лютого «Коммерсант» (матеріал «Идет война священная») та «Главком» і «Корреспондент» з посиланням на цю публікацію повідомили, що в УПЦ визрів бунт проти Митрополита Володимира, а протистояння перейшло у відкриту стадію. За повідомленнями архиєпископа Іонафана, найближчим часом мало відбутися ще одне засідання Синоду (про це пише і «Український тиждень»). Втім, чимало церковних єрархів та експертів розглядали цю інформацію як особисту думку архиєпископа Іонафана, який намагався підвищити свою роль у Церкві.

Автор матеріалу «УПЦ ждет эпоха перемен?» («Подробности») Ксенія Сокульська наголосила на тому, що, за словами керуючого справами УПЦ митрополита Митрофана, ніякого захоплення влади не відбулося, а практика підписання документів і прийняття рішень комісією є неефективною – це має робити одна людина. Автор матеріалу нагадала, що митрополити Агафангел і Павло не цураються політичної діяльності і обоє пов’язані з Партією регіонів.

На заполітизованості митрополита Агафангела і його політичних уподобаннях акцентував і «Обком». Матеріал «Агафоня-Космос»: от Януковича с приветом!», розміщений на сайті 13 лютого (передрукований «Главкомом») – реакція на можливе обрання митрополита Агафангела главою УПЦ. Даючи митрополиту Одеському доволі різкі характеристики, видання порівняло його з мером Києва, Леонідом Черновецьким, який також свого часу мав необмежену підтримку діючої влади. Михайло Кульчицький в матеріалі «Імовірний прихід до стерна УПЦ МП одеського митрополита Агафангела змусить мирян цієї церкви робити політичний вибір – вони з Україною чи Росією?» («Україна молода», ВВС) підняв питання про те, що обрання главою УПЦ митрополита Агафангела може мати й позитивні наслідки, оскільки вірянам доведеться обирати, з ким вони. Одним із найбільших ризиків автор назвав можливі зміни в статуті Церкви, що можуть знівелювати автономний статус УПЦ.

Автор матеріалу «Зачем митрополит Агафангел стремиться стать Предстоятелем УПЦ?» («Левый берег») Сергій Белецький провів паралель між сучасними подіями в УПЦ і подіями XVII століття, коли священики самовільно займали чужі парафії, застосувавши терміни «дикі митрополити», «церковне рейдерство» тощо. В цілому автор доволі різко висловився про морально-етичні характеристики митрополита Одеського. До суперечливої персони митрополита Агафангела звернувся й публіцист Сергій Грабовський, що в матеріалі «Митрополит Одеський: слуга Божий чи прислужник імперії?» («Радіо Свобода») наголосив, що сам Агафангел неодноразово називав своєю Вітчизною Росію і його бажання очолити Українську Православну Церкву є доволі сумнівним. Автор тексту наголосив на тому, що митрополит Одеський не приховує своє симпатії до Великої Росії. Про прихильність митрополита Агафангела до ідеї «русского мира» нагадали й «Коментарі» в матеріалах Анжели Васіної «Януковичу предлагают возлюбить украиноненавистника», Анни Веселової та Олександра Міщенка «Митрополит Владимир отказался от борьбы».

В останньому матеріалі також були викладені найскандальніші віхи біографії митрополита Павла та митрополита Іларіона. В окремому матеріалі «Коментарі» акцентують на тому, що УПЦ може очолити останній.

Мусимо зауважити, що персона архиєпископа Олександра (Драбинка) також дуже цікавить світські ЗМІ. Так, про його швидкий кар’єрний злет і причини втрати впливу розмірковував у допису в блозі на «Українській правді» журналіст Михайло Ткач.

Разом із тим, ЗМІ сповіщають про покращення стану Митрополита Володимира – 6 лютого з’явилося повідомлення про те, що Предстоятель УПЦ відслужив Літургію в лікарні («Главком», «Коментарі», «Левый берег», «УНІАН-релігії»). Аналогічне повідомлення було опубліковано і 13 лютого («УНІАН-релігії»). В блозі на сайті «Корреспондент» отець Олег Стецюк назвав Митрополита Володимира «святим старцем», неміч якого сприймається верхівкою УПЦ (МП) як заклик до дії – реалізації стратегічних релігійно-політичних планів. Втім, чимало хто висловив сумніви в працездатності Митрополита (наприклад, журналіст Олександр Чаленко в блозі на «Українській правді», що набув доволі широкого розголосу).

14 лютого «Українські новини», «Левый берег», ТСН, «УНІАН-релігії» повідомили про термінову госпіталізацію митрополита Дніпропетровського Іринея.

Українська Православна Церква Київського Патріархату

Помітною була присутність в інформаційному просторі і Патріарха Філарета. 3 лютого Філарет висловився про результати Синоду УПЦ – наголосив, що зміни у керівництві УПЦ зашкодять міжконфесійним стосункам (5 канал, «Zaxid.net», «Україна молода», «Український тиждень», «Коментарі»), «Левый берег» та ТСН акцентували на заяві Патріарха про те, що митрополиту Павлу не вистачить розуму очолити УПЦ.

Філарет піднімав також інші теми: про покращення стосунків з владою («Українська правда», «Українські новини», «Дзеркало тижня», «Главком», Liga.net, «Подробности», «Україна молода», «Фокус», «Радіо Свобода», «Коментарі», «Корреспондент», «Сегодня», ТСН), про те, що патріоти, Європа і США захистили УПЦ КП від Москви («Українська правда», «Zaxid.net», «Главком», Liga.net, «Подробности», «Фокус», «Корреспондент», «Сегодня»). Також Предстоятель УПЦ КП наголосив, що Москва перешкоджає діалогу з УПЦ («Zaxid.net», Liga.net, «Коментарі», «Левый берег»). Натомість позитивно Патріарх Філарет висловився про стосунки УПЦ КП з УГКЦ, наголосивши, що хоч діалогу між цими Церквами не велося, обидві Церкви мають спільні державницькі позиції («Zaxid.net»). Чимало видань опублікували заяву Патріарха про те, що в Москві в офіційних документа УПЦ називають єпархіями Російської Православної Церкви, а отже, УПЦ ризикує найближчим часом втратити свою самостійність («Главком»). Висловився Патріарх і щодо завищеної ціни на газ для України (УНІАН, «Подробности», «Українські новини», «Корреспондент»), і щодо позитивного ставлення до використання соціальних мереж («Корреспондент»).

6 лютого «Главком» републікував інтерв’ю очільника УПЦ КП газеті «Експрес», де він оповів про початок свого служіння, співпрацю з КДБ, участь у сходженні найбільших українофобів в УПЦ, теперішнє і майбутнє української Церкви. Владика Філарет розповів про те, як свого часу мусив рукоположити теперішнього митрополита Агафангела на главу єпархії, бо той служив Кремлю і мав підтримку тогочасної влади. Також глава УПЦ КП розповів про свої стосунки з главою УПЦ і зауважив, що зараз Митрополита Володимира вважають автокефалістом, що їх дуже зближує.

Українська Автокефальна Православна Церква

9 лютого портал «УНІАН-релігії» повідомив про Собор УАПЦ, що мав відбутися в Києві. А вже 10 лютого чимало світських ЗМІ («Главком», «Дзеркало тижня», «Zaxid.net», «Подробности», «Український тиждень», ТСН, «УНІАН-релігії» з посиланням на «Коммерсант») поширили інформацію про те, що УАПЦ та УПЦ КП остаточно розсварилися – на Соборі УАПЦ було прийнято рішення припинити об’єднавчі процеси. Керівництво УАПЦ звинуватило Патріарха Філарета в політиканстві і закликало священиків УПЦ КП вступати до лав їх Церкви. Втім, за словами архиєпископа Євстратія (Зорі), їх Церква продовжить діалог з окремими єпископами і священиками УАПЦ.

Вірменська Церква

4 лютого «Подробности», 5 лютого «УНІАН-релігії», 6 лютого «Українська правда», «Коментарі» й «Левый берег» повідомили про плани вірменської громади Києва побудувати храм, що буде одним із найбільших храмів Європи.

Українська Греко-Католицька Церква

2012 рік оголошено роком Йосипа (Сліпого) (УНІАН, «Українська правда», «День», «Zaxid.net», «Радіо Свобода», «Український тиждень», «Коментарі»).

3 лютого опубліковані два тексти кардинала Любомира (Гузара) - «Горе вам!» на «Українській правді» та «Бути багатим – благо чи тягар?» на «Zaxid.net».                            

УГКЦ організовує прощу до святого Хітону («УНІАН-релігії»).

Римо-Католицька Церква

1 лютого у Львові відзначили 600-річницю перенесення столиці архидієцезії РКЦ з Галича до Львова («Zaxid.net»). До латинського протокатедри було передано мощі Папи Римського Іоана Павла ІІ, Львівський римо-католицький митрополит Мечислав Мокшицький заявив про поширення в Україні культу Іоана Павла ІІ («УНІАН-релігії»).

Протестанти

4 лютого у блозі на «Корреспонденті» журналіст Олена Мокренчук наголосила, що ЗМІ розпочали «антисектантську істерію», називаючи сектами традиційні протестантські Церкви. Застерігали владу від розпалення релігійної ворожнечі і глави євангельських Церков України («УНІАН-релігії»).

Також ЗМІ повідомили, що протестанти починають розвивати сімейні служіння в Україні («УНІАН-релігії»).

Мусульмани

3 лютого «Коментарі», а 14 лютого «Радіо Свобода» повідомили про інцидент в місті Старий Крим, коли православний священик у дитячому садочку, здійснюючи обряд освячення приміщення садочку, окропив дітей і з мусульманських родин. За інформацією видання, вихователька, що не дозволила проводити освячення в своїй групі, була змушена звільнитись. Втім, влада міста запевнила, що міжрелігійного конфлікту немає. Тим часом, представники мусульман наголосили, що місцева влада має бути обережнішою у виявах своєї релігійності.

Міжконфесійного співіснування в Криму стосувалось ще одне повідомлення. 8 лютого газета «Сегодня» повідомила, що православна община Кримської єпархії відмовилась від зведення храму на території колишнього мусульманського цвинтаря.

3 лютого світські ЗМІ написали про святкування мусульманами свята Маулід («УНІАН-релігії»), зокрема в київській мечеті («Українські новини»).

Юдеї

8 лютого «УНІАН-релігії» проінформували, що юдеї святкують Ту-Бішват.

Нові релігійні рухи

Про активізацію в Україні секти саєнтологів написав «Український тиждень». Зокрема, видання повідомило, що в українських школах поширюється антинаркотична програма «Нарконон», пов’язана з саєнтологами, а загальна їх чисельність в Україні становить близько 50 тисяч.

Церква і суспільство

Благодійні проекти. Глава РКЦ в Україні Архиєпископ Мечислав Мокшицький закликав духовенство і віруючих допомогти тим, хто потерпає від холоду («Zaxid.net»). Звернути увагу на тих, хто потерпає від холоду, закликала і УГКЦ («УНІАН-релігії»). Про роль Церкви в розвитку і наданні паліативної допомоги нагадала «Україна молода». Чимало ЗМІ проінформували про спільну акцію Церкви та відомих людей проти наркоманії, організовану Синодальним відділом у справах молоді УПЦ (ВВС, Ligа.net, «Подробности», «УНІАН-релігії»).

Не вщухла цікавість світських ЗМІ до звільнення директорів п’яти музеїв, зокрема Києво-Печерського історико-культурного заповідника і заповідника «Софія Київська» («День», два матеріали «Дзеркала тижня»1,2, 5 канал, Liga.net, «Коммерсант», «Україна молода», «Українська правда», «УНІАН-релігії»). 2 лютого «Главком» републікував матеріал «Известий в Украине», де основною причиною звільнення керівників музеїв названо результати комплексної перевірки.

ЗМІ продовжують мусувати тему зростання цін на церковні послугиПодробности» про київські церкви, «Левый берег» про підвищення цін в одеських храмах, «Корреспондент», «Сегодня»). У блозі на «Українській правді» журналіст Руслан Кухарчук наголосив, що на противагу православним, у протестантів існує поняття «десятини», але не встановлюється плата за послуги. Втім, автор справедливо зауважив, що не у всіх православних храмах є «прейскурант».

Звертали увагу світські ЗМІ й на відбудову та спорудження храмів. Водному з храмів Мукачева встановили гігантську вітражну ікону («Подробности»). Одеська влада виділила 1,5 мільйони гривень із бюджету на ремонт храму в Болграді («Український тиждень», «Українські новини», «УНІАН-релігії»). УНІАН та «Коментарі» повідомили, що гроші на реставрацію храму хоче виділити й уряд Болгарії, але побоюється, що кошти можуть розікрасти. Щоб зібрати кошти на відновлення храму, в Одесі планують провести телемарафон («Коментарі»). В інтерв’ю порталу «УНІАН-релігії» митрополит Софроній розповів, що зовнішній вигляд кафедрального собору, який будується в Києві, буде змінено. Портал «УНІАН-релігії» повідомив, що Польща і Україна спільно готують заявку про внесення 16 дерев’яних церков Карпатського регіону до спадщини ЮНЕСКО. А на Тернопільщині психоневрологічний інтернат звільнив частину монастиря, яку займав дотепер («УНІАН-релігії»).

За словами археологів, залишкам Десятинної церкви різке зниження температури не зашкодить («Главком», «Коментарі», «Левый берег», «УНІАН-релігії»). Пізніше ЗМІ повідомили, що, за словами депутата Київради Олександра Бригинця, будівництво на залишках храму не ведеться («Подробности», «УНІАН-релігії»).

У 18-й чоловічій виправній колонії у Харкові було відкрито мечеть («Радіо Свобода», «Коментарі»).

Кримінальні новини. Серед правопорушень, пов’язаних з Церквою, увагу ЗМІ привернули такі: пограбування храму в Запоріжжі (УНІАН, «Українські новини», «Главком», «Коментарі», «Корреспондент», «Сегодня»), спроба пограбування церкви в Харкові («Українські новини», «Главком», «Голос», «Коментарі», «Корреспондент», «Сегодня», ТСН), пограбування храму Пресвятої Богородиці в Самборі на Львівщині («День», «УНІАН-релігії»), затримання підлітків, що пограбували церкву в Новояворівську (Львівська область) («Коментарі», «УНІАН-релігії»), виявлення банди лжесвящеників у Львові («Сегодня»).

8 лютого в Києві було затримано священика УПЦ, що в п’яному вигляді керував автомобілем (УНІАН, «Главком», Liga.net, «Zaxid.net», «Українськийтиждень», «Корреспондент»). Низка видань - «Українські новини», «Фокус» та «Подробності» (з посланням на «Коментарі») припустилися помилки, пов’язавши священика з Володимирським собором, біля якого його затримали. Втім, вже в наступних повідомленнях виправили цю неточність. Пізніше представники УПЦ визнали приналежність священика до їх конфесії і пообіцяли покарати («Zaxid.net», Liga.net, «Український тиждень», «Коментарі», «Левый берег»). А 14 лютого ЗМІ повідомили, що священик поніс покарання – був на три місяці розжалуваний до дяка (УНІАН, «Zaxid.net», «Обком», «Подробности», «Фокус», «Українськийтиждень», «Коментарі», «Корреспондент», «Сегодня»).

Світські ЗМІ повідомили про пожежу в храмі Св. Архангела Михаїла (XVIII ст.) в с. Мирове на Тернопільщині (УНІАН, «Українські новини», «Главком», «Zaxid.net», «Подробности», «Корреспондент»).

Просвітницькі матеріали: виставка ікон Олександра Охапкіна («День»), на Тернопільщині готуються відзначити 120-річний ювілей Патріарха Йосипа (Сліпого) («День», «УНІАН-релігії»), презентація аудіо-диску «Вечірня та Утреня Великого посту» у Львові («Коментарі»),фестиваль православних журналістів у Вінниці («УНІАН-релігії»). З’являлись у ЗМІ й історичні матеріали, пов’язані з релігійною тематикою: статті про книгу одкровень св. апостола Іоана Богослова («Левый берег»), святкування тисячолітнього ювілею хрещення Русі («Корреспондент»), християнізаційні впливи на Русі в ІХ столітті («УНІАН-релігії»), про святі місця України («Сегодня»), міфи про пророка Мохаммеда («УНІАН-релігії»).

УНІАН і «Левый берег» повідомили, що до Одеси привезли мощі святого Валентина. За словами представників УПЦ КП, нинішне свято закоханих не має нічого спільного з життям cвятого Валентина і має аморальну та розпутну сутність («Zaxid.net», ТСН, «УНІАН-релігії»). Бойкотувати це свято закликало й Духовне управління мусульман Криму (УНІАН, «Коментарі»).

«Коментарі» републікували результати дослідження, проведеного у 58 країнах, за яким індекс щастя у православних є нижчим, аніж у віруючих інших конфесій.

За повідомленнями світських ЗМІ (УНІАН, «Українська правда», «Коментарі») в Києво-Печерській Лаврі посилено готуються до Євро-2012 – готують вказівники англійською, збираються встановити wi-fi тощо.

Церква і влада

У першій половині лютого ЗМІ продовжили висвітлювати протистояння навколо законопроекту про дозвіл приватизації об’єктів культурної спадщини. 2 лютого в матеріалі ВВС «Над Києво-Печерською Лаврою – «тінь приватизації» було наголошено на тому, що проект реституції розроблено в інтересах однієї Церкви – УПЦ. В матеріалі ВВС звернули увагу і на зацікавленість у цьому законі РПЦ. За словами опозиційного депутата Володимира Яворівського, за цим законопроектом стоїть безпосередньо Патріарх Кирил. Видання також нагадало чутки про те, що після ухвалення закону в Києво-Печерській Лаврі буде розташовано резиденцію глави російської Церкви.

Автор матеріалу «Чи варто дозволяти церквам приватизовувати храми?» Альона Блохтур («Главком») акцентувала на тому, що, на думку експертів, УПЦ не є правонаступницею Російської Православної Церкви або Київського екзархату, який був зареєстрований до отримання Україною незалежності, тому жодних юридичних прав УПЦ на Лавру немає. (Про це ж заявляють і експерти в матеріалі УНІАН). Автор подала думки експертів - Олександра Бригинця (депутата Київради, голови комісії з питань культури та туризму) і Сергія Кролевця (голови Всеукраїнської асоціації музеїв, директора Києво-Печерського історико-культурного заповідника у 1995-2010 роках), які в цілому висловилися за повернення храмів Церкві, але наголосили на існуванні об’єктів історико-культурної спадщини, які мають перебувати під контролем держави через своє особливе значення. Також експерти нагадали про численні факти погіршення стану храмів після передачі їх церковним громадам. Сергій Кролевець також наголосив на тому, що конфлікт між церквою і музеями роздмухується штучно (про це також пишуть «Коментарі»). Про те, що можливе повернення пам’яток Церкві може негативно вплинути на стан храмів, бо не завжди Церква має кошти і можливості фахово піклуватись про об’єкти історико-культурної спадщини, писав і сайт «Радіо Свобода», а також заявив на брифінгу народний депутат Микола Томенко («Українські новини»). Критично оцінює ініціативу і «Український тиждень» в матеріалі Ярослава Фалька «Готується наступ на культурні пам’ятки».

Матеріал «Коментарів» «РПЦ хочет получить прибыли Почаевского монастыря» про підсумки трирічного перебування Патріарха Кирила на чолі РПЦ нагадав і про те, що в Росії у 2010 році також було ухвалено закон про реституцію церковного майна і всі спірні питання вже залагоджені. На думку автора, Кирила Купріянова, тепер РПЦ через Партію Регіонів лобіює законопроект про передачу Московській Патріархії Києво-Печерської і Почаївської Лавр. Трирічному перебуванню Кирила на чолі РПЦ присвячений також інший матеріал «Коментарів» - стаття «Патриарх Кирилл уже не может скрывать шовинизм» Лукерії Жабкіної.

«Главком» та «Корреспондент» републікували матеріал журналістки російської «Незалежної газети» Тетяни Івженко «В Украине назревает война за храмы». В матеріалі автор повідомила, що, за словами одного з авторів законопроекту Василя Горбаля, Церкви УПЦ КП, УАПЦ і УГКЦ зможуть внести поправки до проекту перед другим читанням. Але очільник УПЦ КП розкритикував законопроект, пообіцявши, що вірні його церкви будуть захищати святині від посягань Московського Патріархату. В цьому його готові підтримати й опозиційні сили. Серед експертів немає єдиної думки: одні вважають, що влада ризикує отримати новий розкол у суспільстві і загрозу силового протистояння в країні, інші вважають, що прийняттям такого законопроекту в країні буде вирішено низку протистоянь.

Одним із можливих наслідків ухвалення законопроекту називають виселення музеїв з території Києво-Печерської Лаври. ЗМІ («Дзеркало тижня», «Главком», «Український тиждень») подають коментар міністра культури про потребу публічного обговорення законопроекту і неприпустимість виселення музеїв.

Про негативне сприйняття законопроекту УПЦ КП писали«Українська правда», «Главком», Liga.net, «Zaxid.net», «Обком», «Україна молода», «Фокус», «Українськийтиждень», «Коментарі», «Левый берег» іТСН. За інформацією ЗМІ, УПЦ КП планує звернутися до депутатів, щоб ті блокували передачу УПЦ Києво-Печерської та Почаївської Лавр. «Українська правда», «Главком», «Zaxid.net», «Подробности», «Фокус», «Український тиждень», «Коментарі», «Левый берег», «Корреспондент» і «Сегодня» поширили звернення Патріарха Філарета до Президента України з проханням не допустити ухвалення цього законопроекту. УГКЦ назвала передачу церков тільки одній конфесії неприйнятною (УНІАН, «Український тиждень»).

Деякі народні депутати вже відреагували на ситуацію, що склалась. 1 лютого «Наша Україна» виступила з критикою законопроекту, назвавши його «розпродажем безцінних пам’яток»(«Голос»), 6 лютого «Коментарі» повідомили, що народний депутат БЮТ Володимир Яворівський подав до ВР альтернативний законопроект про заборону передачі церкві деяких об’єктів, а 13 лютого голова політради партії «Наша Україна» звернувся до ЮНЕСКО з проханням включити до переліку світової спадщини Почаївську Лавру (УНІАН, «Коммерсант», «Український тиждень»). «Україна молода», «Левый берег» і «Корреспондент» повідомили, що патріотичні організації, представники політичних сил і громадських організацій 7 лютого біля Києво-Печерської Лаври провели акцію протесту з вимогою не допустити передачі святинь УПЦ. Також проти законопроекту виступили деякі депутати Львівської обласної ради (Zaxid.net, «Радіо Свобода», «Коментарі»).Поширена серед опозиційних депутатів і думка, що законопроект розроблений під вибори («Український тиждень»). У блозі на «Українській правді» політолог Олег Медведєв акцентував на тому, що автори законопроекту тихцем намагаються відібрати в УПЦ КП на користь Московського Патріархату комплекс Феодосіївського монастиря в Києві. На цьому ж акцентувала і Оксана Климончук в матеріалі «Чи вдасться регіоналам і комуністам віддати Москві Лавру?» (УНІАН), і журналіст Тетяна Хитрик у блозі на сайті «Корреспондент». А в колонці Олександра Солонька з аналітичної служби ВО «Свобода» («Українська правда») законопроект названо московським «хрестовим походом» проти української спадщини.

Цікавою є й реакція на законопроект голови Верховнї Ради Володимира Литвина, який назвав його однією з багатьох законодавчих ініціатив і наголосив, що Церкви в Україні давно перетворились на політичні організації (УНІАН, «Zaxid.net»). Немає єдності щодо законопроекту і в лавах Партії Регіонів – деякі її члени вважають, що закон не буде прийнятий Верховною Радою, бо він викликає агресію у суспільстві («Український тиждень»).

Вже є і реакція громади – 2 лютого в Тернополі відбулися громадське обговорення можливості передачі Почаївської Лаври УПЦ («Zaxid.net»), розпочато збір підписів проти законопроекту («Україна молода»).

Втім, в УПЦ не приховують, що хочуть отримати у власність Почаївську Лавру («Коммерсант») і навіть розпочали збір підписів під проханням передати її Церкві («Україна молода», «УНІАН-релігії»). За словами протоєрея Георгія Коваленка, Києво-Печерську Лавру УПЦ також воліє бачити монастирем, але й не проти заповідника («Радіо Свобода»). Втім, «УНІАН-релігії» цитує його ж слова про те, що Лавру і Софію Церкві ніколи не передадуть.

Тим часом, представники Київради запропонували відмовитись від богослужінь у Софії Київській задля збереження пам’ятки («Коментарі», «Корреспондент»). Також, на думку Олександра Бригинця, Церкві варто задуматись про винесення монастирів за межі міст («Коментарі»). Голова КМДА Олександр Попов наголосив, що в місті 55 релігійних громад, інтереси яких однаково враховуються (УНІАН). Втім, 14 лютого Уповноважений з прав людини Верховної Ради Ніна Карпачова заявила про проблеми зі свободою віросповідання в Україні (УНІАН).

Висловлювались політики і про внутрішні справи в Церкві. Так, депутат від БЮТ Сергій Соболєв заявив, що розкол в УПЦ спровокований політиками і іноземними спецслужбами («Корреспондент»).

7 лютого «Сегодня» опублікувала матеріал про взаємодію політиків із Церквою (згодом його републікував сайт ТСН). Видання наголосило, що «інвестування в храми нині стає модним серед політиків», та переповіло про те, що деякі відомі київські політики мають стосунок до побудови майбутнього вірменського собору в Києві, до реконструкції Свято-Троїцького собору тощо. Автор акцентував на тому, що в передвиборчий рік багато Церков розраховують на допомогу благодійників; експерти наголосили, що доходи церков збільшаться. Наголошено, що часто священики охоче моляться за політиків упродовж усієї виборчої кампанії.

У першій половині лютого світські ЗМІ цікавила взаємодія між екс-прем’єром Юлією Тимошенко та главою УПЦ КП. Юлія Тимошенко привітала Патріарха Філарета з ювілеєм (УНІАН, «Українська правда», «Українські новини», ВВС, Liga.net, «Фокус», «Левый берег», «Корреспондент», «Сегодня»).У свою чергу Філарет повідомив, що молиться за Тимошенко та її родину (УНІАН, Liga.net, «Zaxid.net», «Обком», «Фокус», «Коментарі»).

УГКЦ пожалілася, що Президент України за пять місяців не знайшов часу відповісти на лист про потребу повернення заробітчан до України (УНІАН, «Українськийтиждень», «Левый берег»).

2 лютого портал «УНІАН-релігії» повідомив, що в Міністерстві культури хочуть змінити закон «Про свободу совісті та релігійні організації». А вже 13 лютого було оголошено, що Мінкульт не наполягає на змінах до закону («УНІАН-релігії»). У своючергу Міністерство юстиції переконує Церкву дотримуватися Закону «Про захист персональних даних» («УНІАН-релігії»).

Таким чином, з упевненістю можна сказати, що найбільше світські ЗМІ цікавить стан справ в УПЦ. Засоби масової інформації переймаються як майбутнім Церкви, так і її майновими питаннями. Не вщухає інтерес і до можливих наступників Митрополита Володимира – митрополитів Агафангела, Павла тощо. Світські ЗМІ не втомлюються вишуковувати російський слід у подіях навколо УПЦ.

Варто зауважити і цікавість світських ЗМІ до персони Патріарха Філарета. А також певний спад активності «антисектантської істерії».

Найбільш резонансні матеріали про церковне життя виходили в «Коммерсанті»; варто відзначити також УНІАН, «Коментарі», «Сегодня», «Український тиждень», «Левый берег» та «Радіо Свобода».

Підготувала Марина ДОВЖЕНКО